Door:

Renske Holwerda

Leestijd: +/- 11 min

30 april 2024

Deel dit item:

ActiveCampaign vs. HubSpot: wat is het beste voor They Ask, You Answer?

een laptop met visuele weergaven van websitestatistieken

Je hebt interesse in TAYA Mastery of zelfs al besloten dat je hiermee wilt starten. Maar er is nog één ding dat je bezighoudt: je maakt nu gebruik van ActiveCampaign en voor TAYA Mastery wordt HubSpot aanbevolen.

Het inrichten van ActiveCampaign heeft veel tijd en geld gekost, je team kan er goed mee overweg en je gebruikt de tool naar tevredenheid.

Logisch dus dat je je dingen afvraagt als:

  • Wat kan HubSpot wat ActiveCampaign niet kan?
  • Is het veel werk om over te stappen naar HubSpot?
  • Wat betekent een overstap naar HubSpot voor mijn kosten?
  • En… is het eigenlijk wel nódig om over te stappen naar HubSpot?

Bij Buzzlytics begeleiden we bedrijven bij de implementatie van They Ask, You Answer en we spreken regelmatig bedrijven die nu andere tools gebruiken en willen weten of ze voor het beste resultaat met They Ask, You Answer moeten overstappen naar HubSpot.

Bastiaan is They Ask, You Answer-coach bij Buzzlytics en heeft veel kennis van zowel ActiveCampaign als HubSpot.

Hij geeft aan:

“Als je alleen maar mails wilt sturen, ben je met ActiveCampaign een stuk goedkoper uit. Als je al je data op één plek wilt hebben, kun je beter voor HubSpot kiezen.”

In dit artikel lees je:

  • Wat kun je met ActiveCampaign?
  • Wat kun je met HubSpot?
  • Wat zijn de overeenkomsten tussen ActiveCampaign en HubSpot?
  • Wat zijn de verschillen tussen ActiveCampaign en HubSpot?
  • Wat zijn de belangrijkste voordelen van elk platform?
  • Moet je voor het beste resultaat met They Ask, You Answer overstappen naar HubSpot?

Wat kun je met ActiveCampaign?

ActiveCampaign is een ‘customer experience platform’ dat bedrijven in staat stelt om contact te leggen en te onderhouden met (potentiële) klanten dankzij geautomatiseerde sales-, marketing- en supportactiviteiten. Het is voornamelijk gebouwd rond e-mailmarketing, maar biedt ook een CRM-systeem voor kleine en middelgrote bedrijven. De CRM-functie automatiseert het prioriteren van leads en contactbeheer en integreert met meer dan 850 andere softwaretoepassingen.

Je kunt notities toevoegen aan contacten, afspraken maken en berichten versturen met de Automations-functie, terwijl je met de Conversations-functie gerichte berichten naar websitebezoekers kunt sturen. Op die manier optimaliseer je de totaalervaring van bezoekers en creëer je een salespijplijn om op de lange termijn meer bezoekers te converteren.

ActiveCampaign beschikt over een breed scala aan waardevolle rapporten en dashboardweergaven waarmee je snel een visuele weergave kunt maken van de prestaties van je verschillende marketing- en salesactiviteiten. Doordat je de mogelijkheid hebt om hier één tool voor te gebruiken, kun je geld besparen omdat je niet meerdere programma’s nodig hebt.

Wat kun je met HubSpot?

HubSpot is een all-in-one platform voor inbound marketing en sales automation dat bedrijven helpt hun ideale prospects te bereiken, ze naar hun website te trekken, leads te converteren en deals te sluiten.

Specifiek voor online marketeers biedt HubSpot de volgende tools:

  • Bedrijven, contacten en gesprekken bijhouden.
  • Potentiële leads vastleggen en lead scoring.
  • Content creëren, zoals landingspagina’s, e-mailmarketingcampagnes en blogposts.
  • Social media en advertenties ontwikkelen.
  • Marketingworkflows automatiseren.
  • Web analytics.
  • Klantrelaties beheren via live chat, e-mailcommunicatie, telefoongesprekken en social media-interacties.
  • Salespijplijnen in kaart brengen.
  • Marketingprestaties monitoren.

HubSpot is het ideale platform als je They Ask, You Answer wilt implementeren binnen je bedrijf.

Met HubSpot kun je namelijk de hele klantreis in één tool volgen: vanaf het eerste bezoek van de toekomstige klant aan je website tot en met de aankoop. Je kunt zien welke content de meeste ROI oplevert en welke content je prospects hebben bekeken. Hier kun je vervolgens op inspelen in je salesgesprekken, waardoor je de inhoud van elk gesprek kunt afstemmen op de prospect.

Overeenkomsten tussen ActiveCampaign en HubSpot

Bij marketing-en-salesplatformen die hun sporen al verdiend hebben, zit natuurlijk een overlap tussen de voornaamste features.

Beide tools beschikken over:

  • De optie om de klantgeschiedenis direct in het CRM-systeem te bekijken in plaats van via lastige interfaces. Deze optie geeft je salesteam een duidelijk visueel beeld van de levenscyclus van prospect tot klant.

  • Het creëren van een pijplijn met aan te passen dealstadia en dealeigenschappen. Een solide pijplijn helpt een team bij het visualiseren van salesprocessen, het voorspellen van omzet en het identificeren van mogelijke obstakels voor het sluiten van deals.
  • Op triggers gebaseerde workflows, waarmee teams e-mails kunnen versturen, taken kunnen aanmaken en andere acties kunnen automatiseren, waardoor de productiviteit toeneemt.
  • Eenvoudige, intuïtieve ontwerpen die gemakkelijk genoeg zijn voor beginnende gebruikers om mee te werken, terwijl ze krachtig genoeg zijn om complexere workflows uit te voeren.

ActiveCampaign en HubSpot beschikken beide over de essentiële functies die je nodig hebt. Je zult dus naar de geavanceerde functies van elke tool moeten kijken om te bepalen welke tool de meeste toegevoegde waarde biedt voor jouw bedrijf.

Verschillen tussen ActiveCampaign en HubSpot

Als het gaat om de verschillen tussen de complexere opties die beschikbaar zijn in ActiveCampaign vs. HubSpot, hebben beide platforms meerdere mogelijkheden.

Wat ActiveCampaign te bieden heeft

  • ActiveCampaign biedt meer vereenvoudigde, basisrapportage over campagnes, automatisering en doelstatistieken. Met zijn focus op e-mailmarketing levert het echter wel een van de beste email builders op de markt. Je kunt marketingcampagnes maken met behulp van bestaande e-mailsjablonen, je eigen sjablonen ontwerpen of je eigen code importeren.
  • Hoewel ActiveCampaign een CRM-platform heeft, is dit alleen beschikbaar als betaalde functie voor bepaalde abonnementen. Het biedt de mogelijkheid om prospects te volgen via event tracking en workflows.
  • E-mailsplittests en lijstsegmentatie zijn eenvoudiger dan in HubSpot, en ActiveCampaign biedt deze functionaliteiten bovendien tegen een veel lagere prijs.
  • Via een integratie kun je LiveChat gebruiken met ActiveCampaign. Hiermee kunnen contactpersonen zichzelf toevoegen aan je lijst, voor toekomstige follow-up.
  • ActiveCampaign is over het algemeen eenvoudiger te gebruiken – vooral voor non-techies – totdat je bij de ontwikkelaarsinterface komt, waar wel meer geavanceerde kennis voor nodig is.
  • ActiveCampaign integreert met 150 apps, waaronder veel apps die ook met HubSpot integreren.

Wat HubSpot te bieden heeft

  • Met het CRM-platform van HubSpot kun je aangepaste eigenschappen of velden instellen op basis van contacten of deal records. Het precieze aantal eigenschappen dat je kunt instellen verschilt per abonnement, kijk hier dus goed naar. Verder kun je records maken op basis van de bedrijfsnaam en dus niet alleen op basis van contracten en deals. ActiveCampaign heeft deze optie niet en het is een handige feature voor marketeers die zich bezighouden met Account-Based Marketing (ABM).
  • Verschillende HubSpot-abonnementen bieden een CMS voor landingspagina’s en blogposts. Bij ActiveCampaign heb je een integratie nodig voor dezelfde functionaliteit.
  • HubSpot-gebruikers kunnen taken aanmaken, e-mails versturen en de activiteitengeschiedenis van hun klanten bekijken in de CRM, in plaats van via een interface. Daardoor is er minder training nodig om met het platform te leren werken.
  • HubSpot beschikt over geavanceerde automatiseringsmogelijkheden, zoals: het automatisch opnemen van alle contactactiviteiten, het direct versturen van e-mails vanuit het HubSpot-account van de gebruiker, het voeren van telefoongesprekken vanaf de computer, het registreren van nieuwe klantactiviteiten en het aanmaken van taakwaarschuwingen voor teamleden.
  • Het automatiseringsplatform van HubSpot plant vergaderingen rechtstreeks vanuit het platform, houdt meerdere contactpersonen binnen een bedrijf bij, en elimineert dubbel werk en overbodige zaken.
  • Op het gebied van e-mailmarketing heeft HubSpot uitgebreide designmogelijkheden en een aantal uitstekende e-mailsjablonen. Natuurlijk is geen enkel platform perfect. Als je net begint, kan e-mail met HubSpot in het begin niet erg gebruiksvriendelijk aanvoelen, omdat de lay-outs nog steeds complex kunnen zijn. Bovendien, als je de sjabloon van een e-mail die je al hebt geschreven verandert, verandert ook de inhoud – hoewel dat bij de meeste platforms zo is.
  • HubSpot voegt contracten toe aan segmenten op basis van eerdere koopacties. Het maakt ook aangepaste rapporten en heeft een add-on met aanpasbare dashboards.
  • HubSpot biedt ook een Customer Service Hub met een ticketsysteem, een kennisbank en een conversatiedashboard voor bedrijven die een helpdeskomgeving aanbieden.

Het wordt steeds moeilijker om zonder geautomatiseerde systemen te werken in de huidige digitale omgeving, maar er zijn er nu zoveel dat het vinden van de juiste een uitdaging op zich is geworden.

Een platform dat integreert met de meestvoorkomende applicaties vermindert verwarring en voorkomt dat je halverwege moet overstappen naar een ander platform, omdat een bepaalde applicatie niet goed werkt met de andere programma’s die je gebruikt. Het platform van HubSpot integreert met meer dan 300 andere applicaties, wat het leven van marketeers eenvoudiger maakt en kosteneffectief is.

De belangrijkste voordelen van elk platform

Voordelen van ActiveCampaign

ActiveCampaign richt zich op het automatiseren van de klantervaring en is gebouwd om een robuust e-mailmarketingplatform te bieden. Het heeft een gratis optie en beter betaalbare abonnementen dan HubSpot, maar je krijgt er alleen bij bepaalde abonnementen een goede CRM-optie bij. Daartegenover staat dat ActiveCampaign over het algemeen eenvoudiger te gebruiken is en dat het superieure mogelijkheden heeft voor splittesten en segmentering.

Voordelen van HubSpot

Het belangrijkste voordeel van Hubspot ten opzichte van ActiveCampaign is dat het een alles-in-één marketingsoftwareoplossing biedt.

De oorspronkelijke drie geïntegreerde hubs (Marketing, Sales en Customer Service) zijn aangevuld met een hub voor het contentmanagementsysteem (CMS), dus er is weinig dat het programma niet voor je kan doen.

HubSpot kan je helpen verkeer naar je website te trekken, conversies te stimuleren, je SEO te verbeteren, in slechts enkele minuten professionele landingspagina’s te maken en content te genereren voor blogposts, sociale media en advertenties.

Het platform beheert de hele levenscyclus van contacten, van het vastleggen tot de aankoop, met behulp van gepersonaliseerde e-mailcommunicatie in drip of nurturing marketingcampagnes. Het kan prijzig zijn, maar het biedt ook verschillende gratis opties waarmee kleine en middelgrote bedrijven vaak uit de voeten kunnen.

ActiveCampaign of HubSpot voor They Ask, You Answer

Bij Buzzlytics helpen we onze klanten met het implementeren van de bedrijfsfilosofie They Ask, You Answer.

Om te weten of onze aanpak succesvol is, of dat we moeten bijsturen, moet de tool of moeten de tools die we gebruiken het volgende kunnen:

  • De ROI van je content meten, zodat je weet welke content geld oplevert (en vervolgens meer van dat soort content kunt maken).
  • De reis van de prospect op je site volgen, zodat je in een salesgesprek beter op zijn behoeften kunt inspelen.

ActiveCampaign vs. HubSpot: welke wordt het voor jou?

HubSpot biedt deze functionaliteiten, maar er hangt wel een hoger prijskaartje aan dan je nu voor ActiveCampaign betaalt. Voor TAYA Mastery heb je Marketing Hub Professional nodig en hiervoor betaal je 792 euro per maand bij jaarbetaling, voor 3 gebruikers.

Buzzlytics-coach Bastiaan waarschuwt er wel voor dat overstappen naar HubSpot geen sinecure is als je nu een ander CRM-systeem gebruikt (of dat nu die van ActiveCampaign is of niet):

“Overstappen naar een nieuw e-mailmarketingplatform kost meestal relatief weinig tijd, maar overstappen naar een nieuwe CRM tool is vaak wel tijdsintensief en kostbaar. Denk er dus goed over na voordat je alles overzet.”

Het is ook niet altijd nodig om de CRM tool van HubSpot te gebruiken. Je kunt HubSpot namelijk ook koppelen aan een ander CRM-systeem. Natuurlijk moet je er dan wel goed op letten dat alle data goed overgezet worden. Voor sales adviseren wij een ander CRM-systeem dat meer is toegespitst op de specifieke behoeften van sales. Voor marketing is het CRM-systeem van HubSpot de beste keuze.

Bastiaan adviseert bedrijven om eerst de gratis proefversie van HubSpot te gebruiken en een demo aan te vragen, zodat ze daarna een weloverwogen beslissing kunnen nemen over een eventuele overstap naar een ander CRM.

Lees ook: Is HubSpot een vereiste voor TAYA Mastery-klanten?

HubSpot wordt nog steeds gezien als de Rolls-Royce onder de marketing automation tools. Hoewel het gratis abonnement al uitgebreide mogelijkheden heeft, is er behoorlijk wat technisch inzicht nodig om het maximale uit HubSpot te halen. Er is maar weinig dat HubSpot niet voor je kan doen, maar er hangt wel een prijskaartje aan om alle functionaliteiten te kunnen gebruiken.

ActiveCampaign is gericht op kleinere bedrijven die hun marketing- en salesprocessen moeten kunnen beheren. Hoewel er een CRM-platform beschikbaar is, zijn daar wel extra kosten aan verbonden. Over het algemeen heeft ActiveCampaign zijn beperkingen, maar als het voldoende aan je behoeften voldoet, zul je misschien nooit merken dat je iets mist.

HubSpot is de beste keuze voor bedrijven die een uitgebreid CRM-programma nodig hebben en het niet erg vinden om hiervoor te betalen. Hoewel de prijs van HubSpot niet absurd hoog is, kost het wel meer dan andere platforms. Maar gezien de waarde die HubSpot biedt, is die hogere prijs in onze ogen gerechtvaardigd. Bovendien biedt HubSpot alles wat je nodig hebt voor They Ask, You Answer in een gebruiksvriendelijk pakket. Wel is het belangrijk om externe experts in te schakelen die je wegwijs kunnen maken in HubSpot en je kunnen helpen de volledige potentie van de tool te benutten.

ActiveCampaign is ideaal voor marketeers met een kleiner budget, die sterk leunen op e-mailmarketing of minder gebruikmaken van social media en advertentiebeheer.

In welke categorie valt jouw bedrijf?

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Renske, contentmanager bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets voor jouw bedrijf is? Plan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

ActiveCampaign vs. HubSpot: wat is het beste voor They Ask, You Answer?

een laptop met visuele weergaven van websitestatistieken

Je hebt interesse in TAYA Mastery of zelfs al besloten dat je hiermee wilt starten. Maar er is nog één ding dat je bezighoudt: je maakt nu gebruik van ActiveCampaign en voor TAYA Mastery wordt HubSpot aanbevolen.

Het inrichten van ActiveCampaign heeft veel tijd en geld gekost, je team kan er goed mee overweg en je gebruikt de tool naar tevredenheid.

Logisch dus dat je je dingen afvraagt als:

  • Wat kan HubSpot wat ActiveCampaign niet kan?
  • Is het veel werk om over te stappen naar HubSpot?
  • Wat betekent een overstap naar HubSpot voor mijn kosten?
  • En… is het eigenlijk wel nódig om over te stappen naar HubSpot?

Bij Buzzlytics begeleiden we bedrijven bij de implementatie van They Ask, You Answer en we spreken regelmatig bedrijven die nu andere tools gebruiken en willen weten of ze voor het beste resultaat met They Ask, You Answer moeten overstappen naar HubSpot.

Bastiaan is They Ask, You Answer-coach bij Buzzlytics en heeft veel kennis van zowel ActiveCampaign als HubSpot.

Hij geeft aan:

“Als je alleen maar mails wilt sturen, ben je met ActiveCampaign een stuk goedkoper uit. Als je al je data op één plek wilt hebben, kun je beter voor HubSpot kiezen.”

In dit artikel lees je:

  • Wat kun je met ActiveCampaign?
  • Wat kun je met HubSpot?
  • Wat zijn de overeenkomsten tussen ActiveCampaign en HubSpot?
  • Wat zijn de verschillen tussen ActiveCampaign en HubSpot?
  • Wat zijn de belangrijkste voordelen van elk platform?
  • Moet je voor het beste resultaat met They Ask, You Answer overstappen naar HubSpot?

Wat kun je met ActiveCampaign?

ActiveCampaign is een ‘customer experience platform’ dat bedrijven in staat stelt om contact te leggen en te onderhouden met (potentiële) klanten dankzij geautomatiseerde sales-, marketing- en supportactiviteiten. Het is voornamelijk gebouwd rond e-mailmarketing, maar biedt ook een CRM-systeem voor kleine en middelgrote bedrijven. De CRM-functie automatiseert het prioriteren van leads en contactbeheer en integreert met meer dan 850 andere softwaretoepassingen.

Je kunt notities toevoegen aan contacten, afspraken maken en berichten versturen met de Automations-functie, terwijl je met de Conversations-functie gerichte berichten naar websitebezoekers kunt sturen. Op die manier optimaliseer je de totaalervaring van bezoekers en creëer je een salespijplijn om op de lange termijn meer bezoekers te converteren.

ActiveCampaign beschikt over een breed scala aan waardevolle rapporten en dashboardweergaven waarmee je snel een visuele weergave kunt maken van de prestaties van je verschillende marketing- en salesactiviteiten. Doordat je de mogelijkheid hebt om hier één tool voor te gebruiken, kun je geld besparen omdat je niet meerdere programma’s nodig hebt.

Wat kun je met HubSpot?

HubSpot is een all-in-one platform voor inbound marketing en sales automation dat bedrijven helpt hun ideale prospects te bereiken, ze naar hun website te trekken, leads te converteren en deals te sluiten.

Specifiek voor online marketeers biedt HubSpot de volgende tools:

  • Bedrijven, contacten en gesprekken bijhouden.
  • Potentiële leads vastleggen en lead scoring.
  • Content creëren, zoals landingspagina’s, e-mailmarketingcampagnes en blogposts.
  • Social media en advertenties ontwikkelen.
  • Marketingworkflows automatiseren.
  • Web analytics.
  • Klantrelaties beheren via live chat, e-mailcommunicatie, telefoongesprekken en social media-interacties.
  • Salespijplijnen in kaart brengen.
  • Marketingprestaties monitoren.

HubSpot is het ideale platform als je They Ask, You Answer wilt implementeren binnen je bedrijf.

Met HubSpot kun je namelijk de hele klantreis in één tool volgen: vanaf het eerste bezoek van de toekomstige klant aan je website tot en met de aankoop. Je kunt zien welke content de meeste ROI oplevert en welke content je prospects hebben bekeken. Hier kun je vervolgens op inspelen in je salesgesprekken, waardoor je de inhoud van elk gesprek kunt afstemmen op de prospect.

Overeenkomsten tussen ActiveCampaign en HubSpot

Bij marketing-en-salesplatformen die hun sporen al verdiend hebben, zit natuurlijk een overlap tussen de voornaamste features.

Beide tools beschikken over:

  • De optie om de klantgeschiedenis direct in het CRM-systeem te bekijken in plaats van via lastige interfaces. Deze optie geeft je salesteam een duidelijk visueel beeld van de levenscyclus van prospect tot klant.

  • Het creëren van een pijplijn met aan te passen dealstadia en dealeigenschappen. Een solide pijplijn helpt een team bij het visualiseren van salesprocessen, het voorspellen van omzet en het identificeren van mogelijke obstakels voor het sluiten van deals.
  • Op triggers gebaseerde workflows, waarmee teams e-mails kunnen versturen, taken kunnen aanmaken en andere acties kunnen automatiseren, waardoor de productiviteit toeneemt.
  • Eenvoudige, intuïtieve ontwerpen die gemakkelijk genoeg zijn voor beginnende gebruikers om mee te werken, terwijl ze krachtig genoeg zijn om complexere workflows uit te voeren.

ActiveCampaign en HubSpot beschikken beide over de essentiële functies die je nodig hebt. Je zult dus naar de geavanceerde functies van elke tool moeten kijken om te bepalen welke tool de meeste toegevoegde waarde biedt voor jouw bedrijf.

Verschillen tussen ActiveCampaign en HubSpot

Als het gaat om de verschillen tussen de complexere opties die beschikbaar zijn in ActiveCampaign vs. HubSpot, hebben beide platforms meerdere mogelijkheden.

Wat ActiveCampaign te bieden heeft

  • ActiveCampaign biedt meer vereenvoudigde, basisrapportage over campagnes, automatisering en doelstatistieken. Met zijn focus op e-mailmarketing levert het echter wel een van de beste email builders op de markt. Je kunt marketingcampagnes maken met behulp van bestaande e-mailsjablonen, je eigen sjablonen ontwerpen of je eigen code importeren.
  • Hoewel ActiveCampaign een CRM-platform heeft, is dit alleen beschikbaar als betaalde functie voor bepaalde abonnementen. Het biedt de mogelijkheid om prospects te volgen via event tracking en workflows.
  • E-mailsplittests en lijstsegmentatie zijn eenvoudiger dan in HubSpot, en ActiveCampaign biedt deze functionaliteiten bovendien tegen een veel lagere prijs.
  • Via een integratie kun je LiveChat gebruiken met ActiveCampaign. Hiermee kunnen contactpersonen zichzelf toevoegen aan je lijst, voor toekomstige follow-up.
  • ActiveCampaign is over het algemeen eenvoudiger te gebruiken – vooral voor non-techies – totdat je bij de ontwikkelaarsinterface komt, waar wel meer geavanceerde kennis voor nodig is.
  • ActiveCampaign integreert met 150 apps, waaronder veel apps die ook met HubSpot integreren.

Wat HubSpot te bieden heeft

  • Met het CRM-platform van HubSpot kun je aangepaste eigenschappen of velden instellen op basis van contacten of deal records. Het precieze aantal eigenschappen dat je kunt instellen verschilt per abonnement, kijk hier dus goed naar. Verder kun je records maken op basis van de bedrijfsnaam en dus niet alleen op basis van contracten en deals. ActiveCampaign heeft deze optie niet en het is een handige feature voor marketeers die zich bezighouden met Account-Based Marketing (ABM).
  • Verschillende HubSpot-abonnementen bieden een CMS voor landingspagina’s en blogposts. Bij ActiveCampaign heb je een integratie nodig voor dezelfde functionaliteit.
  • HubSpot-gebruikers kunnen taken aanmaken, e-mails versturen en de activiteitengeschiedenis van hun klanten bekijken in de CRM, in plaats van via een interface. Daardoor is er minder training nodig om met het platform te leren werken.
  • HubSpot beschikt over geavanceerde automatiseringsmogelijkheden, zoals: het automatisch opnemen van alle contactactiviteiten, het direct versturen van e-mails vanuit het HubSpot-account van de gebruiker, het voeren van telefoongesprekken vanaf de computer, het registreren van nieuwe klantactiviteiten en het aanmaken van taakwaarschuwingen voor teamleden.
  • Het automatiseringsplatform van HubSpot plant vergaderingen rechtstreeks vanuit het platform, houdt meerdere contactpersonen binnen een bedrijf bij, en elimineert dubbel werk en overbodige zaken.
  • Op het gebied van e-mailmarketing heeft HubSpot uitgebreide designmogelijkheden en een aantal uitstekende e-mailsjablonen. Natuurlijk is geen enkel platform perfect. Als je net begint, kan e-mail met HubSpot in het begin niet erg gebruiksvriendelijk aanvoelen, omdat de lay-outs nog steeds complex kunnen zijn. Bovendien, als je de sjabloon van een e-mail die je al hebt geschreven verandert, verandert ook de inhoud – hoewel dat bij de meeste platforms zo is.
  • HubSpot voegt contracten toe aan segmenten op basis van eerdere koopacties. Het maakt ook aangepaste rapporten en heeft een add-on met aanpasbare dashboards.
  • HubSpot biedt ook een Customer Service Hub met een ticketsysteem, een kennisbank en een conversatiedashboard voor bedrijven die een helpdeskomgeving aanbieden.

Het wordt steeds moeilijker om zonder geautomatiseerde systemen te werken in de huidige digitale omgeving, maar er zijn er nu zoveel dat het vinden van de juiste een uitdaging op zich is geworden.

Een platform dat integreert met de meestvoorkomende applicaties vermindert verwarring en voorkomt dat je halverwege moet overstappen naar een ander platform, omdat een bepaalde applicatie niet goed werkt met de andere programma’s die je gebruikt. Het platform van HubSpot integreert met meer dan 300 andere applicaties, wat het leven van marketeers eenvoudiger maakt en kosteneffectief is.

De belangrijkste voordelen van elk platform

Voordelen van ActiveCampaign

ActiveCampaign richt zich op het automatiseren van de klantervaring en is gebouwd om een robuust e-mailmarketingplatform te bieden. Het heeft een gratis optie en beter betaalbare abonnementen dan HubSpot, maar je krijgt er alleen bij bepaalde abonnementen een goede CRM-optie bij. Daartegenover staat dat ActiveCampaign over het algemeen eenvoudiger te gebruiken is en dat het superieure mogelijkheden heeft voor splittesten en segmentering.

Voordelen van HubSpot

Het belangrijkste voordeel van Hubspot ten opzichte van ActiveCampaign is dat het een alles-in-één marketingsoftwareoplossing biedt.

De oorspronkelijke drie geïntegreerde hubs (Marketing, Sales en Customer Service) zijn aangevuld met een hub voor het contentmanagementsysteem (CMS), dus er is weinig dat het programma niet voor je kan doen.

HubSpot kan je helpen verkeer naar je website te trekken, conversies te stimuleren, je SEO te verbeteren, in slechts enkele minuten professionele landingspagina’s te maken en content te genereren voor blogposts, sociale media en advertenties.

Het platform beheert de hele levenscyclus van contacten, van het vastleggen tot de aankoop, met behulp van gepersonaliseerde e-mailcommunicatie in drip of nurturing marketingcampagnes. Het kan prijzig zijn, maar het biedt ook verschillende gratis opties waarmee kleine en middelgrote bedrijven vaak uit de voeten kunnen.

ActiveCampaign of HubSpot voor They Ask, You Answer

Bij Buzzlytics helpen we onze klanten met het implementeren van de bedrijfsfilosofie They Ask, You Answer.

Om te weten of onze aanpak succesvol is, of dat we moeten bijsturen, moet de tool of moeten de tools die we gebruiken het volgende kunnen:

  • De ROI van je content meten, zodat je weet welke content geld oplevert (en vervolgens meer van dat soort content kunt maken).
  • De reis van de prospect op je site volgen, zodat je in een salesgesprek beter op zijn behoeften kunt inspelen.

ActiveCampaign vs. HubSpot: welke wordt het voor jou?

HubSpot biedt deze functionaliteiten, maar er hangt wel een hoger prijskaartje aan dan je nu voor ActiveCampaign betaalt. Voor TAYA Mastery heb je Marketing Hub Professional nodig en hiervoor betaal je 792 euro per maand bij jaarbetaling, voor 3 gebruikers.

Buzzlytics-coach Bastiaan waarschuwt er wel voor dat overstappen naar HubSpot geen sinecure is als je nu een ander CRM-systeem gebruikt (of dat nu die van ActiveCampaign is of niet):

“Overstappen naar een nieuw e-mailmarketingplatform kost meestal relatief weinig tijd, maar overstappen naar een nieuwe CRM tool is vaak wel tijdsintensief en kostbaar. Denk er dus goed over na voordat je alles overzet.”

Het is ook niet altijd nodig om de CRM tool van HubSpot te gebruiken. Je kunt HubSpot namelijk ook koppelen aan een ander CRM-systeem. Natuurlijk moet je er dan wel goed op letten dat alle data goed overgezet worden. Voor sales adviseren wij een ander CRM-systeem dat meer is toegespitst op de specifieke behoeften van sales. Voor marketing is het CRM-systeem van HubSpot de beste keuze.

Bastiaan adviseert bedrijven om eerst de gratis proefversie van HubSpot te gebruiken en een demo aan te vragen, zodat ze daarna een weloverwogen beslissing kunnen nemen over een eventuele overstap naar een ander CRM.

Lees ook: Is HubSpot een vereiste voor TAYA Mastery-klanten?

HubSpot wordt nog steeds gezien als de Rolls-Royce onder de marketing automation tools. Hoewel het gratis abonnement al uitgebreide mogelijkheden heeft, is er behoorlijk wat technisch inzicht nodig om het maximale uit HubSpot te halen. Er is maar weinig dat HubSpot niet voor je kan doen, maar er hangt wel een prijskaartje aan om alle functionaliteiten te kunnen gebruiken.

ActiveCampaign is gericht op kleinere bedrijven die hun marketing- en salesprocessen moeten kunnen beheren. Hoewel er een CRM-platform beschikbaar is, zijn daar wel extra kosten aan verbonden. Over het algemeen heeft ActiveCampaign zijn beperkingen, maar als het voldoende aan je behoeften voldoet, zul je misschien nooit merken dat je iets mist.

HubSpot is de beste keuze voor bedrijven die een uitgebreid CRM-programma nodig hebben en het niet erg vinden om hiervoor te betalen. Hoewel de prijs van HubSpot niet absurd hoog is, kost het wel meer dan andere platforms. Maar gezien de waarde die HubSpot biedt, is die hogere prijs in onze ogen gerechtvaardigd. Bovendien biedt HubSpot alles wat je nodig hebt voor They Ask, You Answer in een gebruiksvriendelijk pakket. Wel is het belangrijk om externe experts in te schakelen die je wegwijs kunnen maken in HubSpot en je kunnen helpen de volledige potentie van de tool te benutten.

ActiveCampaign is ideaal voor marketeers met een kleiner budget, die sterk leunen op e-mailmarketing of minder gebruikmaken van social media en advertentiebeheer.

In welke categorie valt jouw bedrijf?

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Renske, contentmanager bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets voor jouw bedrijf is? Plan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

Door:

Renske Holwerda

Leestijd: +/- 11 min

30 april 2024

Views: 61

Deel dit item: