Wat zijn de voor- en nadelen van het marketing- en salesprogramma van Buzzlytics?

Je bent ervan overtuigd dat je bedrijf meer moet doen met marketing en sales, maar je twijfelt nog over de beste aanpak. Na het overwegen van verschillende opties, denk je nu serieus na over ons marketing- en salesprogramma, waarbij je zelf de benodigde kennis in huis haalt. Maar voordat je de knoop doorhakt, wil je alle voor- en nadelen nog even op een rijtje zetten.
Als marketing- en salescoach help ik al jaren bedrijven betere resultaten te halen uit hun marketing en sales. Ik heb bedrijven zowel individueel als in groepen begeleid en was nauw betrokken bij de ontwikkeling van dit programma. Ik weet dus als geen ander wat de voor- en potentiële nadelen ervan zijn.
In dit artikel neem ik je mee in de voor- en nadelen van ons marketing- en salesprogramma. Na het lezen kun je een weloverwogen beslissing nemen of dit programma bij jouw bedrijf past.
In dit programma leer je hoe je zelf effectieve content maakt die leads en sales oplevert, zonder dat je afhankelijk blijft van externe partijen.
De voordelen van het programma
Om succesvol te kunnen zijn met ons marketing- en salesprogramma moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Is een van onderstaande situaties op jouw bedrijf van toepassing? Dan is dit waarschijnlijk niet het juiste moment om in te stappen.
Voordeel 1: Ontwikkeling van eigen expertise
Door te kiezen voor ons marketing- en salesprogramma ontwikkel je expertise binnen je eigen organisatie. In plaats van marketingactiviteiten uit te besteden aan een extern bureau, bouw je interne kennis op die je voor de lange termijn kunt inzetten. Je leert hoe je zelf effectieve content maakt die leads en sales oplevert, zonder dat je afhankelijk blijft van externe partijen.
Voordeel 2: Kostenefficiënter op de langere termijn
Hoewel het programma – zeker als je voor Growth of Mastery kiest – een significante investering vraagt, is het op de langere termijn kostenefficiënter dan done-for-you marketing. Bij traditionele marketingbureaus betaal je maandelijks voor hun diensten, zonder dat je zelf expertise opbouwt.
Een concreet voorbeeld: een eenmalige professionele video laten schieten door een extern bureau kost zomaar 2.000 euro. Als je dit vergelijkt met de kosten van een videograaf in loondienst, kan dit al snel voordeliger uitpakken. Met hetzelfde marketingbudget dat je nu aan externe videoproductie besteedt, zou je intern veel meer video’s kunnen maken en ook nog op een serieus niveau.
Voordeel 3: Leren van andere deelnemers uit diverse branches
Een groot voordeel van ons programma is dat je leert van andere bedrijven die met vergelijkbare uitdagingen worstelen. Tijdens de groepssessies deel je ervaringen, tips en best practices met andere deelnemers uit verschillende branches.
Dit geeft je waardevolle inzichten die je direct kunt toepassen in je eigen organisatie. Door de diversiteit van de deelnemers krijg je soms een heel ander perspectief op uitdagingen, waardoor je best practices uit andere branche kunt overnemen die in jouw branche misschien nog heel vernieuwend zijn.
Wat je in onze trainingen leert, kun je de volgende dag gebruiken.
Voordeel 4: Hands-on training met directe toepasbaarheid
We bieden een ideale mix van theorie en praktijk. Tijdens de trainingssessies leer je de principes en methodieken die je vervolgens direct kunt toepassen in je eigen bedrijf.
Onze sessies zijn bewust zo ingericht dat je het geleerde letterlijk de volgende dag kunt gebruiken, of het nu gaat om marketing, sales of website-optimalisatie. Deze hands-on aanpak zorgt ervoor dat je de geleerde kennis direct omzet in concrete resultaten.
Voordeel 5: Gestructureerd programma met bewezen aanpak
Ons programma is gebaseerd op jarenlange ervaring met het trainen van bedrijven. We hebben gezien dat, ongeacht de branche, er bepaalde facetten zijn die steeds terugkomen en voor elk bedrijf belangrijk zijn.
Het is tekenend dat ik op één dag met een IT’er, iemand uit de gezondheidszorg en iemand uit de productiesector zat die alle drie tegen dezelfde problemen aanliepen. Ze dachten dat ze uniek waren, maar in werkelijkheid waren hun uitdagingen vergelijkbaar.
In ons programma volg je een aanpak die zich al bij tienduizenden bedrijven wereldwijd bewezen heeft. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden, maar profiteert van een gestructureerde methode waarin alle essentiële onderdelen van succesvolle marketing en sales aan bod komen.
Ons marketing- en salesprogramma werkt voor elke branche.
De nadelen waar je rekening mee moet houden
Nadeel 1: Minder individuele aandacht
Anders dan bij een-op-een training krijg je in het groepsprogramma minder individuele aandacht. Hoewel er ruimte is voor persoonlijke vragen en uitdagingen, moet je deze tijd delen met andere deelnemers.
Dit nadeel kun je minimaliseren door actief gebruik te maken van de wekelijkse office hours. Dit zijn momenten waarop je specifieke vragen kunt stellen over jouw situatie. Door voorbereid naar deze sessies te komen met concrete vragen, kun je toch de persoonlijke begeleiding krijgen die je nodig hebt. Bovendien leren andere deelnemers ook van jouw vragen, omdat zij waarschijnlijk met vergelijkbare uitdagingen worstelen.
Tip: Maak gebruik van de office hours om vragen over jouw situatie te stellen.
Nadeel 2: Je moet zelf aan de slag
Het programma vraagt een actieve inzet van je organisatie. Je moet tijd en resources vrijmaken om het geleerde in praktijk te brengen. Dit betekent dat je mensen moet aanwijzen of aannemen die verantwoordelijk worden voor de implementatie.
Om hier effectief mee om te gaan, raden we aan om wekelijks met je team samen te komen dat betrokken is bij het trainingsprogramma. In het Growth- en Mastery-programma wordt dit gefaciliteerd in accountabilitygroepen, maar in de andere programma’s is het zinvol om dit zelf te organiseren. Zo ontwikkel je nieuwe gewoonten en zorg je dat je wat jullie in de training leren daadwerkelijk omzet in concrete resultaten.
Nadeel 3: Vaste programmastructuur
Het programma volgt een vaste structuur die voor alle deelnemers hetzelfde is. Dit kan soms betekenen dat bepaalde onderwerpen voor jouw specifieke situatie op dat moment minder relevant zijn.
Om dit nadeel te ondervangen, worden alle opnames gedeeld. Als een bepaald onderwerp voor jou nu niet relevant is, kun je die sessie overslaan en later terugkijken wanneer het wel relevant wordt. Omdat de agenda’s van tevoren beschikbaar zijn, kun je zelf bepalen welke sessies je bijwoont en welke je later terugkijkt. Dit geeft je toch een zekere mate van flexibiliteit binnen de vaste structuur.
Je kunt op eigen initiatief vertragen of juist versnellen.
Nadeel 4: Aanpassen aan tempo van de groep
In een groepsprogramma moet je je aanpassen aan het tempo van de groep. Voor sommige deelnemers kan dit tempo te hoog liggen, terwijl anderen juist sneller zouden willen gaan.
We proberen in het programma zo aan te bieden dat er onafhankelijk van je snelheid voor iedereen wat te halen valt. We houden het tempo in de sessies bewust wat hoger, maar je kunt altijd vertragen door een sessie over te slaan en later terug te kijken.
Daarnaast krijg je altijd toegang tot alle templates, handboeken en informatie, zodat je op eigen initiatief ook sneller vooruit kunt als je dat wilt. Het optimaliseren van de verschillende tempo’s in de groep heeft onze continue aandacht.
Zelf aan de slag met marketing en sales: een investering die zich terugbetaalt
Ons marketing- en salesprogramma biedt een krachtige manier om marketing- en salesexpertise binnen je eigen organisatie te ontwikkelen. Door de combinatie van groepsleren, praktische implementatie en kennisdeling met andere deelnemers kun je sneller groeien dan wanneer je alles zelf moet uitvogelen.
Wel vraagt het programma een significante investering van tijd en resources van je organisatie. Je moet bereid zijn zelf aan de slag te gaan en je aan te passen aan het tempo van de groep. Voor bedrijven die op zoek zijn naar volledige ontzorging is een traditioneel marketingbureau mogelijk een betere keuze.
Bedrijven die interne expertise ontwikkelen behalen op de lange termijn betere resultaten dan bedrijven die alles uitbesteden.
Bij Buzzlytics hebben we al vaak gezien hoe bedrijven die kiezen voor het ontwikkelen van interne expertise op de lange termijn betere resultaten behalen dan bedrijven die alles uitbesteden. Ons programma kan ook jouw bedrijf helpen deze stap te zetten.
Ben je enthousiast geworden en twijfel je nu vooral nog over de juiste variant? Lees dan ook ons artikel Welke variant van het marketing- en salesprogramma van Buzzlytics past bij jouw bedrijf? Wil je liever nog even sparren over je overwegingen? Plan dan een vrijblijvend gesprek in met mij of een van mijn collega’s. Wij willen dat iedereen goede resultaten behaalt met het programma en zullen het dus alleen aanraden als we denken dat jij er profijt van hebt.
Gerelateerde artikelen
22 augustus 2024
-
Leestijd: +/- 7 min
18 maart 2024
-
Leestijd: +/- 5 min