Door:

Renske Holwerda

Contentmanager

Leestijd: +/- 8 min

27 juni 2024

Deel dit item:

5 tips voor het schrijven van je eerste vergelijkingsartikel

Als kersverse TAYA-contentmanager heb je de opdracht gekregen om een artikel te schrijven waarin je twee of meer producten of diensten met elkaar vergelijkt

Je bent bekend met het TAYA-gedachtegoed en weet en begrijpt dat het belangrijk is om je in je content op te stellen als een ‘trusted advisor’ die consumenten helpt de juiste aankoopbeslissing te nemen.

Maar hoe dóé je dat als je voor een commercieel bedrijf werkt waarvan het voortbestaan afhangt van hoeveel sales er gegenereerd wordt?

Dit kan met name lastig zijn als je tot nu toe vooral hebt geschreven voor bedrijven die niet met de TAYA-methode werkten. Je weet dan niet beter dan dat je je moet focussen op de positieve kanten van het product of de dienst die jullie verkopen, en de negatieve kanten zo veel mogelijk moet wegmoffelen.

Bij Buzzlytics spreken we wekelijks nieuwe TAYA-contentmanagers die hier ook mee worstelen.

Daarom geven we je in dit artikel vijf praktische tips voor het schrijven van je eerste vergelijkingsartikel. Je leert hoe je transparant kunt zijn over je eigen positie, hoe je alle relevante informatie kunt presenteren, en hoe je je artikel logisch kunt opbouwen.

Daarnaast laten we zien hoe je ‘rich media’ kunt inzetten om je artikel aantrekkelijker te maken en hoe je een krachtige conclusie schrijft die je lezers aanzet tot actie.

Na het lezen van dit artikel kun je zelf een vergelijkingsartikel schrijven waarmee je je lezers helpt de beste keuze te maken.

Waarom het belangrijk is om vergelijkingsartikelen te schrijven

Maar eerst: waarom is het eigenlijk zo belangrijk om vergelijkingsartikelen te schrijven?

Een vergelijkingsartikel waarin je uitlegt hoe jouw product of dienst zich verhoudt tot andere, vergelijkbare producten of diensten is een van de belangrijkste artikelen die je kunt schrijven.

De juiste keuze maken tussen twee vergelijkbare opties kan namelijk heel belangrijk zijn voor consumenten, en veel mensen zijn bereid om uitgebreid onderzoek te doen voor ze de knoop doorhakken.

De reden? Buyer’s remorse.

Niemand wil de verkeerde beslissing nemen – vooral niet als het een dure beslissing is. Met een goed doordacht en gedetailleerd artikel help je potentiële klanten de juiste beslissing te nemen. En daarmee bouw je vertrouwen op.

Maar hoe schrijf je dan zo’n artikel over vergelijkbare producten of diensten dat aanslaat bij je doelgroep en ze helpt de beslissing te nemen die het beste is voor hen?

Dat lees je in het vervolg van dit artikel.

Met een goed doordacht en gedetailleerd artikel help je mensen de juiste beslissing te nemen. En daarmee bouw je vertrouwen op.

5 tips voor het schrijven van je eerste vergelijkingsartikel

1. Wees vanaf het begin eerlijk over je eigen positie

Een van de belangrijkste dingen die je in je vergelijkingsartikel moet doen, is vermelden waarom je het artikel überhaupt schrijft.

Laat je lezer dus al in je intro weten dat jij één, beide of alle dingen die je bespreekt, verkoopt.

Als je dit niet doet, en ze komen er zelf achter, dan verlies je je geloofwaardigheid en zullen ze je site waarschijnlijk verlaten.

Stel dat je warmtepompen verkoopt en een artikel gaat schrijven over verschillende alternatieven voor een cv-ketel. Dan wil je niet pas aan het einde van het artikel vertellen dat je warmtepompen verkoopt.

Laat al in je intro weten dat jij één, beide of alle dingen die je bespreekt, verkoopt.

Je lezers gaan dan twijfelen aan alles wat ze net hebben gelezen.

Ze zullen alle negatieve dingen die je hebt geschreven over alles wat geen warmtepomp is nog eens extra onder de loep nemen.

En alle positieve dingen die je over de warmtepomp hebt geschreven, zullen minder indruk maken.

Kortom, je verliest alle geloofwaardigheid, en nog belangrijker: een potentiële klant.

Warmtepompleverancier hoomie maakt in het begin van het artikel over alternatieven voor een cv-ketel duidelijk dat zij warmtepompen verkoopt.

Een tekstfragment in het Nederlands dat uitlegt dat het bedrijf warmtepompen verkoopt, maar erkent dat een (hybride) warmtepomp niet altijd de beste oplossing is.

2. Ga in op álles wat de lezer wil weten

Als je als de ‘trusted advisor’ gezien wilt worden, is het belangrijk om zo behulpzaam mogelijk te zijn in je artikelen.

Het gaat erom dat je consumenten zo veel mogelijk informatie geeft, zodat ze een weloverwogen aankoopbeslissing kunnen nemen.

Natuurlijk: je hebt het liefst dat ze bij jou kopen. Maar als je je als een leraar en adviseur wilt opstellen, in plaats van als een verkoper, dan zet je je eigen behoeften opzij en bekijk je de dingen vanuit hun standpunt.

Wat willen mensen weten? Waarom stellen ze deze vragen? Wat hopen ze hiermee te bereiken? Wat is echt de beste keuze voor hen?

In het voorbeeld hierboven benoemt hoomie expliciet dat dit een van de doelen van het artikel is: “We zetten 7 alternatieven voor een cv-ketel op gas op een rijtje, zodat je zelf kunt beslissen wat in jouw geval de beste optie is.”

Zo’n uitspraak geeft mij het gevoel dat hoomie eerlijk tegen me is, en eerlijkheid schept vertrouwen.

Natuurlijk, ik blijf op m’n hoede (het gaat tenslotte om een commerciële partij), maar wel een beetje minder dan wanneer hoomie dit niet gezegd zou hebben.

Als je het belang van de consument centraal stelt in je content, moet je zo objectief mogelijk blijven. Een van de belangrijkste (en moeilijkste) dingen daarbij is toegeven wanneer je product of dienst niet bij de lezer past.

Ja, dit kan ervoor zorgen dat je een lead kwijtraakt. Maar het voorkomt ook een ontevreden klant met alle gevolgen (negatieve reviews, slechte mond-tot-mondreclame voor jouw bedrijf, etc.) van dien.

Als je het belang van de consument centraal stelt in je content, moet je zo objectief mogelijk blijven.

3. Zorg voor een goede opbouw

Ten derde is het belangrijk om je informatie op een logische manier te structureren.

Daar zijn een aantal redenen voor:

  • Mensen scannen je artikel om te kijken of het hun aandacht waard is. Ze beginnen dus niet bij de eerste alinea.
  • Ze bekijken hoe je artikel is opgebouwd.
  • Ze willen weten hoe diepgaand en/of lang je artikel is.

Er zijn twee manieren waarop je je artikel kunt structureren:

  • Vergelijking op specifieke punten
  • Voor- en nadelen

De eerste manier is dat je verschillende producten met elkaar vergelijkt aan de hand van van tevoren bepaalde punten.

Dit is een opbouw die TigerTough Seat Covers veel toepast in hun artikelen.

In dit voorbeeld van Carhartt vs. TigherTough Seat Covers zie je dat twee producten met elkaar worden vergeleken aan de hand van onder andere de verpakking, het materiaal, het installatiegemak en de garantie.

Afbeelding van de verpakking van TigerTough en Carhartt stoelhoezen. De TigerTough stoelhoezen worden geleverd in een wit, gebrand zakje, terwijl de Carhartt stoelhoezen worden geleverd in een zwarte, gebrande, kant-en-klare doos. De tekst bespreekt de eenvoud en het gemak van de instructies van beide merken, waarbij Carhartt’s verpakking als duidelijker en gebruiksvriendelijker wordt beschreven.

Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je de producten niet alleen vergelijkt op punten die jou goed uitkomen:

Een vergelijkingstabel die vier functies vergelijkt tussen ‘My Company’, ‘Competitor 1’, en ‘Competitor 2’. My Company heeft alle functies aangevinkt, terwijl Competitor 1 slechts één functie heeft aangevinkt en Competitor 2 twee functies heeft aangevinkt.

De tweede manier is dat je de voor- en nadelen van elke optie opsomt.

Dit doet de eerdergenoemde warmtepompleverancier hoomie in hun artikel over warm water zonder gas. Ze bespreken verschillende mogelijkheden om zonder gasaansluiting warm water te krijgen, geven van elke optie een korte beschrijving en vertellen wat de voor- en nadelen zijn van elke optie.

Een Nederlandstalig artikel over elektrische boilers. Voordelen en nadelen worden genoemd.

Met deze methode schenk je aan elke optie evenveel tijd en aandacht, ongeacht of je een product of dienst zelf wel of niet verkoopt.

4. Maak gebruik van ‘rich media’

Als je een lang artikel hebt geschreven en de aandacht van je lezer niet wilt verliezen, voeg dan wat ‘rich media’ toe.

Denk aan video’s, afbeeldingen, infographics, tabellen, of block quotes. Deze helpen om lange stukken tekst te breken en voegen context toe aan je artikel.

Bij Buzzlytics maken we veel gebruik van block quotes (de ‘afbeeldingen’ met een gekleurde achtergrond) om belangrijke zaken nog eens extra te laten opvallen.

Voeg ‘rich media’ toe om de aandacht van je lezer vast te houden.

5. Zorg voor een krachtige conclusie

Een consument die vergelijkingsartikelen leest, zit in de afwegingsfase van de customer journey.

Misschien is jouw artikel zelfs wel het laatste artikel dat hij leest voordat hij contact opneemt met sales.

Om deze reden is het in een vergelijkingsartikel extra belangrijk dat je hem in de conclusie een of meerdere vervolgstappen aanbiedt. Bijvoorbeeld een link naar een ander artikel of een video, of een call to action om een afspraak in te plannen met sales.

Bij Buzzlytics gebruiken we de 4 R’s voor het schrijven van effectieve conclusies voor onze artikelen.

Deze 4 R’s staan voor Resolution, Reminder, Reintroduction en Relevant Next Step. In ons artikel over hoe je een blog schrijft lees je wat de 4 R’s inhouden en vind je een voorbeeld van een conclusie die volgens deze methode geschreven is.

Zelfverzekerd aan de slag met je eerste vergelijkingsartikel

Met deze vijf tips ben je er helemaal klaar voor om je eerste vergelijkingsartikel te schrijven.

Wat het belangrijkste is om te onthouden: je lezers zijn op zoek naar objectieve, transparante en betrouwbare informatie om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen. Jouw vergelijkingsartikel kan hen hierbij helpen – of ze nu bij jou kopen, of toch bij de concurrent.

Bij Buzzlytics leren we de contentmanagers van onze klanten vergelijkingsartikelen te schrijven waarmee ze het bedrijf positioneren als ‘trusted advisor’, en niet als verkoper.

Wil jij je skills als TAYA-contentmanager verder verbeteren? Lees dan ook onze blogs over hoe je een goede blog schrijft en welke blogonderwerpen bijdragen aan traffic, leads en sales.