Door:

Renske Holwerda

Contentmanager

Leestijd: +/- 16 min

21 mei 2024

Deel dit item:

Hoe schrijf je een blog die traffic, leads en sales oplevert? [bewezen methode]

De handen van een persoon die typt op een laptop toetsenbord. Naast de laptop staat een koffiebeker met deksel. De achtergrond is wazig, maar laat een kalme zee en lucht zien, wat suggereert dat de persoon buitenshuis aan een tafel werkt, mogelijk op een terras of balkon met uitzicht op het water. Dit beeld creëert een sfeer van ontspannen werk in een inspirerende omgeving.

Een goede blog schrijven kan best intimiderend zijn. Vooral als je hier nog weinig ervaring mee hebt of er nog geen vast proces voor hebt ontwikkeld.

  • Je wilt een waardevol artikel schrijven dat je doelgroep aanspreekt, maar je vindt het lastig om te bepalen waar je dan over moet schrijven.
  • Je wilt een inleiding schrijven die je lezer je verhaal intrekt en een conclusie die ervoor zorgt dat hij de volgende stap zet.
  • Je wilt laten zien dat jij de persoon bent die je lezer verder kan helpen, maar dan wel zonder dat het te borstklopperig wordt.

Pfoeh, ga er maar aan staan!

Ik heb als contentmanager jarenlange ervaring met het schrijven van blogposts die scoren in de zoekmachines en waarde toevoegen voor de lezer. Ik heb in jouw schoenen gestaan en ook geworsteld met de vragen waar jij nu mee worstelt.

Bij Buzzlytics heb ik een proces voor het schrijven van blogposts geleerd dat me helpt sneller te schrijven en dat ook nog eens zorgt voor effectievere blogposts.

In dit artikel ga ik jou dit proces ook leren. Je kunt het gebruiken als je onder je eigen naam blogposts schrijft, maar ook als je als ghostwriter schrijft voor inhoudsdeskundigen.

We beginnen met het kiezen van het juiste onderwerp. Vervolgens laat ik je zien hoe je het They Ask, You Answer contentkompas kunt gebruiken om je gedachten te ordenen en van daaruit snel naar een eerste versie kunt komen.

Daarna gaan we in op het schrijven van de blog zelf.

  • Hoe schrijf je een inleiding die ervoor zorgt dat je lezer verder wil lezen?
  • Wat zet je in het middenstuk?
  • En hoe eindig je op een manier die niet doet denken aan hoe je spreekbeurt op de basisschool eindigde?

Na het lezen van dit artikel weet je precies hoe je een blogpost schrijft die écht resoneert met je doelgroep en waarmee je jezelf presenteert als autoriteit waar mensen graag zaken mee willen doen.

Ben je er klaar voor? Daar gaan we.

1. Bepaal je onderwerp

In een ideale wereld zou je het volgende doen: je zou een gedocumenteerde contentstrategie maken met een redactionele contentkalender gevuld met de Big 5-blogonderwerpen voor zakelijk bloggen.

Maar laten we even aannemen dat niet het geval is. Laten we zeggen dat je nog steeds bezig om die contentstrategie voor elkaar te boksen.

Dan is je eerste stap voor het schrijven van een blogpost: bepalen waar je over gaat schrijven.

Omdat je tijd kostbaar is, wil je je eerst richten op de onderwerpen die het meeste geld opleveren:

  • Prijzen en kosten
  • Problemen
  • Vergelijkingen
  • Reviews
  • ‘Beste in class’

Wij noemen deze 5 onderwerpen liefkozend de Big 5, omdat dit de blogonderwerpen zijn die gegarandeerd de meeste traffic, leads en sales opleveren voor een bedrijf.

Als je het lastig vindt om een concreet onderwerp te bepalen, zijn hier per categorie een aantal ‘prompts’ om je op weg te helpen. En als dat nog niet genoeg is, kun je ook deze handige blog title generator van IMPACT+ gebruiken.

Prijzen en kosten

  • Hoeveel kost X?
  • Welke factoren zijn van invloed op de kosten van X?
  • De verborgen kosten van X die je moet weten
  • Hoe verlaag je de kosten van X?
  • Hoe krijg je de beste prijs voor X?
  • Hoeveel kun je verwachten te moeten betalen voor X?
  • Hoeveel zou je voor X moeten vragen?

Problemen

  • De meest voorkomende (en/of onverwachte) problemen met een product, dienst, enzovoort, en hoe ze te vermijden
  • De X problemen met Y die je waarschijnlijk over het hoofd ziet
  • Waarom werkt X niet en wat kan ik eraan doen?
  • Wat moet ik doen als X kapot gaat/vies wordt/enzovoort?
  • De X redenen waarom Y mislukt/breekt/enzovoort (werkt zowel voor producten als diensten)

Vergelijkingen

  • Vergelijkingen van veelgebruikte platforms binnen jouw branche
  • Vergelijkingen van verschillende soorten oplossingen voor hetzelfde probleem
  • Vergelijk verschillende soorten dienstverleners in jouw branche
  • Gisteren vs. vandaag #1: “Welke oplossingen werkten X jaar/decennia geleden maar werken vandaag niet meer? Wat is er veranderd?”
  • Gisteren vs. vandaag #2: “Welke problemen waren X jaar/decennia geleden problemen maar zijn dat nu niet meer? Waarom?”

Reviews en best in class

  • De X beste [jouw bedrijfstype]
  • De X beste Y in [locatie]
  • X beste voorbeelden van Y
  • Beste tools om iemand te helpen zijn werk beter te doen
  • Beste oplossingen, producten of tools om een bepaald probleem op te lossen.

Onderwerp bepaald? Top! Nu is het tijd om naar de volgende stap te gaan: het plannen van je content.

2. Maak een contentplan met het They Ask, You Answer contentkompas

Vind je het lastig om een inleiding te schrijven die écht resoneert met je ideale lezer? Weet je niet goed wat je wel en niet moet behandelen in je artikel? Of vraag je je af hoe je jezelf of de expert namens wie je schrijft het beste als autoriteit kunt neerzetten?

Met het They Ask, You Answer contentkompas behoren dit soort strubbelingen voorgoed tot het verleden.

Je vult het in voordat je gaat schrijven en geeft daarbij antwoord op deze vier vragen:

  • Wie stelt de vraag?
  • Wat wil deze persoon weten?
  • Waarom ben ik de aangewezen persoon om deze vraag te beantwoorden?
  • Hoe ga ik de persoon die deze vraag heeft helpen?

Het ziet er bedrieglijk eenvoudig uit, ik weet het.

En misschien denk je stiekem bij jezelf: hallo, ik schrijf al jaren, zo’n ingevuld contentkompas heb ik helemaal niet nodig.

Dat dacht ik zelf ook toen ik het voor het eerst zag. ‘Leuk modelletje, maar dat gaat voor mij niet werken.’ Tot ik ermee aan de slag ging en er iets magisch gebeurde. Nu gebruik ik het voor alle content die ik maak.

Maar voordat ik dieper inga op het contentkompas, is het belangrijk om te benoemen welk probleem het contentkompas eigenlijk oplost. Want de kans is groot, heel groot, dat ook jouw content dat probleem heeft. En dat kost je klanten.

Waarom je een ingevuld contentkompas nodig hebt

They Ask, You Answer, het framework dat we bij Buzzlytics gebruiken, draait in essentie om het beantwoorden van klantvragen in je content.

Veel bedrijven denken dat ze dat al doen, maar als we hun content dan wat beter bekijken, zien we vaak dat er een slecht antwoord wordt gegeven op een vraag van een klant.

In onze ervaring zijn dit de drie meestvoorkomende manieren waarop dit gebeurt:

  • Je hebt het juiste antwoord, maar je slaagt er niet in om de onderliggende angsten of problemen van je doelgroep in hun eigen woorden te benoemen. Hierdoor bouw je nooit het vertrouwen op dat nodig is om ze naar je te laten luisteren.
  • Omdat je zo graag wilt helpen of verkopen, beantwoord je de vraag die je wilt beantwoorden, in plaats van de vraag die eigenlijk voor je ligt. Hierdoor kom je wereldvreemd over of als een politicus die alleen geïnteresseerd is in het bevorderen van zijn eigen agenda.
  • Of je geeft een heleboel informatie die technisch gezien de vraag beantwoordt, maar te breed of juist te beperkt is, zodat je je lezer afhaakt met een overweldigd en verward gevoel, of juist niet onder de indruk is en teleurgesteld afhaakt.

Hoe het contentkompas dit probleem oplost

Het contentkompas – een oefening van 30 minuten of minder – voorkomt dat je in een van deze drie valkuilen trapt door je mentaal in de juiste richting te oriënteren voordat je begint met het schrijven van je blogartikel.

Het helpt je om snel een diepgaand begrip te ontwikkelen van WIE de vraag stelt en WAT deze persoon precies van je nodig heeft.

Daardoor weet je precies WAAROM jij de aangewezen persoon bent om hem meer te vertellen over dat specifieke onderwerp (en wat je precies vanuit jouw achtergrond met hem moet delen) en HOE je hem precies gaat helpen.

Maar dit lukt je alleen als je elke vraag in het contentkompas in een specifieke volgorde beantwoordt – WIE, WAT, WAAROM en HOE – op precies de manier die ik je dadelijk ga laten zien.

En geloof me, deze ogenschijnlijk simpele oefening werkt als een tierelier. Ik gebruik hem om mijn gedachten te ordenen voordat ik een artikel schrijf, maar ook om mijn interviews met inhoudsdeskundigen voor te bereiden.

Soms dénk je dat jij en de expert die je gaat interviewen hetzelfde idee hebben bij een blogpost en kom je er na het schrijven van de eerste versie achter dat hij een andere blogpost had verwacht (true story!).

Dit kun je voorkomen door het contentcompas in te vullen en het met je inhoudsdeskundige te delen voordat jullie het interview doen.

Hieronder ga ik uitgebreid in op hoe je het contentcompas invult.

Allereerst moet je de WIE-vraag beantwoorden

Het doel van het beantwoorden van deze vraag is niet alleen om basisinformatie, zoals zijn titel en rol, te krijgen over de persoon voor wie je schrijft, hoewel ook dit soort informatie heel belangrijk is.

Maar daarnaast wil je heel precies bepalen en documenteren hoe deze persoon zich voelt op het moment dat hij de vraag stelt.

Vraag je naast de basisvragen over je ideale klant dus af:

  • Waarom vindt hij dit onderwerp op dit moment belangrijk?
  • Hoe voelt hij zich erbij?
  • Stelt hij deze vraag omdat hij onder stress staat of omdat er een externe factor is die angst of pijn creëert die hij probeert weg te nemen?
  • Is er een bepaald doel dat hij wil bereiken? Als dat zo is, is dat dan zijn eigen doel of heeft een baas, collega of geliefde gezegd: “Hallo, ik heb dit doel en het is nu jouw doel. Succes ermee!”
  • Voelt hij enige vorm van druk? Zo ja, van wie of waar? Van boven, van onder, van gelijkwaardige collega’s? Alle drie?

Je kopers willen niets horen over je grote ideeën of sprankelende oplossingen. Ze willen gezien, gehoord en begrepen worden en ze willen dat jij hen helpt.

En dat kun je alleen doen door de WIE-vraag grondig te beantwoorden.

Deze eerste vraag helpt mij altijd in ‘the zone’ te komen. Ik probeer me voor te stellen wie de vraag stelt: is het een bedrijfseigenaar? Een salesmedewerker? Een contentmanager die dezelfde struggles heeft als ik heb gehad?

En waarom stelt deze persoon deze vraag op dit moment? In welke fase van de klantreis zit hij? Zit hij nog helemaal in het begin en is hij zich dus nog aan het oriënteren? Of staat hij op het punt om een knoop door te hakken over ons aanbod? Dit soort vragen zijn heel bepalend voor de richting die je kiest voor je artikel.

Om een voorbeeld te geven: uit gesprekken met potentiële klanten die ons vragen naar de kosten van HubSpot, weten we bijvoorbeeld dat zij niet gewoon willen weten of HubSpot kost (dit kunnen ze ook lezen op de website van HubSpot zelf). Ze willen vooral weten of HubSpot niet te duur is voor hen en welk pakket van HubSpot ze nodig hebben voor TAYA Mastery.

We hebben dus niet een generiek artikel over de kosten van HubSpot geschreven, maar een artikel dat specifiek op deze vragen ingaat. Dat konden we alleen maar doen, omdat we door onze gesprekken met klanten weten in welke context ze deze vraag stellen.

Voorbeeld van een antwoord op de WIE-vraag:

Vervolgens moet je de WAT-vraag beantwoorden

Hoe zou je ideale klant zijn vraag aan jou in zijn eigen woorden formuleren? Welke vervolgvragen zou hij hebben? Welke bezwaren zou hij kunnen uiten en in welke volgorde?

Houd dit denkbeeldige gesprek in je hoofd, maar negeer de antwoorden die je hem geeft volledig. Concentreer je alleen op wat hij tegen jou zou zeggen.

Nogmaals, in zijn woorden.

Dus sluit je ogen – sluit letterlijk je ogen. Stel je voor dat hij daar voor je zit en LUISTER naar hem.

Ook dit illustreren we weer aan de hand van een eigen voorbeeld:

Ten derde moet je de WAAROM IK-vraag beantwoorden

De ideale koper die op jouw artikel stuit, heeft jou mogelijk nog nooit ontmoet. Dat betekent dat je door middel van je content op de een of andere manier heel snel moet laten zien dat jij de juiste persoon bent om een bepaalde vraag te beantwoorden.

Wat je ideale koper je hier eigenlijk vraagt is: “Waarom zou ik erop vertrouwen dat jij degene bent die me kan helpen met deze specifieke vraag?”.

Ben jij al lange tijd een doorgewinterde expert in je vakgebied? Heb je veel mensen zoals je ideale klant geholpen? Welke specifieke verhalen, anekdotes en ervaringen heb je die betrekking hebben op de vraag die je beantwoordt? Heb je ooit in de schoenen van je ideale klant gestaan? Weet je precies hoe hij zich nu voelt? Als je als contentmanager namens een inhoudsdeskundige schrijft, beantwoord je deze vragen natuurlijk voor je inhoudsdeskundige.

Voorbeeld:

Tot slot moet je de HOE-vraag beantwoorden

Nu je weet voor wie je schrijft, wat deze persoon specifiek van jou wil weten en waarom jij degene bent die zijn vraag kan beantwoorden, is de vraag hoe je hem kan helpen met je content.

De bedoeling van het antwoord op deze vraag is niet dat je een outline maakt. Zie het eerder als een losse inhoudsopgave. “Nu ik weet wie, wat en waarom, wat zijn de dingen die ik moet behandelen in mijn artikel en in welke volgorde?”

Je bent er! Zet nu alle vragen onder elkaar op een rijtje in een Google Doc of een Word-bestand dat je de titel ‘Contentkompas (maak een kopie)’ meegeeft en zet het bestand op ‘alleen lezen’. Elke keer als je een artikel gaat schrijven, maak je een kopie en vul je het contentkompas in.

Als je niet zelf de inhoudsdeskundige bent, is het een goed idee om het contentkompas te laten checken en te laten aanvullen door de inhoudsdeskundige namens wie je schrijft. Zo zijn jullie allebei goed voorbereid op het interview en weet je zeker dat jullie op één lijn zitten.

Je zult al snel merken dat je werk stukken beter wordt als je het contentcompas invult en dat het schrijven van artikelen je veel gemakkelijker afgaat. Hieronder laat ik je zien hoe het contentkompas je helpt bij het schrijven van je artikel.

3. Schrijf de inleiding

Bij Buzzlytics leren we onze klanten de PEP-methode voor het schrijven van blogposts. PEP staat voor Problem, Expertise en Promise. Hieronder lichten we deze methode toe en geven we je voorbeelden.

Problem

Allereerst neem je een ‘deep dive’ in het probleem van je lezer. Je leeft je in hem in en laat zien dat je zijn pijnpunten op een diep niveau begrijpt. Op die manier trek je meteen zijn aandacht, omdat je het hebt over iets wat hem bezighoudt. Als je WIE-vraag uitgebreid hebt beantwoord in je contentkompas, kom je hier een heel eind.

Expertise

Nadat je zijn probleem uiteen hebt gezet, wil je de lezer het vertrouwen geven dat jij gekwalificeerd bent om zijn probleem op te lossen. Dit kun je doen door kort je ervaring te vermelden, een inzicht te delen of door te vertellen dat je een soortgelijke uitdaging hebt gehad die je overwonnen hebt.

Door te laten zien dat je de kennis of ervaring hebt om het probleem van je lezer aan te pakken, positioneer je jezelf als een autoriteit. Hierdoor is je lezer eerder geneigd te luisteren naar wat je te vertellen hebt. Met dit deel van de formule wek je vertrouwen. En vertrouwen is het geheime ingrediënt voor het genereren van omzet.

Promise

Je eindigt met een belofte waarin je je lezer vertelt wat het hem oplevert om verder te lezen. Of je hem nu bruikbare tips geeft, inzichten deelt, of een nieuw perspectief biedt, je belofte moet duidelijk maken waarom je artikel zijn tijd waard is.

Een goed uitgewerkte belofte zet de toon voor de rest van je content en geeft je lezer een reden om verder te lezen.

Hieronder een blogintroductie die geschreven is volgens de PEP-methode. Roze is Problem, blauw is Expertise en geel is Promise.

4. Schrijf het middenstuk

Als je het HOE-gedeelte van je contentkompas in stap twee goed hebt aangepakt, weet je precies wat je hier moet schrijven.

Waar je ook over schrijft, onthoud dat de beste artikelen accuraat, diepgaand, eerlijk en gedenkwaardig zijn.

Diepgang kun je creëren door zo grondig mogelijk te zijn. Dus als je lezer bijvoorbeeld leert hoe hij iets moet doen, laat dan zo veel mogelijk voorbeelden zien en sla geen stap over.

En wat ‘gedenkwaardig zijn’ betreft: wees gewoon jezelf. Vertel je verhalen, gebruik een vriendelijke toon en schrijf een artikel dat niemand anders dan jij had kunnen schrijven.

5. Schrijf de conclusie

Veel schrijvers weten niet zo goed hoe ze hun artikel moeten eindigen. Het artikel eindigt dan met een samenvatting, met een vraag aan de lezers, of het wordt helemaal niet netjes afgerond en eindigt gewoon na de laatste alinea.

Een veel effectievere methode om je blogpost mee te eindigen, zijn de 4 R’s.

De 4 R’s staan voor: Resolution, Reminder, Reintroduction en Relevant next step. Je kunt ze in elke willekeurige volgorde gebruiken, zolang ze maar terugkomen in elke conclusie die je schrijft.

Hieronder lichten we elk van de 4 R’s toe.

Resolution

Help je lezer een punt te zetten achter wat hij net gelezen geeft. Hij moet na het lezen van je artikel het gevoel hebben dat het netjes is afgerond. Vat je belangrijkste punt nog eens samen en zorg dat je eventuele vragen of twijfels hebt beantwoord.

Reminder

Herinner je lezer aan het probleem waar hij mee te maken heeft en dat hij moet oplossen. Door het probleem te herhalen wordt hij herinnerd aan wat hij wil meenemen uit je artikel.

Reintroduction

Herinner je lezer eraan wie dit artikel heeft geschreven en dat je hem wilt helpen. Dit is een herinnering aan wie je bent en hoe je eerder andere mensen in zijn positie hebt geholpen.

Relevant next step

Tot slot wil je een relevante vervolgstap geven die meestal nauw verbonden is met de reminder. Als je je lezer kunt laten zien hoe het nemen van een volgende stap hem zal helpen zijn probleem op te lossen, zal hij sneller geneigd zijn om deze vervolgstap ook daadwerkelijk te zetten.

Een voorbeeld van een blogconclusie volgens de 4 R’s:

Het schrijven van een blogpost is voortaan een fluitje van een cent

Het schrijven van een effectieve blogpost hoeft niet moeilijk of tijdrovend te zijn, zolang je maar een duidelijk plan hebt en de juiste methodes gebruikt.

Door het juiste onderwerp te kiezen, het contentkompas in te vullen, en de PEP-methode en de 4R’s-methode te volgen voor je inleiding en conclusie, zorg je ervoor dat je artikel resoneert met je lezer en dat hij in jouw artikel vindt waar hij naar op zoek was.

Bij Buzzlytics leren we contentmanagers in ons TAYA Mastery-traject om hun blogposts op deze manier te schrijven en we zien keer op keer dat deze blogposts traffic, leads en sales opleveren.

Wil je meer leren over wat schrijven volgens They Ask, You Answer inhoudt en welke skills je hiervoor nodig hebt als contentmanager? Lees dan ons artikel Kan elke senior contentmanager een TAYA-contentmanager zijn?

Veel blogplezier!