Wanneer is het marketing- en salesprogramma van Buzzlytics NIET geschikt voor mij?

Je bent een bedrijfseigenaar of marketingmanager en hebt mogelijk interesse in het marketing- en salesprogramma van Buzzlytics. Je hebt al gewerkt met externe bureaus en vanwege tegenvallende resultaten ben je nu aan het onderzoeken of het voor jou interessant is om je marketing en sales in huis te halen. Maar met maandelijks terugkerende kosten tussen de € 450 en € 7.800 én de investering in tijd en capaciteit die dit programma vraagt, wil je graag zeker weten dat het bij je past. Heel begrijpelijk.
Ik heb al jaren ervaring met de implementatie van dit programma. Eerst heb ik het zelf geïmplementeerd als CMO bij een SaaS-bedrijf en daarna – toen ik had ervaren hoe goed het werkte – heb ik als zelfstandig coach andere bedrijven geholpen het programma te implementeren. Inmiddels doe ik hetzelfde als headcoach bij Buzzlytics. Ik heb gezien wanneer het programma wel én niet werkt. En het belangrijkste wat ik hiervan geleerd heb: er zijn een aantal duidelijke situaties waarin je beter (nog) niet kunt instappen.
In dit artikel ontdek je wanneer ons programma (nog) niet geschikt is voor jouw organisatie. Ik leg uit welke minimale voorwaarden je nodig hebt om succesvol te kunnen zijn en wat je kunt doen als je er nog niet klaar voor bent. Na het lezen weet je precies of dit het juiste moment is om in te stappen, of dat je misschien eerst nog wat voorbereidende stappen moet zetten.
Voor dit programma heb je iemand nodig die zich volledig kan focussen op contentproductie.
Deze 5 situaties maken jouw bedrijf ongeschikt voor ons programma
Om succesvol te kunnen zijn met ons marketing- en salesprogramma moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Is een van onderstaande situaties op jouw bedrijf van toepassing? Dan is dit waarschijnlijk niet het juiste moment om in te stappen.
1. Je hebt niemand die onverdeelde aandacht aan content kan geven
Een van de belangrijkste voorwaarden voor succes is dat je iemand hebt die zich volledig kan focussen op contentproductie. Dit hoeft niet per se een fulltime medewerker te zijn – het kan ook een parttimer of zzp’er zijn. Waar het om gaat, is dat deze persoon zich alleen met content bezighoudt en niet wordt afgeleid door andere marketingtaken.
Hoe groter het programma waar je voor kiest, hoe meer contentcapaciteit je nodig hebt. Voor het Start-up-programma heb je minimale capaciteit nodig. Maar kies je voor Mastery, dan is de kans groot dat je iemand in loondienst nodig hebt.
2. Je kunt of wilt niet investeren in je personeel
“Maar wat als we in deze persoon investeren en hij vertrekt?” Deze vraag krijgen we regelmatig.
Onze ervaring leert dat mensen juist blijven als ze zien dat hun werkgever in ze investeert. Ze zien dan namelijk iets wat een andere werkgever niet zomaar biedt: een waardevolle opleiding die bijdraagt aan hun persoonlijke groei.
3. Je team heeft geen tijd/capaciteit voor implementatie
Als je met ons programma start, moet je team wel in de flow kunnen blijven van de implementatie. Dit betekent dat niet alleen je contentmanager, maar ook je salesteam tijd moet vrijmaken voor alles wat erbij komt kijken. Alleen zo kun je het geleerde ook echt in de praktijk brengen.
Je hebt een open mindset nodig waarbij je je afvraagt: wat kan ik hiervan leren en hoe kan ik dit toepassen in mijn situatie?
4. Er is onvoldoende leadership buy-in
Het management moet achter de gekozen richting staan. Dit betekent niet dat het volledige MT vanaf dag één overtuigd moet zijn – we hebben gezien dat sommige klanten klein beginnen en gaandeweg meer draagvlak krijgen. Maar er moeten wel een paar belangrijke spelers in het leadershipteam zijn die achter het programma staan.
Lees ook: Waarom is er een cultuurverandering nodig voor They Ask, You Answer?
5. Je gaat erin met de verkeerde mindset
Als je ervan overtuigd bent dat jouw bedrijf zo anders is dat je niets kunt leren van bewezen structuren en systemen, dan wordt het lastig. Voor dit programma heb je een open mindset nodig waarbij je je afvraagt: wat kan ik hiervan leren en hoe kan ik dit toepassen in mijn situatie?
Vraag je af: is dit écht niet het juiste moment?
Vaak horen we van bedrijven dat het niet het juiste moment is. Ze zijn bezig met een rebranding of een verhuizing en geven dat aan als reden waarom het niet het juiste moment is om in te stappen.
Soms zijn dit legitieme redenen – als je bedrijf bijvoorbeeld wordt verkocht of als een grote verhuizing impact heeft op je hele organisatie. Maar vaak is het ook een kip-en-ei-verhaal: als je harder wilt groeien maar blijft doen wat je altijd deed, zul je niet harder groeien. Dan moet je gewoon investeren.
Wil jij wel graag met dit programma starten, maar zie je niet voor je hoe je de business case rond moet krijgen? We denken graag met je mee. Plan een adviesgesprek in met mij of een van mijn collega’s, dan bespreken we jouw situatie met je.
Lees ook: Wat is het juiste moment om aan de slag te gaan met They Ask, You Answer?
Als je harder wilt groeien, maar blijft doen wat je altijd deed, zul je niet harder groeien.
Nog niet klaar? Dit kun je nu al doen
Ben je er nog niet aan toe om in te stappen? Dan kun je je wel alvast voorbereiden:
Begin met de basis
Je kunt alvast de boeken lezen die aan de basis liggen van onze aanpak, zoals StoryBrand en They Ask, You Answer. Ook kun je een live StoryBrand-workshop volgen bij ons zusterbedrijf StoryBrand Nederland. Na twee dagen loop je dan naar buiten met een BrandScript dat je vervolgens zelf kunt implementeren in je marketing en sales.
Plan een adviesgesprek
Bij de grotere programma’s hebben we altijd een adviesgesprek om te kijken of het programma echt bij je past. We willen namelijk dat iedereen die bij ons in het programma zit er ook echt waarde uit haalt. In dit gesprek kijken we samen of je het kunt opbrengen om de benodigde tijd en energie erin te stoppen. Bij de kleinere programma’s kun je gewoon instappen en kijken of het past.
Tip: Stel concrete doelen zodat je niet blijft hangen waar je nu zit.
Wees eerlijk: is jouw organisatie er klaar voor?
Het marketing- en salesprogramma van Buzzlytics kan je bedrijf enorm helpen groeien, maar alleen als je organisatie er klaar voor is. Je hebt iemand nodig die zich volledig kan focussen op content, een managementteam dat erachter staat, voldoende tijd en capaciteit voor de implementatie, en de bereidheid om te investeren in je mensen.
Als een van deze elementen ontbreekt, is dat geen reden om bij de pakken neer te zitten. Zie het als een kans om je organisatie voor te bereiden op de volgende stap. Stel concrete doelen, begin met de basis door het lezen van StoryBrand en They Ask, You Answer en neem de tijd om draagvlak te creëren.
Bij Buzzlytics hebben we al veel bedrijven geholpen bij hun marketing en sales. We weten hoe belangrijk het is dat je op het juiste moment instapt. Daarom zijn we ook altijd eerlijk als we denken dat je er nog niet klaar voor bent.
Twijfel je of dit het juiste moment is voor jouw organisatie? Plan dan een adviesgesprek in met mij of een van mijn collega’s. We kijken graag samen met je of je klaar bent voor de volgende stap.
Gerelateerde artikelen
12 april 2024
-
Leestijd: +/- 11 min
4 juli 2024
-
Leestijd: +/- 9 min
30 mei 2024
-
Leestijd: +/- 8 min
9 juli 2024
-
Leestijd: +/- 10 min