Door:

Renske Holwerda

Leestijd: +/- 12 min

12 april 2024

Deel dit item:

Zakelijk bloggen: 5 blogonderwerpen die verkeer en sales opleveren (+ voorbeelden)

een man en een vrouw aan een tafel achter een laptop

Of je het nu contentmarketing, inbound marketing, of zakelijk bloggen noemt, de uitdaging voor veel bedrijven blijft hetzelfde: waar moet je over schrijven?

Waardevolle content kan je bedrijf helpen groeien, maar er wordt tegenwoordig, zeker sinds de opmars van AI, ook veel content van lage kwaliteit gepubliceerd.

Deze ‘fluffy’ content zorgt misschien voor een (tijdelijke) boost van je websiteverkeer, waardoor het lijkt alsof je een succesvolle blog hebt, maar deze content levert je geen extra omzet op.

Wat zijn dan de juiste onderwerpen om over te schrijven? Als je het boek They Ask, You Answer van Marcus Sheridan hebt gelezen of hebt rondgesnuffeld op deze site, dan weet je dat wij je adviseren om op je zakelijke blog relevante content te publiceren die antwoord geeft op elke vraag die je klanten stellen – zelfs als je je er ongemakkelijk bij voelt.

(Of beter gezegd: vooral als je je er ongemakkelijk bij voelt.)

Als je dat met regelmaat en consistentie doet, zul je snel gezien worden als de autoriteit in jouw branche.

Maar hoe bepaal je nou welke vragen je (als eerste) moet beantwoorden in je content, zodat je het snelst resultaat ziet?

Dit is de vraag die Marcus zichzelf ook stelde, nadat hij enige tijd de principes van They Ask, You Answer had gevolgd voor zijn eigen bedrijf, River Pools and Spas, en voor honderden andere bedrijven.

Hij dook in de data om te kijken of hij patronen en trends kon ontdekken.

Daarbij vroeg hij zich in het bijzonder af of er een direct verband bestond tussen de gepubliceerde content en websiteverkeer, leads en sales – de drie belangrijkste statistieken voor elk bedrijf met een digitale sales- en marketingstrategie.

Hij ontdekte dat vijf specifieke blogcategorieën – die we nu de Big 5 noemen – consequent beter presteerden dan elk ander blogonderwerp, ongeacht de branche waarin het bedrijf actief was.

In dit artikel:

  • lees je wat de Big 5-onderwerpen zijn
  • delen we voorbeelden van goede Big 5-blogs

De Big 5: blogonderwerpen die werken voor elke branche

Volgens Google zegt 53% van de shoppers altijd onderzoek te doen voordat ze een aankoop doen, om er zeker van te zijn dat ze de best mogelijke keuze maken. De Big 5-blogonderwerpen sluiten hier perfect op aan.

Het zijn:

  • Kosten en prijzen – inclusief welke factoren ervoor zorgen dat deze bedragen omhoog of omlaag gaan.
  • Content waarin de problemen, tekortkomingen en nadelen van wat je verkoopt uitgelegd worden.
  • Vergelijkingen waarin verschillende producten of diensten naast elkaar gezet worden.
  • “Beste”-overzichten waarin de beste concurrenten (!), beste in een bepaalde categorie en best practices behandeld worden.
  • Reviews door experts en eerdere klanten.

Hieronder gaan we dieper in op deze Big 5-blogonderwerpen en geven we voorbeelden van blogposts waarin ze goed uitgewerkt zijn.

1. Kosten en prijzen

Als mensen een grote investering gaan doen, willen ze natuurlijk graag weten wat ze ongeveer kwijt zullen zijn. Graag nog vóórdat ze met een salesmedewerker gaan praten.

Door open en transparant over kosten en prijzen te communiceren op je zakelijke blog, win je het vertrouwen van je prospects en kun je ze helpen een weloverwogen aankoopbeslissing te nemen.

En als je je prijzen niet vermeldt? Misschien denk je dat de potentiële klant wel contact met je opneemt. Maar dat doet hij niet, hij gaat naar de concurrent die zijn prijzen wél vermeldt.

Bezwaren tegen het vermelden van prijzen

Wij horen in de praktijk dat bedrijven drie verschillende bezwaren kunnen hebben tegen het vermelden van prijzen op hun website:

  • “Onze producten zijn op maat gemaakt.”
  • “Dan weten onze concurrenten ook wat de prijzen zijn.”
  • “Dan schrikken we prospects misschien af, voordat we ze de kosten kunnen uitleggen.”

Zijn deze bezwaren herkenbaar voor je?

Lees dan even verder.

“Onze producten zijn op maat gemaakt.”

We begrijpen het, elk project dat je doet is anders. Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de uiteindelijke kosten en de prijzen kunnen dan ook variëren.

Maar je kopers begrijpen dat heus wel. Je hoeft ze geen exacte prijs te geven. Schrijf op je zakelijke blog over de factoren die van invloed zijn op de prijs en geef op z’n minst een prijsrange. Zo simpel is het.

“Dan weten onze concurrenten ook wat de prijzen zijn.”

Weet jij wat de prijzen zijn van je concurrenten? Waarschijnlijk heb je op z’n minst een idee. Waarom denk je dan dat zij niet ook op z’n minst een idee hebben van jouw prijzen?

Kijk eens op hun website. Hebben ze het over kosten? Zo ja, dan kun je maar beter een inhaalslag maken voordat jouw kopers naar de concurrent gaan. Zo niet, dan is dit jouw kans om hen voor te zijn.

“Dan schrikken we prospects misschien af, voordat we ze de kosten kunnen uitleggen.”

Leads die zich jouw product niet kunnen veroorloven kunnen dat na een salesgesprek niet eens wel. Als deze leads dankzij de content op je zakelijke blog afhaken voordat jullie in gesprek komen, heb je dus niks verloren. Je hebt jezelf alleen maar tijd bespaard door niet in gesprek te gaan met een lead die toch nooit klant was geworden.

Duidelijk zijn over je kosten helpt mensen om zichzelf in een vroeg stadium te kwalificeren of juist te diskwalificeren.

En zelfs als ze je wel kunnen betalen, zorgt deze eerlijkheid ook voor vertrouwen. Je probeerde geen dingen te verbergen, maar liet ze precies weten wat ze konden verwachten. Mensen willen zaken doen met bedrijven die ze kunnen vertrouwen.

Voorbeelden kostenartikelen

2. ‘Problemen’ content

Iets anders waar je in je content eerlijk over moet zijn, zijn mogelijke tekortkomingen of ‘problemen’ van je product.

Want zeg eens eerlijk: heb je ooit gegoogeld naar de voordelen van een product dat je overwoog aan te schaffen? Waarschijnlijk niet. De kans is veel groter dat je hebt gezocht naar problemen en nadelen. Jouw klant doet dat ook.

Wees dus eerlijk over mogelijke problemen met je product, dienst of branche, maar vergeet ook niet om ook oplossingen te noemen.

Bijkomend voordeel: je filtert klanten die waarschijnlijk ontevreden zullen zijn over je product eruit en trekt alleen maar klanten aan die zich niet laten afschrikken door de nadelen.

Er zijn maar weinig bedrijven die het aandurven om op een transparante manier over de nadelen van hun producten te schrijven. Als jij dat wel durft, heb je unieke content en is de kans groot dat je maar weinig concurrentie hebt in de zoekmachines.

Voorbeelden problemen-artikelen

3. Vergelijkingen

Rond de tijd dat ze onderzoek doen naar problemen en nadelen, willen de meeste mensen ook producten of diensten met elkaar vergelijken.

Welk product of welke dienst is het beste voor hun situatie?

Wees zo eerlijk mogelijk in je beoordeling. En laat je lezers aan het begin van je blog weten wat je verkoopt. Ze moeten weten of jij een belang hebt om een bepaald product te verkopen. Als dat inderdaad het geval is en ze komen daar later achter, dan ben je hun vertrouwen kwijt.

Voorbeelden vergelijkingen-artikelen

4. ‘Beste’-overzichten

Heb je toen je onderzoek deed naar je laatste grote aankoop woorden als ‘beste’ gebruikt in je zoektocht? Waarschijnlijk wel. Het is een van de meest gebruikte manieren waarop mensen zoeken.

We willen al onze opties op een spectrum van slechtst naar best zetten, tot we de optie gevonden die voor ons het beste is.

‘Beste’-onderwerpen die je zou moeten behandelen

Beste concurrenten

Stel dat je ecologisch isolateur bent en je dus gespecialiseerd hebt in biobased isoleren. Hoe denk je dat mensen zullen zoeken naar een bedrijf dat biobased isoleert? Ze zullen waarschijnlijk zoektermen als “beste biobased isolatiebedrijf” of “beste ecologisch isolateur” gebruiken.

Misschien ben je bang dat je klanten naar een concurrent gaan op het moment dat jij een blog over je beste concurrenten schrijft.

Misschien denk je: waarom zou ik mijn klanten wijzer maken dan ze zijn?

Maar laten we eerlijk zijn: ze komen er toch wel achter wie je concurrenten zijn.

Bovendien heeft het schrijven over je concurrenten een aantal onverwachte voordelen:

  • Je laat zien dat je het beste wilt voor je klanten en niet uit bent op eigen gewin
  • Je wordt als een thought leader gezien in je vakgebied
  • Je trekt bezoekers naar je site die anders waarschijnlijk nooit op je site terecht waren gekomen (denk bijvoorbeeld aan mensen die googlen op de naam van de concurrent)
  • Concurrenten die niet op je lijst staan, vragen of ze er ook op mogen
  • Concurrenten die wél op je lijst staan, voelen zich vereerd en met een beetje geluk delen ze je artikel waardoor je nog meer exposure krijgt.

Beste in zijn categorie

Als je een groothandel, detailhandel of SaaS-bedrijf bent, kun je helemaal losgaan met het schrijven van “beste”-artikelen.

Stel dat je kampeeruitrusting verkoopt. Of je nu een lokaal bedrijf bent of een webshop hebt, je kunt voor elke productlijn “beste”-artikelen schrijven tot je oud en grijs bent.

En daarbij kun je zo ver gaan als je wilt:

  • Beste tenten
  • Beste tenten onder de 100 euro
  • Beste familietenten
  • Beste tenten voor kamperen in de winter
  • Beste tenten voor kamperen in de winter op grote hoogte

Maar blijf niet hangen in ‘beste’, je kunt ook allerlei varianten gebruiken:

  • Warmste tenten
  • Meest duurzame tenten
  • Gemakkelijkste tenten om schoon te maken
  • Meest luxueuze tenten
  • Snelste tent om op te zetten
  • Best beoordeelde tenten
  • Enzovoort

Best manier(en) om…

Heb je nuttige adviezen voor de gebruikers van producten of diensten die je verkoopt? Hoe kunnen mensen hier het maximale uit halen?

We gaan even door op het voorbeeld van kampeeruitrusting. Mensen die hier onderzoek naar doen, willen waarschijnlijk ook dingen weten als:

  • De beste manieren om een kampeertrip te plannen
  • De beste manieren om een vuur te maken
  • De beste manieren om zalm te vangen
  • De beste manieren om zalm schoon te maken

In elk van deze blogs kun je links opnemen naar producten die je verkoopt.

Ga je kamperen? Dan heb je een tent nodig (voeg links naar je tenten toe).

Ga je een vuurtje maken? Dan heb je een fire starter kit nodig (voeg links naar kits toe)

Ga je vissen? Dan heb je hengels, laarzen, fileermessen enzovoort nodig (voeg links naar deze producten toe).

Voorbeelden ‘beste’-artikelen

5. Reviews door experts en eerdere klanten

Kopers die overwegen een aankoop te doen, willen vaak weten hoe anderen over deze aankoop denken. Maar liefst 95% van de kopers geeft aan reviews te lezen voordat ze een aankoop doen.

Als echte mensen enthousiast zijn over de aankoop, zullen zij ook eerder geneigd zijn om te kopen. Maar als anderen klagen, zullen ze de aankoop misschien vermijden.

Dit is waar reviews om de hoek komen kijken. Als je eerlijke reviews kunt schrijven over producten die je verkoopt (en zelfs over producten die je niet verkoopt), kom je in contact met meer prospects die hulp zoeken bij het doen van een aankoop.

Voorbeelden reviews

Waar moet je beginnen met zakelijk bloggen volgens de Big 5?

Optie 1: Begin met de meestgestelde vragen van je ideale kopers

In dit scenario houd je een contentbrainstorm met je salesteam en vraag je ze welke vragen zij het meest krijgen van je ideale klanten.

Als je met deze strategie begint, schrijf je meestal eerst voor de ‘bottom of the funnel’. Je beantwoordt dan vragen waaruit een duidelijke koopintentie spreekt. Dit geldt bijvoorbeeld voor vergelijkingen en reviews. Iemand die producten vergelijkt en reviews leest is veel verder in het verkoopproces dan iemand die googelt op ‘wat is …’.

Pas als je de bottom of the funnel (bofu) en de middle of the funnel (mofu) uitgeput heb, ga je schrijven voor de top of the funnel (tofu). Dit zijn vragen van mensen die nog in de oriënterende fase zitten. ‘Wat is …’ is een voorbeeld van een tofu-onderwerp.

Optie 2: Begin met schrijven over kosten

Optie 2 is dat je begint met schrijven over kosten en daarna de rest van de Big 5 ‘afwerkt’. ‘Wat kost het?’ is een vraag die iedereen bezighoudt en daar wil je dus zo snel mogelijk nieuwe content over maken.

Misschien ben je geneigd om eerst te schrijven over onderwerpen die veel verkeer naar je website opleveren (die hierboven genoemde tofu-onderwerpen).

Dan is het goed om te weten dat deze onderwerpen doorgaans een lage koopintentie hebben. Er zoeken veel mensen op, je hebt veel concurrentie in de zoekmachines, maar deze mensen zijn nog niet klaar om te kopen.

Bij bofu-onderwerpen is het juist andersom. Er zoeken minder mensen op, je hebt veel minder concurrentie in de zoekmachines, maar de mensen die erop zoeken staan wel met hun portemonnee te zwaaien.

Vandaag gepubliceerde bofu-content kan morgen gebruikt worden om een deal te sluiten. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen met tofu-content.

Laat je dus niet verleiden om te schrijven over onderwerpen die veel verkeer naar je website opleveren, maar waaruit een lage koopintentie spreekt. Focus je liever op de onderwerpen met een hoge koopintentie. Meer verkeer naar je website is belangrijk, maar ook een kwestie van een lange adem.

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Renske, contentmanager bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets voor jouw bedrijf is? Plan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

Zakelijk bloggen: 5 blogonderwerpen die verkeer en sales opleveren (+ voorbeelden)

een man en een vrouw aan een tafel achter een laptop

Of je het nu contentmarketing, inbound marketing, of zakelijk bloggen noemt, de uitdaging voor veel bedrijven blijft hetzelfde: waar moet je over schrijven?

Waardevolle content kan je bedrijf helpen groeien, maar er wordt tegenwoordig, zeker sinds de opmars van AI, ook veel content van lage kwaliteit gepubliceerd.

Deze ‘fluffy’ content zorgt misschien voor een (tijdelijke) boost van je websiteverkeer, waardoor het lijkt alsof je een succesvolle blog hebt, maar deze content levert je geen extra omzet op.

Wat zijn dan de juiste onderwerpen om over te schrijven? Als je het boek They Ask, You Answer van Marcus Sheridan hebt gelezen of hebt rondgesnuffeld op deze site, dan weet je dat wij je adviseren om op je zakelijke blog relevante content te publiceren die antwoord geeft op elke vraag die je klanten stellen – zelfs als je je er ongemakkelijk bij voelt.

(Of beter gezegd: vooral als je je er ongemakkelijk bij voelt.)

Als je dat met regelmaat en consistentie doet, zul je snel gezien worden als de autoriteit in jouw branche.

Maar hoe bepaal je nou welke vragen je (als eerste) moet beantwoorden in je content, zodat je het snelst resultaat ziet?

Dit is de vraag die Marcus zichzelf ook stelde, nadat hij enige tijd de principes van They Ask, You Answer had gevolgd voor zijn eigen bedrijf, River Pools and Spas, en voor honderden andere bedrijven.

Hij dook in de data om te kijken of hij patronen en trends kon ontdekken.

Daarbij vroeg hij zich in het bijzonder af of er een direct verband bestond tussen de gepubliceerde content en websiteverkeer, leads en sales – de drie belangrijkste statistieken voor elk bedrijf met een digitale sales- en marketingstrategie.

Hij ontdekte dat vijf specifieke blogcategorieën – die we nu de Big 5 noemen – consequent beter presteerden dan elk ander blogonderwerp, ongeacht de branche waarin het bedrijf actief was.

In dit artikel:

  • lees je wat de Big 5-onderwerpen zijn
  • delen we voorbeelden van goede Big 5-blogs

De Big 5: blogonderwerpen die werken voor elke branche

Volgens Google zegt 53% van de shoppers altijd onderzoek te doen voordat ze een aankoop doen, om er zeker van te zijn dat ze de best mogelijke keuze maken. De Big 5-blogonderwerpen sluiten hier perfect op aan.

Het zijn:

  • Kosten en prijzen – inclusief welke factoren ervoor zorgen dat deze bedragen omhoog of omlaag gaan.
  • Content waarin de problemen, tekortkomingen en nadelen van wat je verkoopt uitgelegd worden.
  • Vergelijkingen waarin verschillende producten of diensten naast elkaar gezet worden.
  • “Beste”-overzichten waarin de beste concurrenten (!), beste in een bepaalde categorie en best practices behandeld worden.
  • Reviews door experts en eerdere klanten.

Hieronder gaan we dieper in op deze Big 5-blogonderwerpen en geven we voorbeelden van blogposts waarin ze goed uitgewerkt zijn.

1. Kosten en prijzen

Als mensen een grote investering gaan doen, willen ze natuurlijk graag weten wat ze ongeveer kwijt zullen zijn. Graag nog vóórdat ze met een salesmedewerker gaan praten.

Door open en transparant over kosten en prijzen te communiceren op je zakelijke blog, win je het vertrouwen van je prospects en kun je ze helpen een weloverwogen aankoopbeslissing te nemen.

En als je je prijzen niet vermeldt? Misschien denk je dat de potentiële klant wel contact met je opneemt. Maar dat doet hij niet, hij gaat naar de concurrent die zijn prijzen wél vermeldt.

Bezwaren tegen het vermelden van prijzen

Wij horen in de praktijk dat bedrijven drie verschillende bezwaren kunnen hebben tegen het vermelden van prijzen op hun website:

  • “Onze producten zijn op maat gemaakt.”
  • “Dan weten onze concurrenten ook wat de prijzen zijn.”
  • “Dan schrikken we prospects misschien af, voordat we ze de kosten kunnen uitleggen.”

Zijn deze bezwaren herkenbaar voor je?

Lees dan even verder.

“Onze producten zijn op maat gemaakt.”

We begrijpen het, elk project dat je doet is anders. Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de uiteindelijke kosten en de prijzen kunnen dan ook variëren.

Maar je kopers begrijpen dat heus wel. Je hoeft ze geen exacte prijs te geven. Schrijf op je zakelijke blog over de factoren die van invloed zijn op de prijs en geef op z’n minst een prijsrange. Zo simpel is het.

“Dan weten onze concurrenten ook wat de prijzen zijn.”

Weet jij wat de prijzen zijn van je concurrenten? Waarschijnlijk heb je op z’n minst een idee. Waarom denk je dan dat zij niet ook op z’n minst een idee hebben van jouw prijzen?

Kijk eens op hun website. Hebben ze het over kosten? Zo ja, dan kun je maar beter een inhaalslag maken voordat jouw kopers naar de concurrent gaan. Zo niet, dan is dit jouw kans om hen voor te zijn.

“Dan schrikken we prospects misschien af, voordat we ze de kosten kunnen uitleggen.”

Leads die zich jouw product niet kunnen veroorloven kunnen dat na een salesgesprek niet eens wel. Als deze leads dankzij de content op je zakelijke blog afhaken voordat jullie in gesprek komen, heb je dus niks verloren. Je hebt jezelf alleen maar tijd bespaard door niet in gesprek te gaan met een lead die toch nooit klant was geworden.

Duidelijk zijn over je kosten helpt mensen om zichzelf in een vroeg stadium te kwalificeren of juist te diskwalificeren.

En zelfs als ze je wel kunnen betalen, zorgt deze eerlijkheid ook voor vertrouwen. Je probeerde geen dingen te verbergen, maar liet ze precies weten wat ze konden verwachten. Mensen willen zaken doen met bedrijven die ze kunnen vertrouwen.

Voorbeelden kostenartikelen

2. ‘Problemen’ content

Iets anders waar je in je content eerlijk over moet zijn, zijn mogelijke tekortkomingen of ‘problemen’ van je product.

Want zeg eens eerlijk: heb je ooit gegoogeld naar de voordelen van een product dat je overwoog aan te schaffen? Waarschijnlijk niet. De kans is veel groter dat je hebt gezocht naar problemen en nadelen. Jouw klant doet dat ook.

Wees dus eerlijk over mogelijke problemen met je product, dienst of branche, maar vergeet ook niet om ook oplossingen te noemen.

Bijkomend voordeel: je filtert klanten die waarschijnlijk ontevreden zullen zijn over je product eruit en trekt alleen maar klanten aan die zich niet laten afschrikken door de nadelen.

Er zijn maar weinig bedrijven die het aandurven om op een transparante manier over de nadelen van hun producten te schrijven. Als jij dat wel durft, heb je unieke content en is de kans groot dat je maar weinig concurrentie hebt in de zoekmachines.

Voorbeelden problemen-artikelen

3. Vergelijkingen

Rond de tijd dat ze onderzoek doen naar problemen en nadelen, willen de meeste mensen ook producten of diensten met elkaar vergelijken.

Welk product of welke dienst is het beste voor hun situatie?

Wees zo eerlijk mogelijk in je beoordeling. En laat je lezers aan het begin van je blog weten wat je verkoopt. Ze moeten weten of jij een belang hebt om een bepaald product te verkopen. Als dat inderdaad het geval is en ze komen daar later achter, dan ben je hun vertrouwen kwijt.

Voorbeelden vergelijkingen-artikelen

4. ‘Beste’-overzichten

Heb je toen je onderzoek deed naar je laatste grote aankoop woorden als ‘beste’ gebruikt in je zoektocht? Waarschijnlijk wel. Het is een van de meest gebruikte manieren waarop mensen zoeken.

We willen al onze opties op een spectrum van slechtst naar best zetten, tot we de optie gevonden die voor ons het beste is.

‘Beste’-onderwerpen die je zou moeten behandelen

Beste concurrenten

Stel dat je ecologisch isolateur bent en je dus gespecialiseerd hebt in biobased isoleren. Hoe denk je dat mensen zullen zoeken naar een bedrijf dat biobased isoleert? Ze zullen waarschijnlijk zoektermen als “beste biobased isolatiebedrijf” of “beste ecologisch isolateur” gebruiken.

Misschien ben je bang dat je klanten naar een concurrent gaan op het moment dat jij een blog over je beste concurrenten schrijft.

Misschien denk je: waarom zou ik mijn klanten wijzer maken dan ze zijn?

Maar laten we eerlijk zijn: ze komen er toch wel achter wie je concurrenten zijn.

Bovendien heeft het schrijven over je concurrenten een aantal onverwachte voordelen:

  • Je laat zien dat je het beste wilt voor je klanten en niet uit bent op eigen gewin
  • Je wordt als een thought leader gezien in je vakgebied
  • Je trekt bezoekers naar je site die anders waarschijnlijk nooit op je site terecht waren gekomen (denk bijvoorbeeld aan mensen die googlen op de naam van de concurrent)
  • Concurrenten die niet op je lijst staan, vragen of ze er ook op mogen
  • Concurrenten die wél op je lijst staan, voelen zich vereerd en met een beetje geluk delen ze je artikel waardoor je nog meer exposure krijgt.

Beste in zijn categorie

Als je een groothandel, detailhandel of SaaS-bedrijf bent, kun je helemaal losgaan met het schrijven van “beste”-artikelen.

Stel dat je kampeeruitrusting verkoopt. Of je nu een lokaal bedrijf bent of een webshop hebt, je kunt voor elke productlijn “beste”-artikelen schrijven tot je oud en grijs bent.

En daarbij kun je zo ver gaan als je wilt:

  • Beste tenten
  • Beste tenten onder de 100 euro
  • Beste familietenten
  • Beste tenten voor kamperen in de winter
  • Beste tenten voor kamperen in de winter op grote hoogte

Maar blijf niet hangen in ‘beste’, je kunt ook allerlei varianten gebruiken:

  • Warmste tenten
  • Meest duurzame tenten
  • Gemakkelijkste tenten om schoon te maken
  • Meest luxueuze tenten
  • Snelste tent om op te zetten
  • Best beoordeelde tenten
  • Enzovoort

Best manier(en) om…

Heb je nuttige adviezen voor de gebruikers van producten of diensten die je verkoopt? Hoe kunnen mensen hier het maximale uit halen?

We gaan even door op het voorbeeld van kampeeruitrusting. Mensen die hier onderzoek naar doen, willen waarschijnlijk ook dingen weten als:

  • De beste manieren om een kampeertrip te plannen
  • De beste manieren om een vuur te maken
  • De beste manieren om zalm te vangen
  • De beste manieren om zalm schoon te maken

In elk van deze blogs kun je links opnemen naar producten die je verkoopt.

Ga je kamperen? Dan heb je een tent nodig (voeg links naar je tenten toe).

Ga je een vuurtje maken? Dan heb je een fire starter kit nodig (voeg links naar kits toe)

Ga je vissen? Dan heb je hengels, laarzen, fileermessen enzovoort nodig (voeg links naar deze producten toe).

Voorbeelden ‘beste’-artikelen

5. Reviews door experts en eerdere klanten

Kopers die overwegen een aankoop te doen, willen vaak weten hoe anderen over deze aankoop denken. Maar liefst 95% van de kopers geeft aan reviews te lezen voordat ze een aankoop doen.

Als echte mensen enthousiast zijn over de aankoop, zullen zij ook eerder geneigd zijn om te kopen. Maar als anderen klagen, zullen ze de aankoop misschien vermijden.

Dit is waar reviews om de hoek komen kijken. Als je eerlijke reviews kunt schrijven over producten die je verkoopt (en zelfs over producten die je niet verkoopt), kom je in contact met meer prospects die hulp zoeken bij het doen van een aankoop.

Voorbeelden reviews

Waar moet je beginnen met zakelijk bloggen volgens de Big 5?

Optie 1: Begin met de meestgestelde vragen van je ideale kopers

In dit scenario houd je een contentbrainstorm met je salesteam en vraag je ze welke vragen zij het meest krijgen van je ideale klanten.

Als je met deze strategie begint, schrijf je meestal eerst voor de ‘bottom of the funnel’. Je beantwoordt dan vragen waaruit een duidelijke koopintentie spreekt. Dit geldt bijvoorbeeld voor vergelijkingen en reviews. Iemand die producten vergelijkt en reviews leest is veel verder in het verkoopproces dan iemand die googelt op ‘wat is …’.

Pas als je de bottom of the funnel (bofu) en de middle of the funnel (mofu) uitgeput heb, ga je schrijven voor de top of the funnel (tofu). Dit zijn vragen van mensen die nog in de oriënterende fase zitten. ‘Wat is …’ is een voorbeeld van een tofu-onderwerp.

Optie 2: Begin met schrijven over kosten

Optie 2 is dat je begint met schrijven over kosten en daarna de rest van de Big 5 ‘afwerkt’. ‘Wat kost het?’ is een vraag die iedereen bezighoudt en daar wil je dus zo snel mogelijk nieuwe content over maken.

Misschien ben je geneigd om eerst te schrijven over onderwerpen die veel verkeer naar je website opleveren (die hierboven genoemde tofu-onderwerpen).

Dan is het goed om te weten dat deze onderwerpen doorgaans een lage koopintentie hebben. Er zoeken veel mensen op, je hebt veel concurrentie in de zoekmachines, maar deze mensen zijn nog niet klaar om te kopen.

Bij bofu-onderwerpen is het juist andersom. Er zoeken minder mensen op, je hebt veel minder concurrentie in de zoekmachines, maar de mensen die erop zoeken staan wel met hun portemonnee te zwaaien.

Vandaag gepubliceerde bofu-content kan morgen gebruikt worden om een deal te sluiten. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen met tofu-content.

Laat je dus niet verleiden om te schrijven over onderwerpen die veel verkeer naar je website opleveren, maar waaruit een lage koopintentie spreekt. Focus je liever op de onderwerpen met een hoge koopintentie. Meer verkeer naar je website is belangrijk, maar ook een kwestie van een lange adem.

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Renske, contentmanager bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets voor jouw bedrijf is? Plan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

Door:

Renske Holwerda

Leestijd: +/- 12 min

12 april 2024

Views: 201

Deel dit item: