Wat kost HubSpot? (minder dan je waarschijnlijk denkt)
Je overweegt je aan te melden voor TAYA Mastery en hebt gelezen of gehoord dat wij voor het beste resultaat met They Ask, You Answer adviseren om HubSpot te gebruiken. Je hebt je al eens in HubSpot verdiept en bent toen tot de conclusie gekomen dat het te duur is voor je bedrijf. Maar is dat wel echt zo?
Bij Buzzlytics helpen we bedrijven met de implementatie van They Ask, You Answer en als onderdeel daarvan leren we ze met HubSpot te werken.
Zelf heb ik ook veel met HubSpot gewerkt: eerst als CMO bij een SaaS-bedrijf en de laatste 1,5 jaar als They Ask, You Answer-coach. De kosten van HubSpot zijn een terugkerend punt in de gesprekken die ik voer met bedrijven, en ik heb gemerkt dat veel van mijn gesprekspartners niet weten wat ze nu eigenlijk kunnen verwachten kwijt te zijn aan HubSpot.
Met dit artikel gaan we duidelijkheid scheppen!
Concreet gaan we in op:
Aan het eind van dit artikel heb jij een goed beeld van wat je kwijt zult zijn aan HubSpot.
Wat is HubSpot eigenlijk?
HubSpot is ooit begonnen als een marketing automation platform, gebaseerd op de inbound marketing-methodologie. Tegenwoordig is HubSpot een totaaloplossing voor marketing, sales en service automation. Je kunt hiermee de volledige klantreis volgen. HubSpot noemt zichzelf dan ook wel een ‘customer platform’.
Het platform bestaat uit een aantal producten:
Elke Hub is als starter- en als professional-variant beschikbaar. Hieronder vind je een overzicht van de populairste features per hub.
Marketing Hub
Sales Hub
Service Hub
Content Hub
Operations Hub
Commerce Hub
Je kunt de Hubs los van elkaar aanschaffen en gebruiken, maar ook in combinatie met andere tools die je nu gebruikt. Hoewel het voor de gebruiksvriendelijkheid handig is om alles in één tool te hebben, kiezen sommige van onze klanten bijvoorbeeld Marketing Hub van HubSpot voor hun marketing en Salesforce voor hun sales.
Om het beste resultaat te behalen met They Ask, You Answer, heb je een tool (of combinatie van tools) nodig die:
Hieronder gaan we hier dieper op in.
De ROI van je content meten
Voor succes met They Ask, You Answer is het belangrijk dat je kunt meten wat de ROI van je content is. Anders weet je immers niet wat werkt en of je de juiste dingen aan het doen bent. In HubSpot kun je precies zien hoeveel verkeer, leads en omzet een bepaald artikel heeft opgeleverd.
Zo schrijft Marcus Sheridan in They Ask, You Answer over zijn artikel A Guide to Fiberglass Pool Costs dat dit artikel op het moment van verschijnen van het boek al meer dan 6 miljoen dollar heeft opgeleverd. Zonder een tool als HubSpot had hij deze conclusie nooit kunnen trekken.
De reis van een prospect op je website volgen
Daarnaast wil je weten welke content je lead bekeken heeft voordat hij een afspraak met jou inplande. Je weet dan wat je wel en niet meer hoeft uit te leggen en kunt meer de diepte ingaan in het gesprek. In HubSpot kun je zien welke content de lead geconsumeerd heeft en dus ook of hij specifieke producten heeft bekeken. Die kun je vervolgens ook meenemen in het salesgesprek.
Inzicht geven in de interacties van de klant met jouw bedrijf
Tot slot heb je een tool nodig die inzicht geeft in álle interacties van de klant met jouw bedrijf, dus welke pagina’s hij bezocht heeft, welk webinar hij bekeken heeft, sales calls die hij gevoerd heeft, e-mails die verstuurd zijn, enzovoort.
HubSpot voldoet aan bovenstaande drie eisen en bovendien heb je alles in HubSpot op één plek. Als je iets wilt aanpassen, heb je daar dus niet weer een aparte tool voor nodig. Dit maakt HubSpot ontzettend gebruiksvriendelijk.
Dat wij HubSpot adviseren, betekent echter niet dat je zonder HubSpot niet kunt deelnemen aan TAYA Mastery. Als jij al een andere tool (of combinatie van tools) gebruikt die ook aan bovenstaande eisen voldoet, kun je deze mogelijk blijven gebruiken. Dit zullen we natuurlijk met je bespreken.
Lees ook: Is HubSpot een vereiste voor TAYA Mastery-klanten?
Wat kost HubSpot?
Licentiekosten
HubSpot heeft de reputatie een dure tool te zijn. En in het verleden klopte dat ook wel. Vroeger betaalde je een vast bedrag per maand per hub, onafhankelijk van het aantal gebruikers. Voor het kleinste pakket was je 1.300 euro kwijt en voor het grootste pakket betaalde je het dubbele. Dit maakte HubSpot voor sommige kleinere bedrijven onbetaalbaar.
Tegenwoordig hanteert HubSpot echter een prijsstrategie die gebaseerd is op het aantal gebruikers (seats). Daardoor kun je voor 15 euro per maand per gebruiker (of zelfs gratis) starten met Marketing Hub of Sales Hub. Vervolgens kun je opschalen naarmate je behoefte verandert.”Het is te duur” is dus geen argument meer om HubSpot links te laten liggen.
Licentiekosten voor TAYA Mastery-klanten
Hoewel je dus vanaf 15 euro per maand per gebruiker kunt starten met HubSpot, bestaat de basis voor TAYA Mastery uit Marketing Hub Professional met 2.000 marketingcontacten en Sales Hub Starter. Voor Marketing Hub Professional betaal je voor 3 gebruikers 792 euro per maand en voor Sales Hub Starter 15 euro per maand per gebruiker (beide bij betaling per jaar). Je kunt dus verwachten dat je in het TAYA Mastery-programma in ieder geval een kleine 1.000 euro per maand kwijt zult zijn aan licentiekosten voor HubSpot.
Implementatiekosten
Naast de licentiekosten heb je mogelijk te maken met implementatiekosten. Als je kiest voor Starter, kun je de implementatie vaak zelf doen, maar met Professional heb je ook een professionele implementatie nodig. Dit kost tussen de 8.000 en 25.000 euro, afhankelijk van de grootte van je (te trainen) team, het aantal hubs, eventuele datamigraties, enzovoort.
HubSpot-training in TAYA Mastery
De kostenstructuur van HubSpot kan best verwarrend zijn als je nog niet met HubSpot werkt. Maar dat is volledig te begrijpen met al die verschillende Hubs en varianten waar je uit kunt kiezen.
Je weet nu dat je voor TAYA Mastery in ieder geval Marketing Hub Professional en (meestal) Sales Hub Professional nodig hebt en dat je daarvoor een kleine 1.000 euro per maand kwijt zult zijn, naast implementatiekosten die afhangen van de omvang en complexiteit van de implementatie.
Bij Buzzlytics trainen en coachen we de deelnemers aan TAYA Mastery om het maximale uit HubSpot te halen. We zijn geen HubSpot Partner (en willen dat ook niet worden) en we voeren ook geen implementaties of integraties uit.
Wel bieden we trainingen aan om de juiste tools te selecteren en kunnen we je helpen om HubSpot goed te te bruiken. In dat laatste geval kun je denken aan trainingen om de kwaliteit van je data te verbeteren, assignment selling templates in te richten, TAYA dashboards te bouwen, enzovoort.
Als je nu nog geen HubSpot gebruikt, maar dat wel wilt gaan doen als je met TAYA Mastery start, is het handig om ons dat vooraf te laten weten. Wij kunnen dan met je meekijken welke Hubs je nodig hebt en hoeveel seats, en soms kunnen we ook speciale kortingen afdingen via ons netwerk van HubSpot-partners.
Benieuwd welke Hubs en hoeveel seats wij jou zouden adviseren? Of wil je weten of je je huidige tools kunt blijven gebruiken of dat je beter kunt overstappen naar HubSpot? Plan een gratis advies in met een They Ask, You Answer-adviseur en we denken graag met je mee!
Gerelateerde artikelen
11 maart 2024
-
Leestijd: +/- 4 min
20 augustus 2024
-
Leestijd: +/- 7 min
16 juli 2024
-
Leestijd: +/- 5 min