Door:

Lucas Doornhein

They Ask, You Answer Coach

Leestijd: +/- 6 min

12 november 2024

Deel dit item:

Hoe schrijf je e-mails die klanten willen lezen?

Een hand wijst naar wit e-mail-icoon op transparant scherm, zakenman in pak op achtergrond.

Veel mensen vragen zich af of e-mailmarketing in 2024 nog steeds een goede manier is om hun klanten te bereiken. Kun je niet veel beter investeren in je aanwezigheid op TikTok of een ander hip social-mediakanaal?

Ik begrijp helemaal dat je dit denkt. In een tijd waarin het ene nieuwe platform na het andere gelanceerd wordt, voelt een kanaal als e-mail al snel als stoffig en ouderwets.

Toch zie ik als StoryBrand facilitator bij Buzzlytics aan de resultaten van onze klanten dat e-mailmarketing nog steeds heel effectief kan zijn. Zo vertelde een van onze klanten dat de zes mails die ze hadden gemaakt op basis van het StoryBrand-framework maar liefst 100.000 euro extra omzet hadden opgeleverd.

Maar voor het beste resultaat, moet je natuurlijk wel e-mails schrijven die je klanten willen lezen. Daarom deel ik in dit artikel zeven vragen die je jezelf moet stellen voor je een e-mail verstuurt. Deze vragen helpen je e-mails te schrijven die je klanten niet alleen willen openen, maar waar ze zelfs naar uitkijken. Na het lezen van dit artikel weet je precies hoe je e-mails schrijft die je helpen om beter met je klanten te communiceren én je bedrijf te laten groeien.

Dit artikel is een vertaling/bewerking van het artikel How to Write Emails Your Customers Want to Read.

Je onderwerpregel is eigenlijk een ‘advertentie’ voor je e-mail. Op basis hiervan beslissen mensen of ze doorlezen of hun aandacht aan iets anders besteden.

Vraag 1: Springt je onderwerpregel eruit?

De meest voorkomende fout die kleine bedrijven maken bij e-mailmarketing? Ze steken uren in hun e-mailcampagnes, maar plakken er een levenloze onderwerpregel op. Het resultaat: niemand opent de e-mail om al dat harde werk te zien. En nog belangrijker: ze klikken niet door en kopen niet.

Je onderwerpregel is eigenlijk een ‘advertentie’ voor je e-mail. Op basis hiervan beslissen mensen of ze doorlezen of hun aandacht aan iets anders besteden.

Tips om een opvallende onderwerpregel te schrijven:

  • Experimenteer met verschillende stijlen.
  • Houd het kort en duidelijk of stel juist een interessante vraag.
  • Schrijf zoals je een e-mail aan een vriend zou schrijven.
  • Test verschillende opties om te zien waar je doelgroep op reageert.
  • Laat ChatGPT en Claude meerdere onderwerpregels schrijven en kies de beste hieruit.

Vraag 2: Bevat de mail een duidelijke call-to-action?

Wat wil je dat de lezer doet na het lezen van je e-mail? Iets kopen? Een afspraak maken? Doneren? Een artikel lezen? Zorg dat je call-to-action direct zichtbaar is in het bovenste deel van je e-mail. De lezer moet niet hoeven scrollen om te zien wat het doel van je e-mail is. Net als op je website moet je call-to-action er direct uitspringen, zodat mensen direct actie kunnen ondernemen.

Mensen moeten direct kunnen zien dat een e-mail van jou komt. Kies als afzender voor de naam van een persoon, niet voor je bedrijfsnaam of een afdeling.

Vraag 3: Kunnen je lezers gemakkelijk zien van wie de mail afkomstig is?

Ken je dat gevoel als iemand je naam roept op een drukke barbecue? Je stopt direct met waar je mee bezig bent en spitst je oren. Dit komt door iets wat je reticulair activatiesysteem heet, voor wie het interessant vindt om dit te weten. Dit deel van je hersenen is ook actief als mensen hun inbox checken. Ze filteren constant op wat relevant voor ze is.

Daarom is het belangrijk dat mensen direct zien dat de e-mail van jou komt. Ze moeten je merk, naam of logo direct herkennen, zodat hun hersenen je herinneren en weten dat je e-mail geen ruis is.

Je kunt in je e-mailmarketingtool instellen welke afzendernaam je wilt gebruiken. Kies iets pakkends dat direct herkenbaar is. Gebruik bijvoorbeeld niet: ‘Buzzlytics’, maar ‘Lucas van Buzzlytics’.

Vraag 4: Is je mail warm en persoonlijk?

Een van de fijnste dingen aan e-mails schrijven is hoe persoonlijk ze zijn. E-mail is een-op-eencommunicatie. Laat dat ook terugkomen in je schrijfstijl. Zorg dat je e-mail klinkt alsof hij van een mens komt, niet van een robot.

Zoals de wereldberoemde e-mailmarketingexpert Mark Twain ooit zei: “Gebruik geen woord van vijf dollar als een woord van vijftig cent volstaat.” Gebruik dus eenvoudige, duidelijke taal in plaats van onnodig ingewikkelde woorden.

Een handige tip: lees je e-mail hardop voor voordat je hem verstuurt. Zo hoor je direct welke zinnen stroef lopen of te formeel klinken. Je kunt deze dan vervangen door iets wat natuurlijker klinkt.

Vergeet niet je e-mail te controleren op je telefoon.

Vraag 5: Ziet de mail er goed uit op je telefoon?

De meeste mensen lezen hun e-mails op hun telefoon. Toch controleren veel afzenders niet hoe hun e-mail er op mobiel uitziet. Neem daarom even de tijd om een testmail naar jezelf te sturen en deze op je telefoon te bekijken.

Check of je call-to-action nog steeds zichtbaar is zonder te scrollen. Is het lettertype groot genoeg om te lezen? Zien de afbeeldingen er nog goed uit? Is de button groot genoeg om aan te klikken?

Vraag 6: Is de e-mail prettig om te lezen?

Eerder had ik het erover hoe onze hersenen constant filteren op relevante informatie. De vormgeving van je e-mail kan helpen om deze informatie sneller te vinden. Kies voor een eenvoudige, heldere opmaak. Voor de meeste e-mails werkt een enkele kolom het beste.

Gebruik donkere tekst op een lichte achtergrond. Kies één lettertype en letterkleur en blijf daarbij. Dit is niet het moment om te experimenteren met kleuren. Gebruik aansprekende maar relatief kleine afbeeldingen. Bonuspunten als er mensen op je afbeeldingen staan.

Verstuur altijd een testmail.

Vraag 7: Heb ik de teksten nagelezen en de links getest?

Je zou de eerste niet zijn die een e-mail verstuurt en er vervolgens achterkomt dat een van de links niet werkt.

Verstuurt dus altijd een test. Het is niet voldoende om de links te controleren terwijl je in je e-mailmarketingtool werkt. Test ze in je inbox, want het internet is soms onvoorspelbaar. Dit helpt je ook om te controleren of alle personalisatie goed werkt. Er gaat niets boven het zien van je e-mails in dezelfde context als je klanten.

Samenvatting: de e-mailmarketingchecklist

  • Is mijn onderwerpregel pakkend en wekt hij interesse?
  • Staat er een duidelijke call-to-action boven aan mijn e-mail?
  • Is voor lezers direct duidelijk van wie deze e-mail komt?
  • Is mijn e-mail persoonlijk en warm?
  • Ziet mijn e-mail er goed uit op mobiel?
  • Is mijn e-mail prettig om te lezen?
  • Heb ik de tekst en links gecontroleerd?

Zo schrijf je e-mails die resultaat opleveren

Je hoeft geen marketinggoeroe te zijn om effectieve e-mails te schrijven. Met de zeven vragen uit dit artikel heb je een praktische checklist die je helpt om direct betere e-mails te schrijven. Check je onderwerpregel, let op je call-to-action, maak je afzender herkenbaar, houd het persoonlijk, test op mobiel, zorg dat de mail prettig leest en controleer alles voor je iets verstuurt.

Bij Buzzlytics helpen we klanten als onderdeel van een StoryBrand-implementatie met het opzetten van effectieve e-mailmarketingcampagnes. Ben jij benieuwd of een StoryBrand-implementatie ook iets voor jou is? We bespreken het graag met je. Maak vandaag nog een afspraak met mij of een van mijn collega’s.