Door:

Renske Holwerda

Contentmanager

Leestijd: +/- 6 min

9 mei 2024

Deel dit item:

Moet een contentmanager kennis hebben van mijn branche?

een brunette met bril zit achter een tafel met een laptop te werken

Veel bedrijven die een contentmanager willen aannemen lopen aan tegen de vraag: hoe vind ik iemand die én de juiste vaardigheden heeft én kennis heeft van mijn branche?

Het liefst hebben ze dan ook nog iemand die niet te ver weg woont (en dus een paar dagen per week op kantoor kan werken) en de contentmanager moet natuurlijk ook in het team passen.

Dit kan best een lastige zoektocht zijn.

Bij Buzzlytics begeleiden we bedrijven in ons TAYA Mastery-traject met het aannemen en inwerken van een contentmanager. We weten dus precies welke eigenschappen een contentmanager nodig heeft om succesvol te zijn.

Spoiler: kennis van de branche is er niet een van.

In dit artikel gaan we in op:

  • Waarom een contentmanager geen kennis van je branche hoeft te hebben
  • Waarom dit ook geldt voor contentmanagers die schrijven voor de gezondheidszorg of juridische of financiële dienstverlening
  • Welke skills belangrijker zijn dan kennis van je branche

Na het lezen van dit artikel weet jij waar je op moet letten om de ideale contentmanager voor jouw bedrijf te vinden.

Waarom een contentmanager geen kennis hoeft te hebben van je branche

Lucas Doornhein is They Ask, You Answer-coach bij Buzzlytics en helpt bedrijven met het aannemen en coachen en trainen van een contentmanager. Hij heeft verschillende contentmanagers gecoacht en heeft gezien dat de meest succesvolle contentmanagers niet afkomstig waren uit de branche waarvoor ze schreven.

Lucas zegt:

Belangrijker dan kennis van de branche zijn de vaardigheden die een contentmanager heeft. Wij adviseren kandidaten met een achtergrond in journalistiek, Nederlands of communicatie.

Kennis van je branche kan je contentmanager zelfs in de weg zitten. Een contentmanager met een extern perspectief kan zich namelijk beter verplaatsen in jouw klanten. Hij kan vragen stellen die niet eens zouden opkomen in een door de wol geverfde inhoudsdeskundige, maar die je klanten wel stellen.

De meest succesvolle contentmanagers zijn niet afkomstig uit de branche waarvoor ze schrijven.

Gezondheidszorg, financiën en juridische dienstverlening

“Maar hoe zit het dan met gezondheidszorg en juridische en financiële dienstverlening?”, hoor ik je vragen. “Een contentmanager kan toch niet namens een arts schrijven?”

Goed punt.

Er zijn inderdaad enkele branches waarin referenties belangrijk zijn, omdat onjuiste informatie grote gevolgen kan hebben voor lezers (dit worden ook wel YMYL (Your Money or Your Life) onderwerpen genoemd).

Dit geldt voor de volgende branches:

  • Gezondheidszorg. Als je content kan worden beschouwd als medisch advies, zorg er dan voor dat de informatie is gecontroleerd door professionals. Op WebMD, dat veel wordt bezocht en hoog aangeschreven staat, staat bij elk artikel wie het geschreven heeft en wie het ‘medically reviewed’ heeft. Als je vervolgens op de naam klikt, kun je meer lezen over de auteur en de reviewer.
  • Juridische dienstverlening. Als je een advocatenkantoor hebt, laat dan alles wat op je website staat beoordelen (of schrijven) door een advocaat. Als toevallige lezers het zouden kunnen interpreteren als juridisch advies, moet het komen van iemand met een juridische titel.
  • Financiële dienstverlening. Alles wat afkomstig is van een financiële dienstverlener moet afkomstig zijn van (of beoordeeld worden door) een gecertificeerd financieel expert.

Maar de content op dit soort sites hoeft niet per se door inhoudsdeskundigen geschreven te zijn.

In elke branche kun je op twee manieren tot een artikel komen:

  • Je laat de content schrijven door een inhoudsdeskundige met ruime kennis van het onderwerp, en deze content wordt vervolgens geredigeerd door de contentmanager.
  • Je contentmanager interviewt de inhoudsdeskundige en treedt op als ghostwriter. De inhoudsdeskundige controleert het artikel vervolgens nauwgezet op inhoudelijke juistheid.

Bij Buzzlytics adviseren we om altijd de naam van de inhoudsdeskundige boven het artikel te zetten, ongeacht of deze persoon het artikel zelf geschreven heeft en ongeacht de branche waarin je bedrijf actief is.

Het wekt namelijk in élke branche vertrouwen als er een naam van een inhoudsdeskundige boven het artikel staat.

Natuurlijk is het wel belangrijk dat het artikel inhoudelijk klopt. Een ‘ghostwritten’ artikel moet dus altijd door een inhoudsdeskundige gecheckt worden voor publicatie. Voor de inhoudsdeskundige zelf is het ook wel zo fijn om te weten welke artikelen uit zijn naam gepubliceerd worden.

Maar dit geldt voor elke branche; niet alleen voor health, legal en finance.

Om terug te komen op de vraag: zélfs als je actief bent in een van deze drie branches, is het niet nodig dat je contentmanager kennis heeft van je branche. Zolang je dus maar zorgt dat de content die hij schrijft gecontroleerd wordt door een inhoudsdeskundige.

Het wekt in élke branche vertrouwen als de naam van een inhoudsdeskundige boven het artikel staat.

Skills die je contentmanager nodig heeft

Kennis van je branche is dus niet nodig. Over welke kennis en skills moet je contentmanager dan wel beschikken?

Blij dat je het vraagt, hieronder deel ik de vier belangrijkste.

Verschillende soorten teksten kunnen schrijven

De kans is groot dat je contentmanager van alle markten thuis moet zijn. Hij zal zich waarschijnlijk voornamelijk focussen op content voor je blog, maar daar zal het niet bij blijven. Hij zal ook webteksten, buyers guides, social media posts, e-mails, enzovoort moeten schrijven. Let er bij het aannemen van een contentmanager dus op dat hij verschillende soorten teksten kan schrijven.

Comfortabel zijn met deadlines

Google beloont websites die regelmatig geüpdatet worden. Als je als een betrouwbaar bedrijf gezien wilt worden, moet je regelmatig content publiceren (wij adviseren twee tot drie nieuwe artikelen per week). De persoon die hier verantwoordelijk voor is, moet dus goed met deadlines kunnen omgaan.

Bijkomend voordeel van een schrijver die goed gaat op deadlines: hij kan ook snel schakelen als sales bijvoorbeeld zo snel mogelijk een artikel nodig heeft over een bepaald onderwerp.

Een goede contentmanager moet goed met deadlines kunnen omgaan.

Interviewvaardigheden

Je contentmanager moet regelmatig inhoudsdeskundigen interviewen over allerlei onderwerpen. Daarvoor is het belangrijk dat hij ervoor zorgt dat de inhoudsdeskundigen het leuk vinden om geïnterviewd te worden.

Dit betekent dat je contentmanager:

  • moet zorgen voor een doordacht proces
  • een goede verstandhouding moet opbouwen met soms wel tientallen collega’s
  • vol zelfvertrouwen een transcript moet kunnen omzetten in een publicatieklaar stuk content

Uitstekende redactievaardigheden en oog voor relaties

Je contentmanager kan in zijn eentje werken. In dat geval moet hij zijn eigen werk redigeren.

Het kan ook zijn dat er meerdere interne en externe schrijvers zijn. In dat geval redigeert hij het werk van collega’s of freelance schrijvers.

In beide gevallen moeten de redactievaardigheden van de contentmanager van een topniveau zijn. Je wilt geen site vol fouten.

De redactievaardigheden van een contentmanager moeten van een topniveau zijn.

Daarnaast moet de contentmanager oog hebben voor relaties. Een contentmanager die het werk van zijn collega’s redigeert, kan niet zomaar een (virtuele) rode pen pakken waarmee hij door de tekst heen gaat. Coachen en aanmoedigen zijn net zo belangrijk als kritische feedback geven.

Vaardigheden zijn belangrijker dan branchekennis

Een contentmanager hoeft geen specifieke branchekennis te hebben om zijn rol goed te kunnen vervullen. Integendeel, een frisse, externe blik kan juist heel waardevol zijn.

Het is dan ook belangrijker dat je contentmanager de juiste vaardigheden heeft, dan dat hij kennis heeft van je branche. Die kennis doet hij gaandeweg wel op.

Bij Buzzlytics hebben we contentmanagers in uiteenlopende branches gecoacht en getraind en we hebben keer op keer gezien dat contentmanagers die nog nooit eerder voor een specifieke branche hadden geschreven, heel succesvol kunnen zijn in hun rol.

Ben jij enthousiast over They Ask, You Answer en wil je dat we ook jou helpen met het vinden, trainen en coachen van een top contentmanager voor jouw bedrijf? Plan dan vandaag nog een adviesgesprek in met een van onze They Ask, You Answer-adviseurs.