8 tips om je comfortabel te voelen voor de camera
Jullie zijn binnen jullie bedrijf begonnen met video en je bent gevraagd om ook voor de camera te verschijnen.
Je bent dit niet gewend en je vindt het dan ook best wel spannend.
Er razen allerlei gedachten door je hoofd:
- Hoe zie je eruit op video?
- Waar laat je je handen?
- Wat moet je doen als je je tekst kwijt bent?
- Kan een meer videogenieke collega dit niet gewoon doen?
Ik begrijp hoe je je voelt. Als coach en videotrainer bij Buzzlytics heb ik in ons TAYA Mastery-traject verschillende professionals geholpen die, net als jij, tegen hun eerste video opkeken. Ik heb ze gecoacht en begeleid om stap voor stap comfortabeler te worden voor de camera.
In dit artikel deel ik acht praktische tips die je helpen om je meer op je gemak te voelen voor de camera. Aan het einde van dit artikel beschik je dus over concrete handvatten om je eerste video succesvol te doorstaan. Met deze tips wordt voor de camera staan gaandeweg niet alleen minder eng, maar misschien zelfs iets waar je naar uitkijkt.
Waarom veel mensen het spannend vinden om voor de camera te staan
Allereerst is het goed om te weten dat het heel normaal is dat je je ongemakkelijk voelt voor de camera.
De meeste mensen zijn niet gewend om zichzelf te zien en te horen zoals anderen dat doen. Dat maakt dat het vaak onnatuurlijk voelt om onszelf op video terug te zien en te horen.
Daarnaast voelen veel mensen de druk om perfect over te komen op camera. In een echt gesprek met een ander persoon vergeven we onszelf sneller voor kleine foutjes.
Maar zodra de camera loopt, lijkt alles ineens perfect te moeten. Dit hoeft niet: het gaat erom dat je vertrouwen wekt in je video’s, niet dat je een Oscarwaardige prestatie levert.
Het is heel normaal dat je je ongemakkelijk voelt voor de camera.
Waarom het belangrijk is dat je zelf voor de camera staat
Misschien denk je bij jezelf: ik heb een collega die een stuk videogenieker is dan ik. Kan die niet gewoon in mijn plaats voor de camera staan?
Ik raad dit af, en wel om twee redenen.
Ten eerste gaat het er bij het creëren van video voor sales om dat je vertrouwen opbouwt bij potentiële klanten. Daarvoor moeten zij de persoon met wie ze een afspraak hebben van tevoren op video gezien hebben.
Ten tweede is het belangrijk om de inhoudsdeskundige zelf aan het woord te laten in de video. Jij bent de kennisexpert en kunt de inhoud het beste overbrengen. Dit wekt meer vertrouwen dan wanneer iemand van marketing of sales dit doet.
8 tips om je comfortabeler te voelen voor de camera
Om vertrouwen op te bouwen, is het dus belangrijk dat jij zelf voor de camera verschijnt als inhoudsdeskundige.
In de praktijk zie ik dat het meestal een kwestie is van ‘er even doorheen moeten’, voor mensen die het spannend vinden om voor de camera te staan. Met de juiste coaching en begeleiding kan iedereen een goede video opnemen – ja, ook jij.
Hieronder deel ik een aantal tips om je op weg te helpen.
1. Begin met een glimlach
Als mensen onzeker zijn voor de camera, hobbelen ze aan het begin vaak even om hun zekerheid te zoeken.
Mijn eerste tip is om dat moment naar voren te trekken: ga stevig staan en glimlach drie seconden lang. Dit heeft een enorme impact op je uitstraling.
Daarbij is het goed om te weten dat wat voor jou overdreven voelt, op camera uiteindelijk heel normaal overkomt.
Iedereen kan met de juiste coaching en begeleiding een goede video opnemen.
2. Gebruik je handen op een natuurlijke manier
Veel mensen weten niet wat ze met hun handen moeten doen voor de camera.
Als je hier niet over nadenkt, gaat het meestal op een heel natuurlijke manier. Maar als je hier wel veel mee bezig bent, is mijn tip om je handen rustig voor je te houden, alsof je een kom maakt.
Vanuit deze positie kun je gemakkelijk handbewegingen maken en ook weer gemakkelijk naar je uitgangspositie terugkeren.
3. Blijf doorgaan, zelfs als je een fout maakt
Als je een fout maakt tijdens de opname, kan de verleiding groot zijn om de camera te stoppen en opnieuw te beginnen.
Mijn advies is om in dit soort gevallen gewoon door te gaan. Op die manier kom je namelijk sneller in een natuurlijke flow. Foutjes kunnen er wel uitgeknipt worden en soms blijkt iets wat voelde als een fout (bijvoorbeeld een iets langere pauze) uiteindelijk helemaal geen fout.
4. Neem pauzes om na te denken
Verder is het goed om te weten dat het niet erg is om in een opname even een moment stilte te laten vallen als je nadenkt. Soms geeft dat meer rust in de video en kun je de pauze er gewoon in laten en anders kun je de pauze er altijd nog uitknippen.
Wel is het belangrijk dat je op deze momenten in de camera blijft kijken en blijft glimlachen. Kijk dus niet weg of omhoog, zoals mensen vaak doen als ze nadenken.
Het is niet erg om in een opname even een moment stilte te laten vallen als je nadenkt.
5. Maak zo veel mogelijk video’s
Een andere tip die ik je wil meegeven, is om zo veel mogelijk video’s te maken. Hoe vaker je voor de camera staat, hoe natuurlijker het voelt, hoe beter je erin wordt en hoe sneller je video’s kunt opnemen. ‘Oefening baart kunst’ geldt dus ook voor voor de camera staan.
6. Zie de camera als een persoon
Voelt het voor jou vreemd om tegen een camera te praten, in plaats van tegen een persoon? Stel je dan voor dat de camera een persoon is waarmee je in gesprek bent, bijvoorbeeld degene die deze video gaat bekijken. Hoe zou je deze persoon aanspreken als je een salesgesprek met hem voert?
Een andere optie is om in het begin een van je collega’s te vragen om dicht bij de lens achter de camera te staan, zodat je naar hem kijkt en tegen hem praat. Dit helpt om de camera te zien als een persoon.
7. Zorg voor een nette uitstraling
Verder kan het helpen om ervoor te zorgen dat je er verzorgd uitziet en dat je omgeving netjes is. Trek dus een outfit aan waarin je je zelfverzekerd voelt, kijk voordat de opname start even in de spiegel en ruim je omgeving op, zodat er geen afleiding is voor jezelf, maar ook niet voor je kijkers.
8. Maak indien nodig een nieuwe opname
De laatste tip die ik je wil meegeven is dat je een nieuwe opname kunt maken als je na een opname het gevoel hebt dat het nog beter kan. Dit doe je dus pas als de opname klaar is en niet tussendoor.
Zo nam ik laatst een landing page video van ongeveer één à twee minuten op met een klant. We maakten enkele opnames en ze werden steeds beter, omdat de klant steeds beter in zijn tekst kwam. Dit konden we ook gemakkelijk doen omdat de video maar zo kort duurde.
Maak een nieuwe opname als je het gevoel hebt dat een opname nog beter kan.
Oefening baart kunst – ook bij video
Het is volkomen normaal om in het begin onzeker te zijn voor de camera. Maar door regelmatig te oefenen en de tips uit dit artikel toe te passen, zul je merken dat het steeds natuurlijker aanvoelt. Uiteindelijk zul je zien dat video een krachtig middel is om vertrouwen op te bouwen bij je prospects.
Bij Buzzlytics leren we professionals in ons TAYA Mastery-traject hoe ze video’s moeten maken die vertrouwen wekken en daardoor sales opleveren.
Wil je meer leren over hoe je effectieve video’s kunt maken binnen de They Ask, You Answer-filosofie? Lees dan ook deze artikelen:
Gerelateerde artikelen
30 april 2024
-
Leestijd: +/- 11 min
12 april 2024
-
Leestijd: +/- 11 min