Door:

Renske Holwerda

Contentmanager

Leestijd: +/- 6 min

6 augustus 2024

Deel dit item:

Heb ik een nieuwe website nodig? (vaak niet)

Een persoon werkt aan een laptop waarop een website-ontwerp te zien is, terwijl hij of zij in een notitieboekje ideeën opschrijft. Er staat een koffiebeker op de tafel naast de laptop.

Bij Buzzlytics zien we vaak dat bedrijven die bij een marketingbureau aankloppen omdat ze hun resultaten willen verbeteren bijna standaard het advies krijgen om een nieuwe website te laten bouwen.

Veel te kort door de bocht, als je het mijn collega Lucas, hoofdcoach bij Buzzlytics, vraagt. “Een nieuwe website lost niet al je hoofdpijndossiers in één keer op.”

Voor dit artikel vroeg ik Lucas en onze collega Jesper, coach en websitetrainer bij Buzzlytics, wat bedrijven dan wél moeten doen als ze snel resultaat willen zien. Ook vertellen ze in welke gevallen het wel verstandig kan zijn om een nieuwe website te laten bouwen.

Na het lezen van dit artikel weet jij of je een nieuwe bedrijfswebsite nodig hebt of dat het voldoende is om je huidige site te tweaken.

Wat je meestal beter kunt doen dan een nieuwe website laten bouwen

Volgens Lucas wordt een nieuwe website vaak gezien als de heilige graal. “Mensen denken dat een nieuwe website de snelste weg is naar succes en dat de leads dan vanzelf binnenstromen. Maar het bouwen van een goede website is een heel proces en je bent zo vier tot zes maanden verder voordat die website er staat en resultaat oplevert.

Hij somt op: “Eerst moet je bepalen hoe de website eruit moet komen te zien, dan moet-ie ontworpen worden, vervolgens moet-ie ontwikkeld worden, daarna moet-ie gevuld worden en pas dan kun je hem live zetten. En dat is nog steeds niet het hele verhaal. De kans is groot dat je zodra de website live staat ook nog aanpassingen moet doen om bijvoorbeeld de conversie te verhogen.”

Lucas is dan ook van mening dat bedrijven die hun marketingresultaten willen verbeteren ook andere opties moeten overwegen naast een nieuwe website.

“Denk bijvoorbeeld aan het verhelderen van je boodschap met StoryBrand, een lead generator campagne, AdWords of They Ask, You Answer. Binnen They Ask, You Answer kan een artikel dat je vandaag schrijft morgen al sales opleveren. Veel sneller dan wanneer je eerst een nieuwe website laat bouwen, dus.”

Het bouwen van een goede website is een heel proces en je bent zo een aantal maanden verder voordat die website er staat en resultaat oplevert.

Jesper ziet vaak dat marketingbureaus er vooral op gericht zijn een mooie website te maken waarop ze hun klant als de held presenteren. “Bedrijven zijn dus vaak de held op hun website. Maar volgens het bewezen StoryBrand framework dat wij bij onze klanten implementeren, zouden hun klánten de held moeten zijn en het bedrijf de gids.”

Hij adviseert bedrijven die een nieuwe website overwegen dan ook eerst aan de slag te gaan met het verhelderen van hun boodschap met behulp van StoryBrand. “Dat kan meestal prima op een bestaande website.”

Daarnaast geeft Jesper als tip mee om niet te bang te zijn om aanpassingen te doen aan je website. “Bedrijven denken soms dat heel Nederland meteen op hun website zit zodra ze een nieuwe pagina live zetten. Maar dat is niet zo. Test dus gewoon eerst eens wat er gebeurt als je een prijzenpagina of een paar blogs toevoegt. En presenteer die kleine stapjes ook niet gelijk naar buiten, maar doe bijvoorbeeld een interne soft launch waarbij je om feedback vraagt. Een compleet nieuwe website laten bouwen kan altijd nog.”

Laat niet meteen een nieuwe website bouwen, maar test eerst eens wat kleine aanpassingen.

Wanneer heb je wél een nieuwe website nodig?

De meeste bedrijven die te horen krijgen dat ze een nieuwe website nodig hebben, kunnen dus beter eerst onderzoeken of er nog andere opties zijn om hun marketingresultaten te verbeteren.

Wanneer heeft een bedrijf dan wél een nieuwe website nodig?

In de volgende situaties, volgens Jesper:

1. Totale rebranding

Als je een totale rebranding van je merk nodig hebt omdat je huidige merk verouderd is of niet meer werkt, is het verstandig om een nieuwe website te maken. Zo lanceer je in één keer het juiste nieuwe imago naar je huidige klanten en ontstaat er geen verwarring.

2. Geen logische structuur

Ook wanneer de huidige menustructuur en navigatie van je website niet logisch zijn vanuit het perspectief van de customer journey of op het gebied van SEO, is het vaak nodig om een nieuwe website te laten bouwen. Een logische structuur helpt om de gebruikerservaring te verbeteren en maakt het gemakkelijker voor zoekmachines én bezoekers om de informatie te vinden die ze nodig hebben.

3. Moeilijk aan te passen

Ook wanneer de huidige menustructuur en navigatie van je website niet logisch zijn vanuit het perspectief van de customer journey of op het gebied van SEO, is het vaak nodig om een nieuwe website te laten bouwen. Een logische structuur helpt om de gebruikerservaring te verbeteren en maakt het gemakkelijker voor zoekmachines én bezoekers om de informatie te vinden die ze nodig hebben.

Een verouderd merk, een onlogische structuur, een moeilijk aan te passen website of technische beperkingen kunnen redenen zijn om een nieuwe website te laten bouwen.

4. Technische beperkingen

Tot slot kan het voorkomen dat je website verouderd is, bijvoorbeeld als je een oude versie gebruikt van WordPress of een andere webtool.

Soms zijn er in WordPress zo veel nieuwe updates nodig dat je beter een geheel nieuwe website kunt laten maken. Nieuwe functionaliteiten in de nieuwste versie van WordPress kunnen wellicht beter voldoen aan je wensen dan het optimaliseren van de oude site.

Ook als bepaalde gewenste functionaliteiten niet mogelijk zijn binnen je huidige website, is het aan te raden om een nieuwe website te overwegen. Maar onderzoek altijd eerst goed wat de mogelijkheden zijn, want ook in dit geval is een compleet nieuwe website niet altijd noodzakelijk.

Heb jij een nieuwe website nodig?

In dit artikel heb je kunnen lezen waarom een nieuwe website niet altijd de beste oplossing is als je op zoek bent naar betere marketingresultaten. Vaak zijn minder ingrijpende aanpassingen ook voldoende en die leveren ook nog eens sneller resultaat op. Blijf dus altijd kritisch kijken wat je écht nodig hebt.

Bij Buzzlytics en ons zusterbedrijf StoryBrand Nederland kunnen we je op de volgende manieren helpen als je meer resultaat wilt zien van je marketing:

  • In ons TAYA Mastery-traject helpen we je de ‘trusted advisor’ in jouw markt te worden met behulp van het They Ask, You Answer business framework.
  • In ons StoryBrand Website Mastery-traject combineren we de principes van StoryBrand, They Ask, You Answer en Growth Driven Design. Daarbij zet je snel een eerste versie van je website live, die je continu blijft optimaliseren.

Benieuwd of jij echt een nieuwe website nodig hebt of dat er andere opties zijn om snel resultaat te boeken? Plan dan een gesprek in met een van onze adviseurs. We denken graag met je mee.