Wat is TAYA precies?
They Ask You Answer (oftewel TAYA) is een praktisch framework en een sales-en-marketingfilosofie gebaseerd op een eenvoudig principe: wanneer je prospect of klant een vraag stelt, dan beantwoord je die op je website. Door dat te doen word je de trusted advisor, oftewel de meest vertrouwde stem in jouw markt. Hierdoor zul je meer business doen dan ooit tevoren.
Meer weten over They Ask, You Answer? Bestel het boek (Nederlands of Engels) of kom naar onze Lunch & Learn.
Je marketing in huis halen
Een van de grootste voordelen van aan de slag gaan met TAYA, is dat het vereist dat je je marketing in huis haalt, in plaats van het uit te besteden aan een bureau.
Het insourcen van marketing betekent een blijer en effectiever team.
Jouw They Ask, You Answer trainings- en coachingsteam:
Als gecertificeerd They Ask, You Answer-partner is het onze taak om je trainen en te coachen in de strategische en praktische principes van TAYA. Zo hoef je aan het einde van jouw TAYA-traject nooit meer je marketing uit te besteden.
Wij geloven dat het veel effectiever is om de marketing van je bedrijf zelf te doen, in plaats van dit over te laten aan een marketingbureau.
Dit betekent dat jullie zelf het werk doen en dat wij je complete team trainen en coachen met ons team van ervaren sales- en marketingexperts.
TAYA Mastery is géén business coaching. Business coaches kunnen strategisch een geweldige toevoeging zijn, maar geven je team normaal gesproken geen hands-on training, zoals het opzetten van lead scoring in HubSpot, het creëren van je eigen video’s of hoe je artikelen moet schrijven die hoog scoren in Google en ook nog eens converteren. Onze TAYA-coaches en -trainers doen dat wel.
Iedere coach is een specialist in zijn specifieke vakgebied. Jouw team leert dus de methoden en strategieën die onze coaches zelf dagelijks inzetten om de groei van onze klanten en die van onszelf te realiseren. Dit is waarschijnlijk het meest waardevolle onderdeel van ons TAYA-programma, los van de implementatie van het framework zelf.
Kick-off- en kwartaalplanningssessies
De kick-offsessie
De kick-offsessie is de eerste meeting die we hebben wanneer een klant een TAYA Training & Coaching-overeenkomst heeft getekend.
Het is ontzettend belangrijk dat niet alleen marketing deelneemt aan deze meeting, maar ook het management van het bedrijf (de directeur of, zoals in grotere bedrijven, een divisiedirecteur), sales en andere teamleden die veel klantcontact hebben.
Sterker nog, als we het management niet enthousiast kunnen krijgen om de meest vertrouwde stem in hun branche te worden, zullen we de klant niet accepteren, laat staan dat we een kick-offsessie organiseren.
In ieder geval zijn de volgende sleutelfiguren nodig in een kick-offsessie:
Het doel van deze kick-offsessie is om alle betrokken partijen op één lijn te krijgen met betrekking tot de doelen die we willen bereiken. Verder gaan we het hebben over hoe we jullie ‘accountable’ houden. We behandelen ook praktische zaken zoals hoe de trainingen werken, hoe we samenwerken in documenten en andere ‘huisregels’.
Kwartaalplanningssessies
Kwartaalplanningssessies vinden, zoals de naam al zegt, elk kwartaal plaats en duren aanzienlijk langer dan de kickoffsessie (ongeveer 3 uur). We durven wel te beweren dat dit de meest constructieve, directe en leukste meetings zijn die je ooit zult hebben.
In een kwartaalplanningssessie behandelen we zaken als:
Je scorecard
Een van de dingen die we bespreken in de hierboven genoemde kwartaalplanningssessie is je Digital Sales & Marketing Mastery scorecard. Deze geeft ons inzicht in waar we staan en helpt ons prioriteiten te stellen. Zo weten we waar we aan moeten werken.
Bij aanvang van jouw TAYA Mastery-traject zul je waarschijnlijk een score hebben van minder dan 20. En dat is helemaal oké. De bedoeling van de scorecard is niet dat je meteen de 100 haalt, maar dat je weet welke prioriteiten je moet stellen om je score te verbeteren.
Waar gaan de trainingen over?
Wat zit er allemaal in je TAYA-training en -coaching?
Zoals eerder aangegeven, is het concept They Ask, You Answer op zichzelf relatief eenvoudig. Namelijk de trusted advisor worden in jouw branche. Maar daar komen vraagt behoorlijk wat.
We hebben een aantal belangrijke zaken hierboven al toegelicht, maar hieronder vind je een compleet overzicht van wat bij de implementatie van TAYA komt kijken.
Zo zien de eerste 90 dagen eruit
Op basis van je scorecard en wat we met elkaar bespreken tijdens de kick-off- en planningssessies, zal onze hoofdcoach je helpen om prioriteiten te stellen. Onze klanten vinden de focus die wij ze geven een van de meest waardevolle aspecten van de samenwerking met ons.
Het toewijzen van trainers aan je team
Afhankelijk van je behoeften krijg je meerdere of alle van de onderstaande coaches toegewezen:
- Salestrainer
- Contenttrainer
- Videotrainer
- HubSpottrainer
De belangrijkste prioriteiten in je eerste 90 dagen
We begrijpen als geen ander dat het bovenstaande overweldigend kan voelen. Maar geen zorgen, niet alles hoeft tegelijk. Tijdens de eerste 90 dagen van jouw TAYA Mastery-traject focussen we ons bijvoorbeeld op de zaken die de meeste impact maken wanneer je start.
Dit zijn:
- het produceren van content die omzet genereert
- het meetbaar maken van de ROI door middel van reports in, bij voorkeur, HubSpot
- het opnemen van video’s die de salescyclus drastisch verkorten
- het integreren van content in je verkoopproces
En nu?
Als jij ziet dat het implementeren van They Ask, You Answer in jouw bedrijf impact kan maken, dan zijn hier de volgende stappen die wij je aanraden om te nemen.