De impact van AI op SEO: Dit moet je weten
Andy Crestodina is een van mijn grote helden op het gebied van contentmarketing. Ik volg hem al jaren, heb zijn fantastische boek Content Chemistry in mijn boekenkast staan en ik heb veel van hem geleerd over contentmarketing en SEO.
Met andere woorden: als Andy iets zegt, let ik op.
In november 2024 heeft hij een uitgebreid artikel gepubliceerd over de impact van AI op SEO. Hij benoemt in dit artikel vijf ‘disrupties’, ingrijpende veranderingen, en geeft concrete adviezen voor hoe je hiermee om kunt gaan.
Hieronder vind je een samenvatting van het artikel met mijn aanvullingen.
Focus je op ‘visit-website-intention’-zoektermen om nog steeds zoekverkeer naar je website te krijgen.
Ingrijpende verandering 1: AI Overviews in Google zorgen voor minder organische websitebezoekers (nog niet in de EU)
Google toont steeds vaker AI Overviews boven aan de zoekresultaten. Hierdoor hoeven mensen niet meer door te klikken naar websites. Dit past in een trend die al langer gaande is: sinds mei 2024 leidt maar liefst rond de 60% van de zoekopdrachten niet meer tot verkeer naar een website.
Bron afbeelding: Sparktoro
Wat kun je doen?
Gelukkig is er ook goed nieuws: er zijn ook zoekopdrachten waaruit duidelijk de intentie spreekt om een website te bezoeken.
Andy geeft dan ook het advies om je te focussen op deze ‘visit-website-intention’-zoektermen. Dit zijn zoektermen die mensen gebruiken als ze op zoek zijn naar diepgaande informatie op websites en ze leveren ook vaak waardevoller verkeer op.
Dit advies sluit goed aan bij wat wij onze klanten leren in ons TAYA Mastery-traject. Door je te focussen op de Big 5-blogonderwerpen en bottom of the funnel-zoektermen trek je lezers aan die een koopintentie hebben en op zoek zijn naar diepgaande informatie die hen helpt een aankoopbeslissing te nemen.
AI Overviews zijn nog niet beschikbaar in de Europese Unie. Vermoedelijk heeft dit te maken met de strenge privacyregels die hier gelden. Maar ook zonder AI Overviews is het verstandig om te optimaliseren voor ‘visit-website-intention’-zoektermen. Het organische zoekverkeer neemt namelijk al langere tijd af, dankzij zaken als featured snippets, knowledge panels en natuurlijk advertenties.
Sommige marketeers zullen AI gebruiken om een grote hoeveelheid artikelen van middelmatige kwaliteit te genereren. Andere marketeers blijven zich richten op kwaliteit.
Ingrijpende verandering 2: Wij (maar ook de algoritmes) krijgen te maken met een stortvloed aan AI-gegenereerde content
Nu iedereen op grote schaal content kan genereren met AI, dreigt er een vloedgolf aan content van lage kwaliteit. Sterker nog: we hébben er al mee te maken. Dit kan leiden tot een negatieve spiraal waarin gebruikers afhaken, contentmakers stoppen met publiceren en AI-modellen geen goede trainingsdata meer hebben.
Wat kun je doen?
“For marketers and brands, a flood of garbage content is an opportunity”, stelt Andy. Je kunt het verschil maken met kwalitatieve content.
Maak dus content die AI tools niet kunnen maken. Andy adviseert om samen te werken met influencers, video’s te maken*, je eigen visie te delen (thought leadership) en origineel onderzoek te doen.
Sommige marketeers zullen AI gebruiken om een grote hoeveelheid artikelen van middelmatige kwaliteit te genereren. Andere marketeers blijven zich richten op kwaliteit.
- Ze publiceren memorabele content en blijven zo top-of-mind.
- Ze publiceren content die gesprekken op gang brengt en mond-tot-mondreclame genereert.
- Ze publiceren thought leadership content en krijgen een trouwe aanhang.
- Ze publiceren content die mensen samenbrengt en een community opbouwt.
Zoals Andy schrijft: deze marketeers gebruiken misschien ook AI, maar ze gebruiken het om betere dingen te maken, niet om méér dingen te maken.
*Hier valt wel wat op af te dingen. Met HeyGen kun je al een AI-versie van jezelf maken die 175 verschillende talen spreekt. Als je die voedt met een fatsoenlijk script, dan kun je gewoon video’s maken zonder dat je zelf voor de camera moet staan.
De vraag die we ons moeten stellen is: hoe kunnen we ervoor zorgen dat AI onze content aanbeveelt? – Andy Crestodina
Ingrijpende verandering 3: AI-chatbots nemen de rol van zoekmachines over
Mensen ontdekken dat ze AI kunnen gebruiken als alternatief voor Google. Voor veel zoekopdrachten is dit sneller en eenvoudiger. Zelf gebruik ik vrijwel alleen nog maar Perplexity (Pro) in plaats van Google. Daarmee krijg ik direct een antwoord op m’n vraag met links naar verschillende bronnen, in plaats van dat ik zelf door een lijst met links heen moet klikken. Ook ChatGPT beschikt sinds eind oktober 2024 over een zoekfunctie.
Wat kun je doen?
Dit is nog een onontgonnen gebied, volgens Andy. We weten nog niet eens hoe we dit type SEO moeten noemen. AI Optimization (AIO)? Generative Engine Optimization (GEO)?
Maar de vraag die we ons volgens Andy moeten stellen is: hoe kunnen we ervoor zorgen dat AI onze content aanbeveelt?
Wat je zou kunnen proberen (of het werkt weten we nog niet):
- Geef AI-bots toegang tot je website (blokkeer ze niet in je robots.txt-bestand)
- Communiceer je waardepropositie duidelijk
- Wees aanwezig in relevante directories
- Werk samen met influencers aan nieuw, origineel onderzoek
- Publiceer content op verschillende websites (gastbloggen!)
- Schrijf een persbericht, want dat wordt vaak op verschillende websites geplaatst en dat vergroot de kans dat het in AI-trainingsdata belandt
- Maak video’s en podcasts met transcripties
- Wees actief waar je doelgroep zich bevindt
Uiteindelijk zijn dit allemaal dingen die een marketeer die zich bezighoudt met SEO, contentmarketing, PR en social media al doet. De kanalen zijn dus veranderd, aldus Andy, maar de strategieën zijn grotendeels hetzelfde gebleven.
Kwaliteit en originaliteit blijven het verschil maken
De impact van AI op SEO is onmiskenbaar. Van AI Overviews in Google tot chatbots die de rol van zoekmachines overnemen – het zorgt voor grote veranderingen in hoe mensen online naar informatie zoeken. Maar deze veranderingen bieden ook kansen voor marketeers die zich (blijven) focussen op kwaliteit en originaliteit.
Bij Buzzlytics leren we onze klanten artikelen te schrijven en video’s te maken waarmee je je onderscheidt in deze tijden van middelmatige AI-content.
De artikelen die een contentmanager in ons TAYA Mastery-traject leert schrijven, zijn gebaseerd op originele inzichten van interne experts en hebben een diepgang die AI tools niet kunnen evenaren. Dit betekent niet dat we geen gebruik maken van AI tools; dat doen we volop. Maar wij geloven in AI-assisted writing in plaats van AI-generated writing: AI tools zijn een goede assistent voor een contentmanager, geen vervanger.
Wil je leren hoe je de principes van They Ask, You Answer (TAYA) combineert met AI? Dan is onze AI-workshop mogelijk interessant voor jou. Je hebt hiervoor geen voorkennis van TAYA nodig. We leren je tijdens de workshop wat je hierover moet weten.
Gerelateerde artikelen
3 oktober 2024
-
Leestijd: +/- 6 min