Door:

Albert Jan Bolwijn

They Ask, You Answer Coach

Leestijd: +/- 5 min

5 december 2024

Deel dit item:

Dit kun je verwachten van een contenttraining bij Buzzlytics

Man in groen overhemd zit achter laptop en glimlacht. Hij draagt een headset met microfoon en zit in een lichte ruimte.

Jullie zijn binnen jullie bedrijf net begonnen met TAYA Mastery en binnenkort heb je je eerste contenttraining. Je hebt misschien al ervaring met het schrijven van content, maar de TAYA-methodiek is nieuw voor je. Begrijpelijk dus, dat je je afvraagt wat je kunt verwachten van een contenttraining. Hoe ziet zo’n training er praktisch uit? Wat ga je precies leren? Hoeveel tijd moet je ervoor vrijmaken?

Als contenttrainer bij Buzzlytics heb ik al verschillende contentmanagers opgeleid in het schrijven van TAYA-content. Ik ken niet alleen de theorie, maar weet ook precies waar contentmanagers in de praktijk tegenaan lopen en hoe ik ze daar doorheen kan helpen. Dankzij mijn directe ervaring met het geven van contenttrainingen, kan ik je uit eerste hand vertellen wat je kunt verwachten.

In dit artikel neem ik je mee in de praktische kant van de contenttraining. Je leert hoe je training er praktisch uitziet, wat je gaat leren en wat je tijdens en na de training aan begeleiding kunt verwachten. Na het lezen weet je precies waar je aan toe bent en kun je vol vertrouwen aan je training beginnen.

Hoe ziet de contenttraining er praktisch uit?

Individuele of groepstraining

Allereerst is het goed om te weten dat een contenttraining zowel individueel als in groepsverband gegeven kan worden. Dit hangt ervan af of jullie voor TAYA Mastery of TAYA Group Mastery hebben gekozen. In het geval van Group Mastery krijg je de training samen met contentmanagers van andere bedrijven.

Lees ook: TAYA Mastery vs. Group Mastery: wat is de beste optie voor jouw bedrijf?

Het kan zijn dat je de training alleen volgt of bijvoorbeeld samen met een marketingcollega.

Flexibele opzet

De training wordt altijd afgestemd op de situatie binnen jouw bedrijf. Soms wordt de contenttraining gecombineerd met andere disciplines zoals videotraining, websitetraining of HubSpot-training. Dit kan betekenen dat je samen met bijvoorbeeld een videograaf of marketeer wordt getraind. De exacte invulling hangt af van welke TAYA-rollen er al aanwezig zijn binnen je bedrijf zijn en welk type abonnement je werkgever heeft afgesloten.

Online of fysiek

De trainingen vinden standaard online plaats. Het voordeel hiervan is dat we de sessies kunnen opnemen, zodat je achteraf nog eens kunt terugkijken. Voor bepaalde onderwerpen kan een fysieke sessie meerwaarde hebben. Dit bepalen we in overleg. Bij een fysieke sessie kan de contenttrainer naar jouw locatie komen of jij komt naar ons kantoor in Leusden.

Tijdsinvestering

Een trainingssessie duurt drie kwartier tot een uur en vindt standaard elke twee weken plaats. Het kan zijn dat je in de onboarding-fase tijdelijk meer sessies hebt, bijvoorbeeld wekelijks. Naast de sessies zelf is het belangrijk om tijd vrij te maken voor de voorbereiding op de sessies en het verwerken van wat je geleerd hebt. Dit valt binnen je normale taken als contentmanager en bestaat uit het lezen van artikelen, volgen van cursussen in de community en toepassen van het geleerde.

De contenttrainer peilt steeds je kennisniveau en past de training daarop aan.

Wat ga je leren?

Van basis tot expert

De training begint met een grondige onboarding waarin je leert werken met de belangrijkste TAYA-tools en -methodieken. Denk aan het contentcompas, de content cover sheet en de TAYA-kwaliteitschecklist. Daarnaast leer je hoe een ideale werkweek voor een TAYA-contentmanager eruitziet.

Praktische vaardigheden

Verder ontwikkel je tijdens de training, maar ook daarbuiten tijdens het TAYA Mastery-traject, essentiële vaardigheden om een goede TAYA-contentmanager te kunnen worden.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • hoe je bepaalt over welke artikelen je moet schrijven
  • hoe je subject matter experts (SME’s) kunt interviewen
  • hoe je artikelen optimaliseert voor SEO
  • hoe je andere content, zoals buyer’s guides en lead generators schrijft

De contenttrainer peilt steeds je kennisniveau en past de training daarop aan. Ben je bijvoorbeeld al goed bekend met SEO? Dan besteden we daar minder tijd aan dan bij iemand die hier nog weinig van weet. De inhoud van de training wordt deels afgestemd op jouw behoeften en deels op de doelen die in de 90 dagenplanningssessie zijn bepaald voor jouw bedrijf.

Tip: Als contentmanager kun je, als onderdeel van je TAYA Mastery-traject, ‘Certified Content Manager’ worden. Dit traject kun je perfect combineren met je TAYA Mastery-traject en zo’n certificaat maakt je nog waardevoller voor je huidige werkgever en eventuele toekomstige werkgevers.

De TAYA-contenttraining is meer dan alleen een training – het is een persoonlijk ontwikkelingstraject dat je helpt groeien als contentmanager.

Hoe ziet de begeleiding tijdens en na de training eruit?

Feedback op je content

Je stuurt je geschreven artikelen buiten de training om naar de trainer. Op die manier zijn we geen kostbare trainingstijd kwijt aan het doornemen van complete artikelen. Als je nog specifieke vragen hebt over feedback op een artikel kun je die natuurlijk altijd stellen tijdens de training.

Ruimte voor eigen vraagstukken

Aan het begin van elke training is er ruimte om je eigen uitdagingen te bespreken. De trainer bekijkt per vraag of deze het beste in de training of in een coachingssessie kan worden behandeld. Vragen die meerdere disciplines raken of strategische keuzes vereisen, worden vaak doorverwezen naar de coaching.

Aanvullende content en ondersteuning

Na elke training ontvang je, indien nodig, relevante aanvullende content zoals links naar artikelen, online cursussen uit de IMPACT+ Community, of PowerPoint-presentaties. Bij urgente vragen tussen de trainingen door kun je altijd bellen of een mailtje sturen.

Optimaal voorbereid voor je contenttraining

De TAYA-contenttraining is meer dan alleen een training – het is een persoonlijk ontwikkelingstraject dat je helpt groeien als contentmanager. De flexibele opzet, waarbij de training wordt afgestemd op jouw situatie en kennisniveau, zorgt ervoor dat je precies leert wat jij nodig hebt.

Als trainer zie ik keer op keer hoe contentmanagers door onze praktijkgerichte aanpak snel groeien in hun rol. Door de combinatie van trainingen, persoonlijke feedback en aanvullende ondersteuning help ik je niet alleen de TAYA-methodiek te begrijpen, maar ook om deze succesvol toe te passen binnen jouw organisatie.

Bij Buzzlytics hebben we meerdere contentmanagers opgeleid die nu zelfstandig kwalitatief hoogwaardige TAYA-content produceren. Wil je een vliegende start maken? Dan zijn deze artikelen een goed begin: