Door:

Albert Jan Bolwijn

Leestijd: +/- 7 min

27 maart 2024

Deel dit item:

Een team samenstellen voor succes met They Ask, You Answer

een paar jonge mannen zijn in gesprek aan een tafel met een notitieblok voor hun neus

Als je op het punt staat om They Ask, You Answer te omarmen, ben je waarschijnlijk al een tijdje toe aan verandering.

Misschien ben je gefrustreerd geraakt door marketing die geen rendement heeft opgeleverd.

Misschien heb je HubSpot aangeschaft, maar heb je er nog maar weinig waarde uitgehaald.

Of misschien hoorde je Daan Schmidt erover vertellen en begon er een lampje te branden.

Hoe dan ook: je wist dat They Ask, You Answer de toekomst was voor je bedrijf.

En nu sta je te popelen om te beginnen. Begrijpelijk.

Maar voordat je aan de slag gaat, is het belangrijk om te weten dat je They Ask, You Answer meestal niet in je eentje kunt doen. Je zult je team moeten uitbreiden en daarbij kunnen we niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om de juiste mensen aan boord te halen.

Bij Buzzlytics hebben we al meerdere klanten geholpen bij het samenstellen van een succesvol They Ask, You Answer-team dat grote resultaten heeft geboekt.

Alles bij elkaar genomen zijn dit de belangrijke They Ask, You Answer-rollen (in volgorde van belangrijkheid):

  • Contentmanager
  • Videograaf
  • HubSpot-specialist
  • Websitespecialist
  • SEO-expert

Houd er rekening mee dat niet ieder bedrijf iedereen op deze lijst nodig heeft. Jouw situatie is uniek, en wie je inhuurt zal gebaseerd zijn op je budget, bedrijfsgrootte en andere factoren.

De rollen die ik net heb opgesomd zijn min of meer in volgorde van belangrijkheid, waarbij de contentmanager in de “must-have”-categorie valt en de websitespecialist en SEO-expert in de “nice to have”- of “misschien ooit”-categorieën. Nogmaals, dit hangt helemaal af van je individuele behoeften.

In dit artikel lees je wat elk van deze rollen in houdt en hoe de specifieke rol je helpt They Ask, You Answer succesvol te implementeren.

Waarom je je team moet uitbreiden om They Ask, You Answer te implementeren

Om de meest vertrouwde stem in je branche te worden, moet je een hele bibliotheek aan content produceren, van blogartikelen tot pagina’s met kopersgidsen. Dit betekent letterlijk honderden (zo niet duizenden) stukken content.

Om dit voor elkaar te krijgen, adviseren we onze klanten om elke week drie nieuwe artikelen te produceren. Als je je aan dit ritme houdt, loopt het aantal artikelen op je website snel op.

Om dit voor elkaar te krijgen, heb je een fulltime schrijver nodig die zich volledig toelegt op het maken van content.

Als je iemand uit je huidige team vraagt om content te gaan schrijven, zal hij of zij niet in staat zijn om drie artikelen per week te produceren, tenzij je al het andere van zijn bord haalt.

Maar al te vaak hebben we gezien dat bedrijven zeggen dat ze zich gaan committeren aan They Ask, You Answer en vervolgens hun ene fulltime marketeer vragen om de content te schrijven. Dit tempo is voor iemand die het erbij doet niet vol te houden.

Om They Ask, You Answer voor je te laten werken, moet content een topprioriteit zijn – en moet je de nodige middelen inzetten om ervoor te zorgen dat het gebeurt.

Wie moet er deel uitmaken van je They Ask, You Answer-team?

Contentmanager

Wat het is: Een contentmanager helpt je They Ask, You Answer soepel te laten verlopen. Ze plant en schrijft artikelen, waaronder het brainstormen over onderwerpen, het doen van onderzoek, het afnemen van interviews en het bijhouden van de publicatie. Ze kan ook webteksten, e-mails, e-books en videoscripts of social media posts schrijven.

Waar je op moet letten: Een achtergrond in journalistiek, Nederlands of communicatie is het beste. Marcus Sheridan, oprichter van They Ask, You Answer, zegt vaak dat een contentmanager een leraar in hart en nieren moet zijn. Let daarom goed op hoe je sollicitanten dingen uitleggen en met anderen omgaan.

Belang: Must-have

Videograaf

Wat het is: De videograaf is de visuele versie van de contentmanager. Deze twee personen zullen waarschijnlijk zeer nauw samenwerken. Je videograaf gebruikt het visuele medium (en YouTube) om klanten te informeren en vertrouwen op te bouwen. Hij of zij is een belangrijke verhalenverteller binnen je bedrijf.

Waar je op moet letten: Je wilt dat je videograaf een generalist is. Je wilt iemand die kan filmen en monteren, maar ook mensen voor de camera kan coachen, interviews kan afnemen en het verhaal van je merk effectief kan vertellen. Een brede set vaardigheden is het beste.

Belang: Bijna must-have

HubSpot-specialist

Wat het is: Een HubSpot-specialist is je interne HubSpot-expert die je portal kan bijhouden, je sales- en marketingteams kan samenbrengen en het volledige potentieel van het platform kan benutten. In sommige gevallen is een HubSpot-specialist ook het hoofd Marketing of verantwoordelijk voor demand generation.

Waar je op moet letten Voor deze functie hangt het aannemen af van je behoeften. Als je al een goede basis hebt met HubSpot, zul je op zoek zijn naar iemand met relevante en recente CRM-ervaring. Als je net begint, zou je een junior kunnen aannemen.

Belang: Bijna must-have

Websitespecialist

Wat het is: Een websitespecialist is de expert bij uitstek voor al je websitebehoeften, variërend van kleine bugfixes en het oplossen van problemen tot het ontwerpen en ontwikkelen van hele nieuwe pagina’s. Als je op een punt komt dat je zo regelmatig werk aan je website hebt dat je een bureau in de arm neemt (of altijd freelancers inhuurt), kan een websitespecialist een goede aanvulling op je team zijn.

Waar je op moet letten: De ideale kandidaat heeft een brede waaier aan vaardigheden en ervaring – en een doorzettersmentaliteit om nieuwe dingen te leren. Ervaring met grafisch ontwerp is belangrijk, net als een achtergrond in programmeren (HTML, CSS en JavaScript zijn het beste) en bekendheid met tools voor websiteanalyse.

Belang: Nice-to-have

SEO-expert

Wat het is: Een SEO-expert kan je helpen om beter gevonden te worden op het web. Dit kan gaan om advies met betrekking tot zoekwoorden, hyperlinks en paginastructuur, maar ook technische SEO-aspecten, zoals schema, sitesnelheid en gegevensbeveiliging.

Waar je op moet letten: Een achtergrond waaruit blijkt dat deze persoon inzicht heeft in zowel technische als contentgerelateerde SEO, en het vermogen om noodzakelijke wijzigingen door te geven aan het team.

Belang: Nice-to-have

Belangrijk om te beseffen: zelfs een volledig team van experts kan het niet alleen

They Ask, You Answer is niet iets wat één persoon (of zelfs een klein team) alleen kan doen. Ja, de contentmanager, videograaf en andere specialisten zullen het zware werk doen, maar ze hebben het hele team achter zich nodig om het te laten werken.

Elke keer dat iemand met zijn ogen rolt wanneer een nieuw artikel wordt gepubliceerd, elke keer dat iemand een brainstormbijeenkomst afzegt, elke keer dat een medewerker weigert voor de camera te verschijnen of zijn expertise aan een artikel toe te voegen, verliest je They Ask, You Answer-beweging momentum.

Als een kritische massa van werknemers in je bedrijf niet meedoet, zal de implementatie van They Ask, You Answer mislukken – zelfs als je het beste team ter wereld hebt. Doe als bedrijfsleider wat je kunt om consensus te bereiken.

Aarzelen om mensen aan te nemen, betekent dat je aarzelt om te groeien

Het aannemen van een nieuwe medewerker is een spannend en stressvol proces. Naast het budgetteren van een extra salaris, zijn er de zorgen rond het aannemen, inwerken en managen van een nieuw iemand – vooral als je het hebt over een geheel nieuwe rol binnen je bedrijf.

Maar het helpt misschien om het volgende te weten:

Als je met Buzzlytics samenwerkt in het TAYA Mastery-programma, helpen wij je met het vinden en aannemen van de juiste mensen.

Hoe sneller je je team uitbreidt, hoe sneller je kunt beginnen met groeien.

Marcus Sheridan, de grondlegger van They Ask, You Answer zegt:

“Als je meer dan 1 miljoen euro omzet hebt, is er geen reden om geen contentmanager in je team te hebben. Het is een kleine investering die een flinke beloning oplevert.”

En als je meer dan 5 miljoen omzet hebt, moet je volgens hem ook een videograaf in dienst hebben.

Jouw unieke behoeften bepalen wie je precies nodig hebt in je team, maar de bovenstaande uitleg kan je op weg helpen. Wanneer je weet wat welke rol inhoudt en wat je kunt verwachten, kan je team vorm krijgen in je hoofd.

They Ask, You Answer is een filosofie die je bedrijf kan transformeren. Met het juiste team aan boord ben je klaar om aan de slag te gaan.

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Albert Jan, coach bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets is voor jouw bedrijf? Plan dan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

Een team samenstellen voor succes met They Ask, You Answer

een paar jonge mannen zijn in gesprek aan een tafel met een notitieblok voor hun neus

Als je op het punt staat om They Ask, You Answer te omarmen, ben je waarschijnlijk al een tijdje toe aan verandering.

Misschien ben je gefrustreerd geraakt door marketing die geen rendement heeft opgeleverd.

Misschien heb je HubSpot aangeschaft, maar heb je er nog maar weinig waarde uitgehaald.

Of misschien hoorde je Daan Schmidt erover vertellen en begon er een lampje te branden.

Hoe dan ook: je wist dat They Ask, You Answer de toekomst was voor je bedrijf.

En nu sta je te popelen om te beginnen. Begrijpelijk.

Maar voordat je aan de slag gaat, is het belangrijk om te weten dat je They Ask, You Answer meestal niet in je eentje kunt doen. Je zult je team moeten uitbreiden en daarbij kunnen we niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om de juiste mensen aan boord te halen.

Bij Buzzlytics hebben we al meerdere klanten geholpen bij het samenstellen van een succesvol They Ask, You Answer-team dat grote resultaten heeft geboekt.

Alles bij elkaar genomen zijn dit de belangrijke They Ask, You Answer-rollen (in volgorde van belangrijkheid):

  • Contentmanager
  • Videograaf
  • HubSpot-specialist
  • Websitespecialist
  • SEO-expert

Houd er rekening mee dat niet ieder bedrijf iedereen op deze lijst nodig heeft. Jouw situatie is uniek, en wie je inhuurt zal gebaseerd zijn op je budget, bedrijfsgrootte en andere factoren.

De rollen die ik net heb opgesomd zijn min of meer in volgorde van belangrijkheid, waarbij de contentmanager in de “must-have”-categorie valt en de websitespecialist en SEO-expert in de “nice to have”- of “misschien ooit”-categorieën. Nogmaals, dit hangt helemaal af van je individuele behoeften.

In dit artikel lees je wat elk van deze rollen in houdt en hoe de specifieke rol je helpt They Ask, You Answer succesvol te implementeren.

Waarom je je team moet uitbreiden om They Ask, You Answer te implementeren

Om de meest vertrouwde stem in je branche te worden, moet je een hele bibliotheek aan content produceren, van blogartikelen tot pagina’s met kopersgidsen. Dit betekent letterlijk honderden (zo niet duizenden) stukken content.

Om dit voor elkaar te krijgen, adviseren we onze klanten om elke week drie nieuwe artikelen te produceren. Als je je aan dit ritme houdt, loopt het aantal artikelen op je website snel op.

Om dit voor elkaar te krijgen, heb je een fulltime schrijver nodig die zich volledig toelegt op het maken van content.

Als je iemand uit je huidige team vraagt om content te gaan schrijven, zal hij of zij niet in staat zijn om drie artikelen per week te produceren, tenzij je al het andere van zijn bord haalt.

Maar al te vaak hebben we gezien dat bedrijven zeggen dat ze zich gaan committeren aan They Ask, You Answer en vervolgens hun ene fulltime marketeer vragen om de content te schrijven. Dit tempo is voor iemand die het erbij doet niet vol te houden.

Om They Ask, You Answer voor je te laten werken, moet content een topprioriteit zijn – en moet je de nodige middelen inzetten om ervoor te zorgen dat het gebeurt.

Wie moet er deel uitmaken van je They Ask, You Answer-team?

Contentmanager

Wat het is: Een contentmanager helpt je They Ask, You Answer soepel te laten verlopen. Ze plant en schrijft artikelen, waaronder het brainstormen over onderwerpen, het doen van onderzoek, het afnemen van interviews en het bijhouden van de publicatie. Ze kan ook webteksten, e-mails, e-books en videoscripts of social media posts schrijven.

Waar je op moet letten: Een achtergrond in journalistiek, Nederlands of communicatie is het beste. Marcus Sheridan, oprichter van They Ask, You Answer, zegt vaak dat een contentmanager een leraar in hart en nieren moet zijn. Let daarom goed op hoe je sollicitanten dingen uitleggen en met anderen omgaan.

Belang: Must-have

Videograaf

Wat het is: De videograaf is de visuele versie van de contentmanager. Deze twee personen zullen waarschijnlijk zeer nauw samenwerken. Je videograaf gebruikt het visuele medium (en YouTube) om klanten te informeren en vertrouwen op te bouwen. Hij of zij is een belangrijke verhalenverteller binnen je bedrijf.

Waar je op moet letten: Je wilt dat je videograaf een generalist is. Je wilt iemand die kan filmen en monteren, maar ook mensen voor de camera kan coachen, interviews kan afnemen en het verhaal van je merk effectief kan vertellen. Een brede set vaardigheden is het beste.

Belang: Bijna must-have

HubSpot-specialist

Wat het is: Een HubSpot-specialist is je interne HubSpot-expert die je portal kan bijhouden, je sales- en marketingteams kan samenbrengen en het volledige potentieel van het platform kan benutten. In sommige gevallen is een HubSpot-specialist ook het hoofd Marketing of verantwoordelijk voor demand generation.

Waar je op moet letten Voor deze functie hangt het aannemen af van je behoeften. Als je al een goede basis hebt met HubSpot, zul je op zoek zijn naar iemand met relevante en recente CRM-ervaring. Als je net begint, zou je een junior kunnen aannemen.

Belang: Bijna must-have

Websitespecialist

Wat het is: Een websitespecialist is de expert bij uitstek voor al je websitebehoeften, variërend van kleine bugfixes en het oplossen van problemen tot het ontwerpen en ontwikkelen van hele nieuwe pagina’s. Als je op een punt komt dat je zo regelmatig werk aan je website hebt dat je een bureau in de arm neemt (of altijd freelancers inhuurt), kan een websitespecialist een goede aanvulling op je team zijn.

Waar je op moet letten: De ideale kandidaat heeft een brede waaier aan vaardigheden en ervaring – en een doorzettersmentaliteit om nieuwe dingen te leren. Ervaring met grafisch ontwerp is belangrijk, net als een achtergrond in programmeren (HTML, CSS en JavaScript zijn het beste) en bekendheid met tools voor websiteanalyse.

Belang: Nice-to-have

SEO-expert

Wat het is: Een SEO-expert kan je helpen om beter gevonden te worden op het web. Dit kan gaan om advies met betrekking tot zoekwoorden, hyperlinks en paginastructuur, maar ook technische SEO-aspecten, zoals schema, sitesnelheid en gegevensbeveiliging.

Waar je op moet letten: Een achtergrond waaruit blijkt dat deze persoon inzicht heeft in zowel technische als contentgerelateerde SEO, en het vermogen om noodzakelijke wijzigingen door te geven aan het team.

Belang: Nice-to-have

Belangrijk om te beseffen: zelfs een volledig team van experts kan het niet alleen

They Ask, You Answer is niet iets wat één persoon (of zelfs een klein team) alleen kan doen. Ja, de contentmanager, videograaf en andere specialisten zullen het zware werk doen, maar ze hebben het hele team achter zich nodig om het te laten werken.

Elke keer dat iemand met zijn ogen rolt wanneer een nieuw artikel wordt gepubliceerd, elke keer dat iemand een brainstormbijeenkomst afzegt, elke keer dat een medewerker weigert voor de camera te verschijnen of zijn expertise aan een artikel toe te voegen, verliest je They Ask, You Answer-beweging momentum.

Als een kritische massa van werknemers in je bedrijf niet meedoet, zal de implementatie van They Ask, You Answer mislukken – zelfs als je het beste team ter wereld hebt. Doe als bedrijfsleider wat je kunt om consensus te bereiken.

Aarzelen om mensen aan te nemen, betekent dat je aarzelt om te groeien

Het aannemen van een nieuwe medewerker is een spannend en stressvol proces. Naast het budgetteren van een extra salaris, zijn er de zorgen rond het aannemen, inwerken en managen van een nieuw iemand – vooral als je het hebt over een geheel nieuwe rol binnen je bedrijf.

Maar het helpt misschien om het volgende te weten:

Als je met Buzzlytics samenwerkt in het TAYA Mastery-programma, helpen wij je met het vinden en aannemen van de juiste mensen.

Hoe sneller je je team uitbreidt, hoe sneller je kunt beginnen met groeien.

Marcus Sheridan, de grondlegger van They Ask, You Answer zegt:

“Als je meer dan 1 miljoen euro omzet hebt, is er geen reden om geen contentmanager in je team te hebben. Het is een kleine investering die een flinke beloning oplevert.”

En als je meer dan 5 miljoen omzet hebt, moet je volgens hem ook een videograaf in dienst hebben.

Jouw unieke behoeften bepalen wie je precies nodig hebt in je team, maar de bovenstaande uitleg kan je op weg helpen. Wanneer je weet wat welke rol inhoudt en wat je kunt verwachten, kan je team vorm krijgen in je hoofd.

They Ask, You Answer is een filosofie die je bedrijf kan transformeren. Met het juiste team aan boord ben je klaar om aan de slag te gaan.

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Albert Jan, coach bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets is voor jouw bedrijf? Plan dan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

Door:

Albert Jan Bolwijn

Leestijd: +/- 7 min

27 maart 2024

Views: 102

Deel dit item: