Door:

Lucas Doornhein

They Ask, You Answer Coach

Leestijd: +/- 8 min

10 september 2024

Deel dit item:

Zelfstandige TAYA-coach vs. TAYA agency: wat is de beste keuze voor jou?

Een diverse groep collega's in een modern kantoor. Op de voorgrond staan een man in een bruine trui en een vrouw in een witte blouse bij een tafel met kleurendiagrammen. Op de achtergrond overleggen drie andere collega's bij een whiteboard. Het kantoor heeft grote ramen en planten, wat een lichte en natuurlijke sfeer creëert.

Je hebt They Ask, You Answer (TAYA) ontdekt en bent enthousiast over de mogelijkheden die dit framework biedt voor je bedrijf.

Je overweegt hulp in te schakelen bij de implementatie en daarmee sta je voor de keuze tussen een zelfstandige TAYA-coach of een agency zoals Buzzlytics of IMPACT. Je keuze kan grote impact hebben op het succes van je TAYA-implementatie, dus ik begrijp dat je de juiste keuze wilt maken.

Ik ben in de unieke positie om je hierbij te kunnen helpen. Als voormalig zelfstandig TAYA-coach die nu werkzaam is bij een agency, heb ik beide kanten van de medaille gezien. Ik ken de voordelen én de beperkingen van zowel zelfstandige coaches als agencies uit eerste hand. Dankzij deze ervaring kan ik je een eerlijk en genuanceerd beeld geven van beide opties.

In dit artikel ga ik uitgebreid in op de voor- en nadelen van zowel TAYA agencies als -coaches. We zullen kijken naar aspecten als persoonlijke aandacht, beschikbare middelen, expertise, flexibiliteit en kosten. Maar nog belangrijker: ik ga je handvatten geven om te bepalen welke optie het beste bij jouw bedrijf past.

Na het lezen van dit artikel heb je een helder beeld van wat je kunt verwachten van beide opties en ben je in staat om een weloverwogen keuze te maken voor jouw bedrijf.

Wat zijn de voor- en nadelen van een zelfstandige TAYA-coach?

Laten we eerst eens kijken naar de voor- en nadelen van een zelfstandige TAYA-coach.

Voordelen zelfstandige TAYA-coach

Voordeel 1: Vast aanspreekpunt

Een van de grootste pluspunten van werken met een zelfstandig werkende TAYA-coach is dat je een vast aanspreekpunt hebt, iemand die jouw bedrijf door en door leert kennen. Niet alleen jij, maar ook je teamleden krijgen altijd met maar één en dezelfde persoon te maken. Dit kan prettig zijn als jullie een leuke klik hebben met een bepaalde zelfstandige coach.

Als je een zelfstandige TAYA-coach hebt, krijgen jij en je team altijd met dezelfde persoon te maken.

Voordeel 2: Kennis van de branche

Sommige zelfstandige TAYA-coaches hebben veel kennis van jouw doelgroep of hebben bijvoorbeeld eerder een loopbaan gehad of een track record opgebouwd in jouw branche. Hierdoor zijn ze bekend met de terminologie, begrijpen ze wat er speelt in jouw branche en kunnen ze eventueel oplossingen aandragen die voor andere bedrijven in jouw branche hebben gewerkt.

Voordeel 3: Potentieel lagere kosten

Afhankelijk van de specifieke coach en je behoeften, kan een zelfstandige TAYA-coach soms goedkoper zijn dan een agency. Maar let op: dit is niet altijd het geval – er zijn coaches die duurder zijn dan agencies, en vice versa. Het is dus de moeite waard om prijzen te vergelijken. Let daarbij ook goed op wat je bij elke partij krijgt.

Voordeel 4: Directe communicatie

Afhankelijk van de specifieke coach en je behoeften, kan een zelfstandige TAYA-coach soms goedkoper zijn dan een agency. Maar let op: dit is niet altijd het geval – er zijn coaches die duurder zijn dan agencies, en vice versa. Het is dus de moeite waard om prijzen te vergelijken. Let daarbij ook goed op wat je bij elke partij krijgt.

Nadelen zelfstandige TAYA-coach

Nadeel 1: Beperkte capaciteit om met nieuwe technologieën te experimenteren

Een zelfstandig werkende coach heeft verschillende petten op en heeft geen tijd om op hetzelfde niveau met nieuwe technologieën zoals AI te experimenteren als een agency. Hierdoor is de kennis die de coach met je kan delen over dit soort tools ook beperkter dan bij een agency.

Zelfstandige TAYA-coaches hebben geen tijd om op hetzelfde niveau met AI te experimenteren als een agency.

Nadeel 2: Minder diverse expertise

Hoewel een goede TAYA-coach breed opgeleid is, kan één persoon niet dezelfde diversiteit aan expertise bieden als een team van specialisten. Dit kan een nadeel zijn als je complexe uitdagingen hebt die verschillende specialisaties vereisen.

Nadeel 3: Risico bij uitval

Als je coach ziek wordt, op vakantie gaat of om andere redenen niet beschikbaar is, kan dit je vooruitgang vertragen. Er is meestal geen back-up om het werk over te nemen.

Nadeel 4: Beperkte schaalbaarheid

Voor grotere projecten of als je bedrijf snel groeit, kan een individuele coach tegen capaciteitsgrenzen aanlopen. Het kan lastig zijn om de dienstverlening op te schalen als dat nodig is.

Wat zijn de voor- en nadelen van een TAYA agency?

Nu we de voor- en nadelen van een zelfstandige TAYA-coach hebben bekeken, laten we eens kijken naar wat een TAYA agency te bieden heeft.

Voordelen TAYA agency

Voordeel 1: Diversiteit aan vaardigheden en expertise

Een van de grootste voordelen van een TAYA agency is de brede expertise die het team kan bieden. Er zijn mensen met verschillende achtergronden werkzaam – van IT tot marketing, van sales tot operations. Daardoor kan een agency vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken benaderen.

Een TAYA agency kan vraagstukken die spelen in jouw bedrijf vanuit verschillende invalshoeken benaderen.

Voordeel 2: Toegang tot geavanceerde tools en technologieën

Agencies hebben vaak de middelen om te investeren in geavanceerde tools en technologieën én de capaciteit om hiermee te experimenteren. Binnen TAYA agencies wordt bijvoorbeeld volop geëxperimenteerd met AI tools voor content, video en sales. Op die manier kunnen zij ook hun klanten adviseren welke tools bij hun specifieke behoeften passen.

Voordeel 3: Schaalbaarheid

Als je bedrijf groeit of je wilt meerdere medewerkers tegelijkertijd trainen, kan een agency gemakkelijker opschalen. Agencies beschikken over meerdere gecertificeerde trainers en coaches die ingezet kunnen worden bij jouw bedrijf. Hierdoor ben je als klant verzekerd van de kwaliteitsstandaard die je van je eerste coach gewend bent.

Voordeel 4: Continuïteit en back-up

Je TAYA-implementatie kan ook in het geval van ziekte en vakantie gewoon doorgaan bij een agency. TAYA agencies nemen alle coachings- en trainingsgesprekken op, het hele team is op de hoogte van jouw voortgang, en er zijn altijd minimaal drie personen vanuit de agency voor jou aan het werk. Zo hoef je niet alles opnieuw uit te leggen, maar is een vervangende coach of trainer altijd op de hoogte.

Bij een TAYA-agency kan je TAYA-implementatie altijd doorgaan in het geval van ziekte en vakantie.

Voordeel 5: Bredere ervaring

Door met verschillende klanten in diverse industrieën te werken, bouwen agencies een brede kennis op. Deze ervaringen kunnen waardevol zijn voor jouw bedrijf, zelfs als een agency niet direct in jouw specifieke branche heeft gewerkt. Agencies selecteren de juiste coach en trainers voor jouw bedrijf op basis van kennis en ervaring in jouw branche (of de branche van je klanten) of op basis van de fase waarin jullie bedrijf zit.

Nadelen TAYA agency

Nadeel 1: Potentieel hogere kosten

Afhankelijk van de omvang en reputatie van het agency, kunnen de kosten hoger zijn dan bij een individuele coach. Het is belangrijk om de kosten af te wegen tegen de waarde die je krijgt.

Nadeel 2: Mogelijk minder persoonlijk

Sommige mensen ervaren het werken met een agency als minder persoonlijk, omdat je met verschillende teamleden te maken kunt krijgen. Binnen TAYA agencies wordt vaak gewerkt met zogeheten ‘squads’. Dit zijn teams die bestaan uit één coach die de leiding heeft en een aantal trainers. Hierdoor heb je altijd een overkoepelend aanspreekpunt.

Nadeel 3: Complexere communicatiestructuur

In sommige gevallen kan de communicatie met een agency complexer zijn dan met een individuele coach. Er kunnen meerdere aanspreekpunten zijn voor verschillende aspecten van je TAYA-implementatie.

Hoe bepaal je of jij het beste voor een coach of een agency kunt kiezen?

Nu je de voor- en nadelen van beide opties kent, is de grote vraag: hoe kies je? Hier zijn enkele vragen die je jezelf kunt stellen om tot de juiste beslissing te komen:

Hoe belangrijk is een persoonlijke klik voor jou?

Als je heel erg hecht aan een sterke persoonlijke klik en het prettig vindt om altijd met dezelfde persoon te werken, kan een individuele coach de beste keuze zijn. Aan de andere kant, als je juist waarde hecht aan diverse perspectieven en het niet erg vindt om met verschillende experts te werken, past een agency wellicht beter bij je.

Als je waarde hecht aan diverse perspectieven past een agency beter bij je dan een coach.

Hoe complex zijn je uitdagingen?

Als je te maken hebt met complexe vraagstukken die verschillende expertisegebieden raken, kan een agency met zijn diverse team beter toegerust zijn om je te helpen. Voor meer rechttoe rechtaan implementaties kan een individuele coach voldoende zijn.

Hoe snel wil je kunnen opschalen?

Als je verwacht dat je bedrijf snel zal groeien of als je grote projecten voorziet, kan de schaalbaarheid van een agency een belangrijke overweging zijn.

Wat is je budget?

Hoewel kosten niet de enige overweging zouden moeten zijn, is het wel een belangrijke factor. Vergelijk de kosten van verschillende opties en weeg deze af tegen de waarde die je denkt te krijgen.

Hoe belangrijk is continuïteit voor jou?

Als je je zorgen maakt over mogelijke onderbrekingen door ziekte of vakantie van je coach, kan de back-up die een agency biedt een pluspunt zijn.

Welke ervaringen heeft de coach of het agency in organisaties die op die van jou lijken?

Let hierbij niet zozeer op de specifieke branche, maar meer op zaken als bedrijfsgrootte, complexiteit, type business of kopers. Een coach of agency met ervaring in vergelijkbare organisaties kan waardevolle inzichten bieden.

Hoe flexibel moet de dienstverlening zijn?

Kijk naar de flexibiliteit in dienstverlening en contractvoorwaarden bij zowel coaches als agencies. Sommige eenmanszaken kunnen flexibelere voorwaarden bieden, maar dat is niet altijd het geval.

Hoe zit het met de communicatie- en rapportagestructuur?

Vraag naar de communicatielijnen en hoe de voortgang wordt gerapporteerd. Kies de optie die het beste aansluit bij jouw voorkeuren en bedrijfscultuur.

De beste keuze is de keuze die bij jouw bedrijf past

Of je het beste voor een zelfstandige TAYA-coach of een agency kunt kiezen, hangt af van jouw specifieke situatie, behoeften en voorkeuren. Er is dus geen one-size-fits-all oplossing. Neem de tijd om beide opties te onderzoeken, praat met verschillende coaches en agencies, en kies uiteindelijk de optie die het beste bij jou en je bedrijf past.

Wil je hier een keer vrijblijvend over sparren? Plan dan een adviesgesprek in met mij of een van mijn collega’s. Als wij denken dat een zelfstandige coach beter bij je past, zullen we dat eerlijk aangeven en we kunnen je zelfs doorverwijzen naar een coach in ons netwerk.