Door:

Lucas Doornhein

They Ask, You Answer Coach

Leestijd: +/- 9 min

18 juni 2024

Deel dit item:

Wat is het juiste moment om aan de slag te gaan met They Ask, You Answer?

Je hebt onze Lunch & Learn bezocht of het boek van Marcus Sheridan gelezen en bent enthousiast over They Ask, You Answer (TAYA). Je ziet helemaal voor je hoe deze methode zou kunnen werken voor jouw bedrijf.

Maar nu je weer terug op kantoor bent, slaat de twijfel toe. Is dit wel het juiste moment om te starten? Er zijn nog zoveel andere dingen te doen. Moet je die niet eerst op orde hebben?

Herkenbaar? Je bent zeker niet de enige die zo denkt.

Bij Buzzlytics spreken we regelmatig bedrijven die willen wachten met TAYA, omdat ze denken dat ze eerst alles perfect op orde moeten hebben. Maar die denkwijze kan je bedrijf juist tegenhouden te groeien en sneller resultaat te boeken.

In dit artikel gaan we in op overkomelijke en ononverkomelijke redenen om TAYA uit te stellen en wat de consequenties van uitstel kunnen zijn. Zo kun jij aan het einde van dit artikel een weloverwogen beslissing nemen: is dit het juiste moment of kun je beter nog even wachten?

De meestvoorkomende redenen waarom bedrijven TAYA uitstellen

Als wij bedrijven spreken, komen ze met allerlei redenen waarom ze nog niet kunnen (willen?) starten met They Ask, You Answer.

Hieronder noem ik een aantal veelvoorkomende redenen en leg ik uit of het daadwerkelijk goede redenen zijn om te wachten (spoiler: meestal niet).

“We hebben de basis nog niet op orde.”

Een van de redenen die ik het vaakst hoor is dat de basis nog niet op orde is. “Wat bedoel je met de basis?”, vraag ik dan. Vaak antwoordt mijn gesprekpartner dan dat de website een chaos is of dat hij eerst een CRM nodig heeft.

Dit is niet nodig.

Het grote voordeel van TAYA is juist dat je snel van start kunt gaan en snel de eerste resultaten kunt zien. Dat kan vaak ook met enkele optimalisaties aan je website. De rest kan later wel.

Een nieuwe website laten maken duurt maanden, maar een artikel dat vandaag gepubliceerd wordt, kan morgen al door sales gebruikt worden in het salesproces.

Een artikel dat vandaag gepubliceerd wordt, kan morgen al door sales gebruikt worden in het salesproces.

“Ons team is te klein.”

Een ander veelgehoorde reden is dat het team nog te klein is om een marketeer aan te kunnen nemen. Bedrijven geven dan aan dat ze dat pas bij vijfentwintig werknemers kunnen doen.

Maar een contentmanager die artikelen schrijft die leads en sales genereren kan juist vanaf het begin van een enorme meerwaarde zijn.

Daar hoef je niet eerst een team van een X aantal mensen voor te hebben of een bepaalde minimumomzet.

Ons team bestaat uit minder dan tien FTE en ook wij hebben een eigen contentmanager.

Twijfel je over de business case voor jouw bedrijf? We kijken graag met je mee of het wel of geen goed idee is om nu te starten met They Ask, You Answer. Plan hiervoor een afspraak in met een van onze adviseurs.

Een contentmanager die artikelen schrijft die leads en sales genereren kan vanaf het begin van een enorme meerwaarde zijn.

“Ik krijg mijn CEO/collega’s niet mee.”

Verder speelt interne weerstand vaak een rol.

Vaak zien we dat ondernemers en marketingmanagers erg enthousiast zijn nadat ze een lunch & learn hebben bijgewoond of het boek hebben gelezen.

Maar eenmaal terug op kantoor beginnen ze beren op de weg te zien zodra ze weerstand voelen binnen hun team.

Dit is heel normaal.

Sterker nog: het komt zelden voor dat een heel team meteen warmloopt voor They Ask, You Answer. En áls het al gebeurt, dan is het omdat de CEO TAYA zelf heeft ontdekt.

Zelf liep ik in mijn rol als CMO bij een SaaS-bedrijf ook tegen de weerstand van mijn CEO aan. Uiteindelijk is het me toch gelukt om TAYA met veel succes te implementeren.

Vaak heeft de weerstand ermee te maken dat de anderen in jouw team de lunch & learn niet hebben bijgewoond en/of het boek niet hebben gelezen. Daardoor missen ze de context en de informatie die jij wel hebt.

Loop jij ook tegen interne weerstand aan? Een TAYA-workshop kan vaak helpen om alle neuzen binnen je bedrijf dezelfde kant op te krijgen.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een heel team meteen warmliep voor They Ask, You Answer.

“We hebben nog niet de juiste mensen.”

Iets anders wat ik bedrijven vaak hoor zeggen, is dat ze nog niet de juiste mensen hebben. “We moeten eerst een contentmanager aannemen”, zeggen ze dan.

Maar als je een contentmanager aanneemt voordat je met TAYA start, is de kans groot dat je iemand met eigen ideeën en een eigen visie aan boord haalt, die niet strookt met de visie van TAYA.

Dit heb ik helaas meer dan eens zien gebeuren bij klanten.

Nieuwe contentmanagers willen hun eigen stempel op hun rol drukken en komen natuurlijk niet binnen met: “Ik heb coaching en training nodig.”

Maar onze ervaring is dat ze dat meestal wel nodig hebben om content te kunnen schrijven die aan de hoge kwaliteitseisen van TAYA voldoet. Ervaren contentmanagers hebben daar vaak moeite mee en schieten in de weerstand. En dat kan een succesvolle implementatie van TAYA in de weg staan.

Daarom is het belangrijk dat jullie eerst de beslissing nemen dat jullie They Ask, You Answer gaan implementeren binnen jullie bedrijf en pas daarna een vacature voor een contentmanager uitzetten waarin jullie uitleggen dat jullie met TAYA werken.

Onderstaande vacaturetekst is van een klant van ons. De tekst maakt heel duidelijk dat de aan te nemen contentmanager gaat werken met de They Ask, You Answer-methode. Contentmanagers die met een andere methode willen werken weten nu dat ze niet hoeven te solliciteren.

Ik heb de afgelopen jaren tientallen contentmanagers gesproken en bedrijven geholpen om de juiste contentmanager aan te nemen. Die ervaring en kennis deel ik graag met jou in het TAYA Mastery-programma. Op die manier voorkom je veel van de fouten die ik gemaakt heb en kun je waarschijnlijk sneller een contentmanager met de juiste eigenschappen aannemen.

Neem eerst de beslissing om te starten met They Ask, You Answer en neem pas daarna een contentmanager aan.

“We zitten midden in een herpositionering.”

Ook komt het weleens voor dat bedrijven midden in een herpositionering of een bedrijfsovernameproces zitten, waardoor het niet het juiste moment is om aan de slag te gaan met TAYA.

Hier kunnen wij ons in vinden, maar een herpositionering is wel een heel geschikt moment om te starten met StoryBrand. Je nieuwe positionering moet immers ook vertaald worden naar een heldere boodschap. Als je dat gedaan hebt, kun je alsnog met TAYA aan de slag. Een StoryBrand-implementatie kan ook onderdeel zijn van je TAYA Mastery-traject.

Onoverkomelijke redenen om (nog) niet te starten

Bedrijven zijn dus heel vindingrijk in het bedenken van redenen waarom ze nog niet met They Ask, You Answer zouden kunnen starten. In werkelijkheid zijn weinig van deze redenen onoverkomelijk, op de onderstaande na.

“We hebben geen budget.”

They Ask, You Answer implementeren is niet goedkoop. Je hebt te maken met de kosten van het TAYA Mastery-traject, de kosten van een contentmanager en de kosten van HubSpot en andere tools.

Als je totaal geen financiële middelen hebt, houdt het op.

Maar vaak blijkt er meer mogelijk dan bedrijven denken. Wij werken bijvoorbeeld ook met startups die nog niet voldoende omzet draaien om de kosten van een TAYA Mastery-traject te dekken. Die zien het als een investering die ze op termijn terugverdienen.

Wij maken dan een plan met ze om te kijken hoeveel klanten zij binnen een bepaalde termijn moeten binnenhalen om TAYA wel kostendekkend te laten zijn en welke content ze nodig hebben om die deals te closen.

Wat wel belangrijk is, is dat er voldoende financiële middelen zijn om ons de tijd te geven om They Ask, You Answer goed neer te zetten. De langetermijnimpact van TAYA is heel groot, maar daar zijn in het begin wel investeringen voor nodig.

Wil jij graag met They Ask, You Answer starten maar zie je niet voor je hoe je de business case rond moet krijgen? We helpen ook jou graag met een plan. Plan een adviesgesprek in met een van onze adviseurs, dan bespreken we jouw situatie met je.

De langetermijnimpact van TAYA is heel groot, maar daar zijn in het begin wel investeringen voor nodig.

“Er is geen draagkracht voor binnen ons bedrijf.”

Lukt het ondanks een TAYA-workshop niet om het management, marketing én sales enthousiast te krijgen over TAYA? Of staat je CEO überhaupt niet open voor een workshop? Dan wordt het wel heel lastig om TAYA van de grond te krijgen.

Draagvlak van het management is een van de belangrijkste factoren die bepalen of TAYA een succes wordt binnen een bedrijf. Als het management er al niet in gelooft, hoe moeten de medewerkers er dan in geloven?

De mogelijke consequenties van uitstel

Wat je reden ook is om TAYA nog even uit te stellen, het is goed om je ervan bewust te zijn dat wachten consequenties kan hebben.

We zien dat steeds meer Nederlandse bedrijven in verschillende branches TAYA omarmen. Zo werken we al samen met een bedrijf dat zonnepanelen en airco’s verkoopt, een bedrijf in prefab schoorstenen, een verpakkingshandelaar en een bedrijf dat CEO’s coacht.

Daar zijn wij natuurlijk hartstikke blij mee, maar het betekent wel dat we directe concurrenten van onze klanten niet meer kunnen helpen.

Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat je concurrent je voor is geweest. We kunnen jou dan niet meer helpen de trusted advisor te worden in je markt.

Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat je concurrent je voor is geweest.

Wil je een voorsprong pakken op je concurrent met een framework dat zich al voor honderden bedrijven wereldwijd bewezen heeft en waar je nog jarenlang profijt van gaat hebben?

Denk dan goed na of je écht goede redenen hebt om nog even te wachten of dat het toch tijd is om de sprong te wagen.

Start met de filosofie, de rest komt later

Als je maar één ding onthoudt van dit artikel, laat het dan dit zijn: het is niet nodig om alles intern perfect op orde te hebben om te kunnen starten met They Ask, You Answer.

Het grote voordeel van TAYA is juist dat je vandaag kunt beginnen om morgen de vruchten van je harde werk te plukken.

Zoals Marcus Sheridan schrijft in They Ask, You Answer: “Mijn eerste actie was eenvoudig: ik ging op een avond laat aan mijn keukentafel zitten en brainstormde over alle vragen die ik de afgelopen negen jaar had gekregen over de installatie van kunststof zwembaden.”

Zo simpel kan het zijn.

Je hoeft niet eerst een nieuwe website.

Je hoeft niet eerst een CRM.

Je hoeft niet eerst een team op te bouwen.

Je hoeft alleen maar de filosofie achter They Ask, You Answer te omarmen. De rest komt daarna wel.

Ben jij er klaar voor? Plan dan vandaag nog een adviesgesprek in met een van onze They Ask, You Answer-adviseurs.