Door:

Daan Schmidt

Leestijd: +/- 5 min

10 april 2024

Deel dit item:

StoryBrand vs. They Ask, You Answer: een perfect huwelijk

Bij Buzzlytics bieden we zowel StoryBrand- als They Ask, You Answer-trajecten aan. Dit zijn beide bewezen frameworks waarmee al honderden bedrijven over de hele wereld geholpen zijn.
Maar waarom vullen deze frameworks elkaar zo goed aan? En als je voor het eerst met ons gaat samenwerken, kun je dan het beste beginnen met StoryBrand of juist met They Ask, You Answer? In dit artikel gaan we in op deze en andere vragen.

Inhoudsopgave

Wat is StoryBrand?

Misschien heb je al met ons samengewerkt om StoryBrand te implementeren en ben je nu benieuwd wat het verschil is met They Ask, You Answer.

Maar als StoryBrand (ook) nieuw voor je is: het is een methode die je helpt je boodschap te verhelderen, waardoor je klanten sneller snappen waarvoor ze bij jou terechtkunnen en sneller van je kopen.

Het framework is ontwikkeld door Donald Miller, die al honderden bedrijven over de hele wereld heeft geholpen met de implementatie van StoryBrand.

In 2021 hebben wij StoryBrand naar Nederland gehaald. De Nederlandse vertaling van het boek is inmiddels aan de 6e druk toe en staat al sinds verschijnen in de Managementboek Top 100. Inmiddels is het een ‘evergreen’ geworden. Daarnaast hebben wij tientallen bedrijven geholpen met het verhelderen van hun boodschap en hebben we andere StoryBrand-coaches opgeleid om hetzelfde te doen.

Wat is They Ask, You Answer?

They Ask, You Answer gaat over het bouwen van een cultuur in je bedrijf die gebaseerd is op alle vragen, problemen en zorgen die je potentiële kopers kunnen hebben. Die beantwoord je open en transparant op je website. Niet vanuit een verkoopgedachte, maar vanuit een adviesgedachte.

Je website speelt hierin een belangrijke rol. 80% van de klantreis vindt namelijk online plaats, nog voordat je potentiële klant contact met je opneemt.

Daarom is het belangrijk dat je al op je website de vragen, problemen en zorgen van je klanten zo goed mogelijk beantwoordt. Deze content kun je vervolgens gebruiken in je salesproces. Op die manier is je ideale prospect tijdens het verkoopgesprek beter geïnformeerd en zal hij sneller van je kopen.

Waarom StoryBrand en They Ask, You Answer elkaar zo goed aanvullen

StoryBrand en They Ask, You Answer passen zo goed bij elkaar, omdat ze allebei hetzelfde willen: helderheid en duidelijkheid voor je potentiële klant. De ene methode doet dat vanuit het verhaal, de andere vanuit het beantwoorden van vragen. De frameworks bijten elkaar dus niet, maar versterken elkaar. In essentie gaan beide methodes over hoe je het je potentiële klant zo gemakkelijk mogelijk maakt.

Ook de terminologie komt overeen: bij StoryBrand ben je als bedrijf de gids en bij They Ask, You Answer ben je de ‘trusted advisor’.

Stel dat je zonnepanelen verkoopt. Dan ben je als gids of trusted advisor niet bezig met het verkopen van zonnepanelen, maar wil je de potentiële klant zo goed mogelijk helpen.

Je gaat dus in de adviseursrol zitten, waardoor je heel open en transparant kunt zijn. Dan zal het soms ook gebeuren dat iemand dankzij jouw openheid en transparantie niet bij jou koopt.

Maar dat is niet erg, want je hebt dan wel zijn vertrouwen gewonnen met je content. Daar (ver)koop je nu misschien niks voor, maar wij geloven dat dit vertrouwen vroeg of laat bij je terugkomt. Je kunt alleen aan duurzame relaties bouwen als je niet voor de snelle verkoop gaat, maar voor het beste advies.

Waar kun je het beste beginnen?

Als zowel StoryBrand als They Ask, You Answer nieuw voor je zijn, vraag je je misschien af waar te beginnen. Ga je eerst je boodschap verhelderen of eerst de vragen van klanten beantwoorden in je content?

In principe kan het allebei, maar we hebben wel gemerkt dat het gemakkelijker is om They Ask, You Answer te implementeren als je boodschap helder is. Daarvoor hoef je niet eerst een apart StoryBrand-traject met ons te doorlopen, dit kan gewoon binnen je TAYA Mastery-traject.

Voor wie StoryBrand al gedaan heeft, is They Ask, You Answer een mooie volgende stap.

Waarom wij met StoryBrand en They Ask, You Answer werken

Bewezen frameworks

Bij Buzzlytics zien we marketing voor 80% als wiskunde en 20% als creativiteit. Dat betekent dat we niet steeds opnieuw het wiel gaan uitvinden voor iedere klant, maar gebruikmaken van bewezen frameworks.

Dat is voor jou fijn, omdat duizenden bedrijven over de hele wereld al succes hebben gehad met StoryBrand en They Ask, You Answer. Er is dus geen reden waarom deze methodes niet ook voor jou zouden werken.

Daarnaast is het ook voor ons fijn, omdat we onze klanten een bewezen framework kunnen aanbieden en efficiënter kunnen werken.

De methodes passen goed bij ons bedrijf

Maar er is meer: beide methodes passen ook heel goed bij ons bedrijf. Ons team bestaat namelijk uit idealisten die allemaal de wereld een beetje mooier willen maken.

We willen bedrijven zo goed mogelijk helpen en met de combinatie van StoryBrand en They Ask, You Answer kunnen we bedrijven een compleet pakket aanbieden: van het verhelderen van hun boodschap tot en met het creëren van content die sales genereert en de salescyclus verkort.

Wel geloven wij dat StoryBrand en They Ask, You Answer alleen bij je passen als je oprecht de gids en trusted advisor wilt zijn van je potentiële klant.

Het betekent namelijk ook dat je bereid moet zijn om potentiële klanten die niet bij je bedrijf passen te laten gaan. Dat je er oké mee bent dat je niet alles wat in je pijplijn zit verzilvert.

Omdat het je er niet in de eerste plaats om gaat om zo veel mogelijk geld te verdienen, maar om iedereen die bij je aanklopt zo goed mogelijk te helpen. En soms help je iemand nu eenmaal het beste door “nee” te zeggen.

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Daan, eigenaar bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets is voor jouw bedrijf? Plan dan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

StoryBrand vs. They Ask, You Answer: een perfect huwelijk

Bij Buzzlytics bieden we zowel StoryBrand- als They Ask, You Answer-trajecten aan. Dit zijn beide bewezen frameworks waarmee al honderden bedrijven over de hele wereld geholpen zijn.
Maar waarom vullen deze frameworks elkaar zo goed aan? En als je voor het eerst met ons gaat samenwerken, kun je dan het beste beginnen met StoryBrand of juist met They Ask, You Answer? In dit artikel gaan we in op deze en andere vragen.

Inhoudsopgave

Wat is StoryBrand?

Misschien heb je al met ons samengewerkt om StoryBrand te implementeren en ben je nu benieuwd wat het verschil is met They Ask, You Answer.

Maar als StoryBrand (ook) nieuw voor je is: het is een methode die je helpt je boodschap te verhelderen, waardoor je klanten sneller snappen waarvoor ze bij jou terechtkunnen en sneller van je kopen.

Het framework is ontwikkeld door Donald Miller, die al honderden bedrijven over de hele wereld heeft geholpen met de implementatie van StoryBrand.

In 2021 hebben wij StoryBrand naar Nederland gehaald. De Nederlandse vertaling van het boek is inmiddels aan de 6e druk toe en staat al sinds verschijnen in de Managementboek Top 100. Inmiddels is het een ‘evergreen’ geworden. Daarnaast hebben wij tientallen bedrijven geholpen met het verhelderen van hun boodschap en hebben we andere StoryBrand-coaches opgeleid om hetzelfde te doen.

Wat is They Ask, You Answer?

They Ask, You Answer gaat over het bouwen van een cultuur in je bedrijf die gebaseerd is op alle vragen, problemen en zorgen die je potentiële kopers kunnen hebben. Die beantwoord je open en transparant op je website. Niet vanuit een verkoopgedachte, maar vanuit een adviesgedachte.

Je website speelt hierin een belangrijke rol. 80% van de klantreis vindt namelijk online plaats, nog voordat je potentiële klant contact met je opneemt.

Daarom is het belangrijk dat je al op je website de vragen, problemen en zorgen van je klanten zo goed mogelijk beantwoordt. Deze content kun je vervolgens gebruiken in je salesproces. Op die manier is je ideale prospect tijdens het verkoopgesprek beter geïnformeerd en zal hij sneller van je kopen.

Waarom StoryBrand en They Ask, You Answer elkaar zo goed aanvullen

StoryBrand en They Ask, You Answer passen zo goed bij elkaar, omdat ze allebei hetzelfde willen: helderheid en duidelijkheid voor je potentiële klant. De ene methode doet dat vanuit het verhaal, de andere vanuit het beantwoorden van vragen. De frameworks bijten elkaar dus niet, maar versterken elkaar. In essentie gaan beide methodes over hoe je het je potentiële klant zo gemakkelijk mogelijk maakt.

Ook de terminologie komt overeen: bij StoryBrand ben je als bedrijf de gids en bij They Ask, You Answer ben je de ‘trusted advisor’.

Stel dat je zonnepanelen verkoopt. Dan ben je als gids of trusted advisor niet bezig met het verkopen van zonnepanelen, maar wil je de potentiële klant zo goed mogelijk helpen.

Je gaat dus in de adviseursrol zitten, waardoor je heel open en transparant kunt zijn. Dan zal het soms ook gebeuren dat iemand dankzij jouw openheid en transparantie niet bij jou koopt.

Maar dat is niet erg, want je hebt dan wel zijn vertrouwen gewonnen met je content. Daar (ver)koop je nu misschien niks voor, maar wij geloven dat dit vertrouwen vroeg of laat bij je terugkomt. Je kunt alleen aan duurzame relaties bouwen als je niet voor de snelle verkoop gaat, maar voor het beste advies.

Waar kun je het beste beginnen?

Als zowel StoryBrand als They Ask, You Answer nieuw voor je zijn, vraag je je misschien af waar te beginnen. Ga je eerst je boodschap verhelderen of eerst de vragen van klanten beantwoorden in je content?

In principe kan het allebei, maar we hebben wel gemerkt dat het gemakkelijker is om They Ask, You Answer te implementeren als je boodschap helder is. Daarvoor hoef je niet eerst een apart StoryBrand-traject met ons te doorlopen, dit kan gewoon binnen je TAYA Mastery-traject.

Voor wie StoryBrand al gedaan heeft, is They Ask, You Answer een mooie volgende stap.

Waarom wij met StoryBrand en They Ask, You Answer werken

Bewezen frameworks

Bij Buzzlytics zien we marketing voor 80% als wiskunde en 20% als creativiteit. Dat betekent dat we niet steeds opnieuw het wiel gaan uitvinden voor iedere klant, maar gebruikmaken van bewezen frameworks.

Dat is voor jou fijn, omdat duizenden bedrijven over de hele wereld al succes hebben gehad met StoryBrand en They Ask, You Answer. Er is dus geen reden waarom deze methodes niet ook voor jou zouden werken.

Daarnaast is het ook voor ons fijn, omdat we onze klanten een bewezen framework kunnen aanbieden en efficiënter kunnen werken.

De methodes passen goed bij ons bedrijf

Maar er is meer: beide methodes passen ook heel goed bij ons bedrijf. Ons team bestaat namelijk uit idealisten die allemaal de wereld een beetje mooier willen maken.

We willen bedrijven zo goed mogelijk helpen en met de combinatie van StoryBrand en They Ask, You Answer kunnen we bedrijven een compleet pakket aanbieden: van het verhelderen van hun boodschap tot en met het creëren van content die sales genereert en de salescyclus verkort.

Wel geloven wij dat StoryBrand en They Ask, You Answer alleen bij je passen als je oprecht de gids en trusted advisor wilt zijn van je potentiële klant.

Het betekent namelijk ook dat je bereid moet zijn om potentiële klanten die niet bij je bedrijf passen te laten gaan. Dat je er oké mee bent dat je niet alles wat in je pijplijn zit verzilvert.

Omdat het je er niet in de eerste plaats om gaat om zo veel mogelijk geld te verdienen, maar om iedereen die bij je aanklopt zo goed mogelijk te helpen. En soms help je iemand nu eenmaal het beste door “nee” te zeggen.

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Daan, eigenaar bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets is voor jouw bedrijf? Plan dan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

Door:

Daan Schmidt

Leestijd: +/- 5 min

10 april 2024

Views: 239

Deel dit item: