Door:

Renske Holwerda

Leestijd: +/- 6 min

29 maart 2024

Deel dit item:

Hoe lang duurt het om een contentmanager aan te nemen en in te werken?

een man met een blauwe blouse en een bril zit achter een laptop en lacht in de camera

Als je begint met je They Ask, You Answer-reis kan het aannemen van een contentmanager best spannend zijn.

Deze persoon wordt het middelpunt van je contentmarketinginspanningen, dus je weet dat je de juiste persoon moet aannemen. Tegelijkertijd is de kans groot dat je nog niet eerder iemand hebt aangenomen voor deze functie en dus weet je waarschijnlijk niet waar je precies op moet letten in het sollicitatiegesprek.

En hoe lang duurt het eigenlijk om een contentmanager aan te nemen en in te werken?

In dit artikel gaan we uitgebreid op deze en andere vragen in.

In 4 stappen naar het aannemen en inwerken van je contentmanager

Stap 1: Kandidaten vinden

Het aannemen van je nieuwe contentmanager begint natuurlijk met het opstellen van een vacaturetekst. Geen idee wat erin moet staan? Geen zorgen, bij Buzzlytics helpen we je hierbij in het TAYA Mastery-traject.

Vervolgens moet je de vacature uiteraard delen op relevante plekken waar contentmanagers (of vergelijkbare functietitels zoals tekstschrijver, contentmarketeer en journalist) naar een baan zoeken.

LinkedIn is een no-brainer, maar denk ook aan Villamedia, algemene vacatureplatforms of branchespecifieke platforms, zoals Greenjobs als je in een duurzame sector actief bent.

Mensen met een achtergrond in journalistiek (of een vergelijkbare achtergrond zoals Nederlands of Communicatie) zijn heel geschikt voor de rol van contentmanager.

Deze mensen beschikken vaak over een uitstekende schrijfvaardigheid, weten hoe ze interviews moeten afnemen en kunnen werken in een dynamische omgeving waarin ze deadlines moeten halen.

Stap 2: Kandidaten evalueren

Voor de juiste kandidaten is een baan als contentmanager ideaal. Als ze van schrijven houden, van nature nieuwsgierig zijn, en goed zijn in timemanagement en redigeren, zullen ze het werk waarschijnlijk met plezier doen.

Wel moet je erop letten dat je sollicitanten de baan waarop ze solliciteren ook écht willen.

Soms zal een sollicitant die een marketingfunctie ambieert, proberen te beginnen als contentmanager in de hoop dat hij of zij binnen het bedrijf kan doorstromen als hij of zij eenmaal aan boord is. Deze persoon zal zich ongelukkig voelen in de rol van contentmanager en de contentproductie zal eronder lijden.

Zorg er dus voor dat je sollicitanten duidelijk weten wat de functie inhoudt en wat hun verwachtingen zijn.

Check ook alles wat je sollicitant je toestuurt zorgvuldig op fouten. Sollicitatiebrieven, cv’s, e-mails… allemaal gelegenheden om de aspirant-contentmanager in actie te zien. Als hier fouten in zitten – of als dingen te laat worden ingeleverd – zou je nog eens goed moeten nadenken of deze persoon wel geschikt is voor deze rol.

Zoals bij elke aanstelling, moet je ook proberen om een “culture fit” te vinden met je team en organisatie.

Als je kandidaten hebt gevonden die je bevallen, kun je ze een proefopdracht geven.

Rolspecifieke taken

Interviewen en op basis daarvan een artikel schrijven is de belangrijkste taak van een contentmanager.

Het is dus een goed idee om je sollicitanten een onderwerp te geven en toegang tot een inhoudsdeskundige. Geef ze vervolgens de opdracht om een interview af te nemen en een stuk content te produceren, dat binnen een bepaalde tijd moet worden ingeleverd.

Het interview evalueren

Bij het evalueren van het interview moet je op twee zaken letten:

  • Connectie maken: Kan de kandidaat het interview tot een aangename ervaring maken voor de inhoudsdeskundige? Werkt hij aan het opbouwen van een soort relatie of is het allemaal zakelijk? De contentmanager zal vaak interviews plannen met veel mensen in je bedrijf. Je wilt er dus zeker van zijn dat iedereen zich daar prettig bij voelt.
  • Controle over het interview: Gaat de kandidaat het gesprek in met goede vragen? Kan de kandidaat schakelen, vervolgvragen stellen en meer details vragen wanneer dat nodig is? Voelt hij zich op zijn gemak, ook al heeft hij de persoon die hij interviewt net ontmoet?

Je contentmanager zal relaties moeten kunnen onderhouden en dit soort emotionele intelligentie is een ongrijpbare eigenschap die je tijdens het sollicitatieproces in de gaten moet houden.

De content evalueren

Let er bij het evalueren van de content op dat de contentmanager een helder en goed gestructureerd verhaal heeft geschreven. De schrijfstijl moet goed zijn en de input van de inhoudsdeskundige moet correct verwerkt zijn.

Stap 3: Je contentmanager inwerken

Gefeliciteerd, als je bij deze stap bent aanbeland, heb je een contentmanager aangenomen. Hoe gaat het nu verder?

Volgens Marcus Sheridan, de grondlegger van They Ask, You Answer, moeten contentmanagers zo snel mogelijk na hun aanstelling beginnen met het creëeren van content. Dit is de beste manier om het bedrijf te leren kennen.

Vervolgens zou je contentmanager binnen een paar maanden volledig zelfstandig moeten kunnen werken.

Stap 4: Je medewerkers voorbereiden

Een andere belangrijke stap, die eigenlijk voorafgaand aan of gelijktijdig met stap 3, plaatsvindt, is dat het iedereen duidelijk moet zijn wat het aannemen van de contentmanager betekent. Als de rest van het bedrijf niet overtuigd is van het nut van de contentmanager, zal hij of zij het moeilijk krijgen. En dat wil je natuurlijk voorkomen.

Bedrijfsleiders moeten de rest van het bedrijf dus duidelijk maken wat de rol is van de contentmanager en dat andere medewerkers ook een rol moeten spelen bij het maken van content.

Wat is een realistische tijdlijn voor het aannemen en inwerken van een contentmanager?

We zullen eerlijk zijn: het vinden van de juiste contentmanager is een van de grootste uitdagingen voor onze klanten.

Zeker, er zitten klanten tussen die al binnen een paar weken na het plaatsen van de vacature een kandidaat hebben aangenomen. Maar het kan ook langer duren.

Op dit moment zijn er grote personeelstekorten en contentmanagers die op zoek zijn naar een (nieuwe) baan hebben dus de luxe dat ze kritisch kunnen zijn.

Als werkgever moet je dus:

  • zorgen voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden (inclusief een aantrekkelijk salaris)
  • een vacaturetekst maken die opvalt tussen andere vacatureteksten
  • kritisch naar je must-haves en nice-to-haves kijken

Wat het laatste punt betreft: veel bedrijven hebben bijvoorbeeld het liefst iemand die ervaring heeft met schrijven voor hun branche. Hoewel dat zeker voordelen heeft, maakt dat de zoektocht naar de juiste kandidaat ook weer lastiger.

In onze ervaring is het belangrijker dat iemand de juiste achtergrond, mindset en skills heeft, dan dat hij inhoudelijke kennis heeft van de branche. Een contentmanager zonder vakinhoudelijke kennis heeft geen last van de vloek van kennis en zal ‘domme’ vragen stellen die jouw klanten ook stellen. Een pas afgestudeerde journalist is dus heel geschikt voor deze rol.

Vraag je daarnaast af of je iemand wilt die elke dag op kantoor komt of dat hybride werken ook een optie is. In Amsterdam of Utrecht zal het niet zo lastig zijn om veel gekwalificeerde kandidaten te vinden, maar ‘in de provincie’ is dat al moeilijker. Als je dan iemand zoekt die én 10 jaar ervaring heeft én kennis van je branche én op maximaal 10 km afstand van je bedrijf woont, maak je het jezelf wel erg lastig.

De rol van contentmanager is een rol die prima (deels) op afstand uitgevoerd kan worden. Onze eigen contentmanager woont in Friesland en komt eens per twee weken (of zo veel vaker als nodig is) naar ons kantoor in Leusden.

Het is de moeite waard

Het aannemen van een fulltime contentmanager is een van de belangrijkste en soms ook een van de lastigste onderdelen van het implementeren van They Ask, You Answer. Maar als je eenmaal een goede contentmanager hebt gevonden, zul je ook snel resultaat zien. Je zult het aantal artikelen op je website wekelijks zien groeien, maand na maand meer bezoekers op je website kunnen verwelkomen en een toename zien in het aantal leads en sales.

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Renske, contentmanager bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets is voor jouw bedrijf? Plan dan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

Hoe lang duurt het om een contentmanager aan te nemen en in te werken?

een man met een blauwe blouse en een bril zit achter een laptop en lacht in de camera

Als je begint met je They Ask, You Answer-reis kan het aannemen van een contentmanager best spannend zijn.

Deze persoon wordt het middelpunt van je contentmarketinginspanningen, dus je weet dat je de juiste persoon moet aannemen. Tegelijkertijd is de kans groot dat je nog niet eerder iemand hebt aangenomen voor deze functie en dus weet je waarschijnlijk niet waar je precies op moet letten in het sollicitatiegesprek.

En hoe lang duurt het eigenlijk om een contentmanager aan te nemen en in te werken?

In dit artikel gaan we uitgebreid op deze en andere vragen in.

In 4 stappen naar het aannemen en inwerken van je contentmanager

Stap 1: Kandidaten vinden

Het aannemen van je nieuwe contentmanager begint natuurlijk met het opstellen van een vacaturetekst. Geen idee wat erin moet staan? Geen zorgen, bij Buzzlytics helpen we je hierbij in het TAYA Mastery-traject.

Vervolgens moet je de vacature uiteraard delen op relevante plekken waar contentmanagers (of vergelijkbare functietitels zoals tekstschrijver, contentmarketeer en journalist) naar een baan zoeken.

LinkedIn is een no-brainer, maar denk ook aan Villamedia, algemene vacatureplatforms of branchespecifieke platforms, zoals Greenjobs als je in een duurzame sector actief bent.

Mensen met een achtergrond in journalistiek (of een vergelijkbare achtergrond zoals Nederlands of Communicatie) zijn heel geschikt voor de rol van contentmanager.

Deze mensen beschikken vaak over een uitstekende schrijfvaardigheid, weten hoe ze interviews moeten afnemen en kunnen werken in een dynamische omgeving waarin ze deadlines moeten halen.

Stap 2: Kandidaten evalueren

Voor de juiste kandidaten is een baan als contentmanager ideaal. Als ze van schrijven houden, van nature nieuwsgierig zijn, en goed zijn in timemanagement en redigeren, zullen ze het werk waarschijnlijk met plezier doen.

Wel moet je erop letten dat je sollicitanten de baan waarop ze solliciteren ook écht willen.

Soms zal een sollicitant die een marketingfunctie ambieert, proberen te beginnen als contentmanager in de hoop dat hij of zij binnen het bedrijf kan doorstromen als hij of zij eenmaal aan boord is. Deze persoon zal zich ongelukkig voelen in de rol van contentmanager en de contentproductie zal eronder lijden.

Zorg er dus voor dat je sollicitanten duidelijk weten wat de functie inhoudt en wat hun verwachtingen zijn.

Check ook alles wat je sollicitant je toestuurt zorgvuldig op fouten. Sollicitatiebrieven, cv’s, e-mails… allemaal gelegenheden om de aspirant-contentmanager in actie te zien. Als hier fouten in zitten – of als dingen te laat worden ingeleverd – zou je nog eens goed moeten nadenken of deze persoon wel geschikt is voor deze rol.

Zoals bij elke aanstelling, moet je ook proberen om een “culture fit” te vinden met je team en organisatie.

Als je kandidaten hebt gevonden die je bevallen, kun je ze een proefopdracht geven.

Rolspecifieke taken

Interviewen en op basis daarvan een artikel schrijven is de belangrijkste taak van een contentmanager.

Het is dus een goed idee om je sollicitanten een onderwerp te geven en toegang tot een inhoudsdeskundige. Geef ze vervolgens de opdracht om een interview af te nemen en een stuk content te produceren, dat binnen een bepaalde tijd moet worden ingeleverd.

Het interview evalueren

Bij het evalueren van het interview moet je op twee zaken letten:

  • Connectie maken: Kan de kandidaat het interview tot een aangename ervaring maken voor de inhoudsdeskundige? Werkt hij aan het opbouwen van een soort relatie of is het allemaal zakelijk? De contentmanager zal vaak interviews plannen met veel mensen in je bedrijf. Je wilt er dus zeker van zijn dat iedereen zich daar prettig bij voelt.
  • Controle over het interview: Gaat de kandidaat het gesprek in met goede vragen? Kan de kandidaat schakelen, vervolgvragen stellen en meer details vragen wanneer dat nodig is? Voelt hij zich op zijn gemak, ook al heeft hij de persoon die hij interviewt net ontmoet?

Je contentmanager zal relaties moeten kunnen onderhouden en dit soort emotionele intelligentie is een ongrijpbare eigenschap die je tijdens het sollicitatieproces in de gaten moet houden.

De content evalueren

Let er bij het evalueren van de content op dat de contentmanager een helder en goed gestructureerd verhaal heeft geschreven. De schrijfstijl moet goed zijn en de input van de inhoudsdeskundige moet correct verwerkt zijn.

Stap 3: Je contentmanager inwerken

Gefeliciteerd, als je bij deze stap bent aanbeland, heb je een contentmanager aangenomen. Hoe gaat het nu verder?

Volgens Marcus Sheridan, de grondlegger van They Ask, You Answer, moeten contentmanagers zo snel mogelijk na hun aanstelling beginnen met het creëeren van content. Dit is de beste manier om het bedrijf te leren kennen.

Vervolgens zou je contentmanager binnen een paar maanden volledig zelfstandig moeten kunnen werken.

Stap 4: Je medewerkers voorbereiden

Een andere belangrijke stap, die eigenlijk voorafgaand aan of gelijktijdig met stap 3, plaatsvindt, is dat het iedereen duidelijk moet zijn wat het aannemen van de contentmanager betekent. Als de rest van het bedrijf niet overtuigd is van het nut van de contentmanager, zal hij of zij het moeilijk krijgen. En dat wil je natuurlijk voorkomen.

Bedrijfsleiders moeten de rest van het bedrijf dus duidelijk maken wat de rol is van de contentmanager en dat andere medewerkers ook een rol moeten spelen bij het maken van content.

Wat is een realistische tijdlijn voor het aannemen en inwerken van een contentmanager?

We zullen eerlijk zijn: het vinden van de juiste contentmanager is een van de grootste uitdagingen voor onze klanten.

Zeker, er zitten klanten tussen die al binnen een paar weken na het plaatsen van de vacature een kandidaat hebben aangenomen. Maar het kan ook langer duren.

Op dit moment zijn er grote personeelstekorten en contentmanagers die op zoek zijn naar een (nieuwe) baan hebben dus de luxe dat ze kritisch kunnen zijn.

Als werkgever moet je dus:

  • zorgen voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden (inclusief een aantrekkelijk salaris)
  • een vacaturetekst maken die opvalt tussen andere vacatureteksten
  • kritisch naar je must-haves en nice-to-haves kijken

Wat het laatste punt betreft: veel bedrijven hebben bijvoorbeeld het liefst iemand die ervaring heeft met schrijven voor hun branche. Hoewel dat zeker voordelen heeft, maakt dat de zoektocht naar de juiste kandidaat ook weer lastiger.

In onze ervaring is het belangrijker dat iemand de juiste achtergrond, mindset en skills heeft, dan dat hij inhoudelijke kennis heeft van de branche. Een contentmanager zonder vakinhoudelijke kennis heeft geen last van de vloek van kennis en zal ‘domme’ vragen stellen die jouw klanten ook stellen. Een pas afgestudeerde journalist is dus heel geschikt voor deze rol.

Vraag je daarnaast af of je iemand wilt die elke dag op kantoor komt of dat hybride werken ook een optie is. In Amsterdam of Utrecht zal het niet zo lastig zijn om veel gekwalificeerde kandidaten te vinden, maar ‘in de provincie’ is dat al moeilijker. Als je dan iemand zoekt die én 10 jaar ervaring heeft én kennis van je branche én op maximaal 10 km afstand van je bedrijf woont, maak je het jezelf wel erg lastig.

De rol van contentmanager is een rol die prima (deels) op afstand uitgevoerd kan worden. Onze eigen contentmanager woont in Friesland en komt eens per twee weken (of zo veel vaker als nodig is) naar ons kantoor in Leusden.

Het is de moeite waard

Het aannemen van een fulltime contentmanager is een van de belangrijkste en soms ook een van de lastigste onderdelen van het implementeren van They Ask, You Answer. Maar als je eenmaal een goede contentmanager hebt gevonden, zul je ook snel resultaat zien. Je zult het aantal artikelen op je website wekelijks zien groeien, maand na maand meer bezoekers op je website kunnen verwelkomen en een toename zien in het aantal leads en sales.

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Renske, contentmanager bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets is voor jouw bedrijf? Plan dan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

Door:

Renske Holwerda

Leestijd: +/- 6 min

29 maart 2024

Views: 118

Deel dit item: