Door:

Daan Schmidt

Eigenaar Buzzlytics

Leestijd: +/- 7 min

11 juli 2024

Deel dit item:

Marketingbureau vs. sales- en marketingcoach: wat is de beste optie voor jou?

Drie personen werken samen aan een project op een kantoor. Een vrouw met een knot en een zwart-wit patroon trui wijst met een pen naar een computerscherm, terwijl een man naast haar en een vrouw achter hen toekijken en glimlachen. Op het bureau liggen toetsenborden, een muis, pennen en een houten modelpop.

Als bedrijf moet je aan sales en marketing doen om te kunnen blijven voortbestaan. Daar zijn de meeste bedrijven het wel over eens.

Een stuk lastiger is de vraag in hoeverre je je sales- en marketingactiviteiten kunt uitbesteden. Wat is nu wel of niet verstandig om uit te besteden voor het beste resultaat?

Bij Buzzlytics hebben we recent de switch gemaakt van een klassiek marketingbureau naar een trainingsbureau voor marketing en sales. Sindsdien hebben we meerdere bedrijven geholpen hun marketing en sales in huis te halen.

In dit artikel ga ik in op de verschillen tussen een marketingbureau en een sales- en marketingcoach – zoals wij onszelf ook wel noemen sinds we een trainingsbureau zijn geworden. Daarnaast leg ik uit waarom het belangrijk is om marketing en sales als de core van je business te zien.

Aan het einde van het artikel heb je een beter beeld van welke optie het beste bij jouw bedrijf past: een marketingbureau inhuren of een sales- en marketingcoach zoals Buzzlytics inschakelen.

Wat doet een marketingbureau?

Marketingbureaus bieden hun diensten aan aan bedrijven die bepaalde werkzaamheden niet zelf kunnen of willen uitvoeren. Ze hebben vaak specialisten in dienst die up-to-date zijn met de nieuwste ontwikkelingen en snel kunnen schakelen.

Buzzlytics is ook jarenlang een marketingbureau geweest. Wij hielpen onze klanten met marketing automation, advertising en conversieoptimalisatie.

Afhankelijk zijn van een extern bureau voor je belangrijkste marketing- en salesactiviteiten heeft echter één groot nadeel: je komt snel in de problemen als dat bureau wegvalt.

Dat vonden wij niet gezond. Daarom hebben we de switch gemaakt van een klassiek marketingbureau naar een trainingsbureau voor marketing en sales, dat bedrijven met de They Ask, You Answer-methode helpt de ‘trusted advisor’ in hun markt te worden.

Anders gezegd: we zijn een sales- en marketingcoach geworden, in plaats van een marketingbureau.

Veel bedrijven hebben een ongezonde afhankelijkheidsrelatie met een marketingbureau.

Wat doet een sales- en marketingcoach?

Als sales- en marketingcoach volgens de They Ask, You Answer-filosofie helpen we bedrijven om de kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om hun marketing en sales zelf te doen, in huis te halen.

Op die manier hebben ze zelf de controle over hun sales- en marketingactiviteiten en zijn ze niet afhankelijk van een externe partij. Anders dan een marketingbureau voeren we dus geen diensten uit voor onze klanten.

Bij Buzzlytics zeggen we vaak dat we bedrijven helpen zó goed te worden in marketing en sales dat ze ons niet meer nodig hebben. Bedrijven die in ons TAYA Mastery-traject stappen, kunnen gemiddeld na 18 maanden hun marketing en sales grotendeels zelf doen.

Wij helpen bedrijven zó goed te worden in marketing en sales dat ze ons niet meer nodig hebben.

Veel bedrijven zeggen: “De core van onze business is het leveren van ons product of het uitvoeren van onze dienst. De rest kan ik wel inhuren.” Ze nemen bijvoorbeeld een belbureau in de arm voor leadgeneratie of ze laten hun content schrijven door externe schrijvers.

Maar grote denkers op dit vlak zoals Peter Drucker, Tom Hopkins, Howard Partridge en Marcus Sheridan zeggen vaak: “Je bent in eerste instantie een sales- en mediabedrijf.”

Een bedrijf bestaat namelijk bij de gratie van betalende klanten en die klanten krijg je met marketing en sales. Voor duurzaam succes zouden sales en marketing dus een veel centralere plek moeten innemen in de bedrijfsvoering.

Voor duurzaam succes zouden sales en marketing een veel centralere plek moeten innemen in de bedrijfsvoering.

Dit vereist wel dat bedrijven hun sales- en marketingactiviteiten voor een groot deel in huis halen. Op die manier hebben ze niet alleen meer controle over de kernprocessen zoals contentcreatie, maar kunnen ze ook een zogeheten ‘revenue team’ vormen, waarin marketing en sales samenwerken om hun gezamenlijke omzetdoelen te behalen.

Wil je écht succesvol zijn met een eigen sales- en marketingteam en verder komen dan wanneer je deze activiteiten zou uitbesteden? Dan heb je een filosofie nodig die door het hele bedrijf – het leiderschapsteam, sales én marketing – omarmd wordt. They Ask, You Answer is een heel geschikt framework hiervoor.

Zelf doen vs. uitbesteden

In onze optiek zouden álle bedrijven marketing en sales dus als de core van hun business moeten zien en grotendeels zelf moeten doen. Vervolgens kunnen ze zelf bepalen wat ze dan precies zelf willen doen en wat ze willen uitbesteden.

Ook als je ervoor kiest They Ask, You Answer te implementeren, kun je nog steeds baat hebben bij het inhuren van bepaalde marketingexpertise. Denk bijvoorbeeld aan evenementenmarketing, design en communicatie, en advertentieplatformen waar je zelf geen ervaring mee hebt.

Contentcreatie (zowel geschreven content als videocontent) is iets wat je volgens de They Ask, You Answer-filosofie juist het beste in huis kunt halen.

Om de ‘trusted advisor’ te worden in jouw markt, moet je content namelijk authentiek zijn en diepgang hebben. Dat resultaat bereik je het beste met interne contentcreators die jouw bedrijf door en door kennen.

Bovendien moet je een grote hoeveelheid content publiceren om de trusted advisor te worden in een bepaalde markt – het zou erg kostbaar zijn om dit uit te besteden. Zeker nu we in een tijd van AI leven, waarin de hoeveelheid content die geproduceerd wordt alleen maar toeneemt, is het cruciaal om consistent de juiste content te maken, die onderscheidend is, duidelijk en opvalt in een zee van ruis.

Het belangrijkste om te onthouden is dat je niks uitbesteedt waardoor je in de problemen zou komen als je marketingbureau morgen wegvalt. Een marketingbureau moet een aanvulling zijn op de sales en marketing die je zelf doet.

Een marketingbureau moet een aanvulling zijn op de sales en marketing die je zelf doet.

Wat is de beste optie voor jou?

Samenvattend: het is niet zo dat je een keuze moet maken tussen een marketingbureau en een sales- en marketingcoach. Een marketingbureau kan juist een goede aanvulling zijn.

Wat voor jou de beste optie is (een bureau, een coach of een mix), hangt af van je filosofie en je doelen op het gebied van sales en marketing.

Of jij het beste met een marketingbureau of met een marketingcoach kunt werken, hangt af van je filosofie en je doelen.

Hieronder vind je een aantal criteria om te overwegen in je beslissing of je wilt samenwerken met een partij als Buzzlytics of dat je de voorkeur geeft aan het inhuren van een marketingbureau waaraan je werkzaamheden uitbesteedt.

  • Wat wil je precies bereiken? Waar wil je over 3 jaar staan? Wil je de trusted advisor worden in jouw industrie?
  • Vind je het belangrijk dat jouw team wordt opgeleid in specifieke marketing frameworks zoals They Ask, You Answer?
  • Heeft jouw bedrijf behoefte aan specifieke expertise die een marketingbureau biedt of aan een groeistrategie zoals They Ask, You Answer?
  • Wat is je beschikbare budget? Coaching kan uiteindelijk kostenefficiënter zijn als het jouw team zelfstandiger maakt.
  • Zoek je meer controle en eigenaarschap over marketingactiviteiten binnen je team of geef je de voorkeur aan het uitbesteden van deze taken?
  • Wat past beter bij je bedrijfsdoelen: een langdurige samenwerking met een coach of een meer projectgerichte aanpak van een bureau?
  • Hoe belangrijk vind je het dat je samenwerkingspartner up-to-date blijft met de laatste marketingtrends en technologieën?
  • Vind je het belangrijker dat er snel resultaten worden geboekt, wat vaak het geval is bij traditionele bureaus, of is een langzame maar gestage groei via coaching acceptabel?
  • Welke optie biedt de beste mogelijkheden voor schaalbaarheid naarmate je bedrijf groeit?
  • Hoe flexibel is de partij in het aanpassen van strategieën op basis van lopende resultaten en feedback?

De keuze die je uiteindelijk maakt, hangt dus sterk af van de specifieke behoeften, cultuur en doelstellingen van je bedrijf.

Bij Buzzlytics geloven wij dat marketing en sales de core van je business moeten zijn en dat They Ask, You Answer (TAYA) de beste manier is om uiting te geven aan deze visie. En zoals gezegd: ook als je met TAYA aan de slag gaat, kun je bepaalde taken nog steeds uitbesteden.

Benieuwd of TAYA ook iets is voor jouw bedrijf? Lees onze blog Werkt TAYA ook voor mijn bedrijf? of plan een adviesgesprek in met mij of een van mijn collega’s.