De 9 taken van een succesvolle contentmanager

vrouw op een laptop met daarop de agendaweergave

Een van de eerste dingen die we je vragen te doen als je met ons TAYA Mastery-programma start, is dat je een contentmanager aanneemt die verantwoordelijk wordt voor de contentmarketinginspanningen binnen jouw bedrijf.

En dat is niet voor niks: een goede contentmanager is van essentieel belang voor succes met They Ask, You Answer. Het is dan ook de enige absolute must-have in je They Ask, You Answer-team.

De contentmanager moet iemand zijn die zich fulltime met contentmarketing gaat bezighouden. Het kan dus niet iemand anders binnen je marketingteam zijn die dit er even bij gaat doen. Dan zit deze marketeer binnen de kortste keren met een burn-out thuis, of komt je contentmarketing helemaal niet van de grond. En waarschijnlijk gebeurt het allebei.

Misschien heb je al iemand in dienst die verantwoordelijk is voor de content maar noem je haar contentmarketeer, tekstschrijver, contentspecialist of copywriter. De exacte functienaam doet er niet zo veel toe. Belangrijker is dat de contentmanager een specifiek aantal taken in haar takenpakket krijgt.

In dit artikel bespreken we welke taken dit zijn:

Nauw samenwerken met sales, het managementteam en inhoudsdeskundigen

Een van de belangrijkste aspecten van de functie van contentmanager is dat ze relaties kunnen ontwikkelen en onderhouden met sales, het managementteam en eventuele inhoudsdeskundigen.

Het is de taak van de contentmanager om zoveel mogelijk te weten te komen over de problemen, worstelingen en meest voorkomende vragen van klanten, zodat het bedrijf op zijn beurt waardevolle content kan produceren om deze zorgen weg te nemen, marketing effectiever te maken en het salesproces te versnellen.

De contentmanager heeft hier alleen succes mee als hij een brug kan slaan tussen de marketingafdeling en medewerkers met klantcontact op andere afdelingen in het bedrijf. Hij moet met name nauw samenwerken met het salesteam. Niemand kent de klanten immers beter dan sales.

Het plannen van je contentkalender

Wat voor soort content ga je produceren? Welke blogonderwerpen ga je behandelen? Volgens welk schema kun je conceptversies en aangepaste versies verwachten? Op welke dagen ben je van plan blogposts te publiceren, op social media te posten of emails te versturen?

Dit soort zaken kun je vastleggen in een contentkalender.

Zonder iemand – de contentmanager dus – die je contentkalender beheert en ervoor zorgt dat de content op tijd wordt gemaakt en gepubliceerd, zul je niet de consistentie bereiken die nodig is voor succes met They Ask, You Answer.

Het schrijven en redigeren van blogs

Je contentmanager is ook verantwoordelijk voor het schrijven en redigeren van blogposts van hoge kwaliteit, die ingaan op de belangrijkste vragen die je klanten stellen. Deze onderwerpen – die wij de Big 5 noemen – moeten de basis vormen van je contentstrategie.

De belangrijkste vaardigheden waarover je contentmanager moet beschikken zijn:

  • Onderzoeken
  • Schrijven
  • Redigeren
  • Proeflezen

Daarnaast moet ze in de tone of voice van je bedrijf kunnen schrijven en weten en hoe je op een effectieve manier contact maakt met je doelgroep.

Dit is de manier om een consistente uitstraling van je merk, creatief schrijven en de kwaliteit van de content te waarborgen.

Het optimaliseren van de content voor zoekmachines

Je contentmanager moet niet alleen je content kunnen schrijven of reviewen, maar moet de content ook kunnen optimaliseren, zodat deze gemakkelijk gevonden kan worden in zoekmachines. Dat is belangrijk omdat organisch verkeer het verkeer is waar je niet voor betaalt. Dat is dus het meest waardevolle verkeer.

Het optimaliseren van content omvat onder andere:

  • Optimaliseren voor zoektermen
  • Alt text voor afbeeldingen toevoegen om ze toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking
  • De tekst voorzien van tussenkoppen, zodat zoekmachines het artikel beter kunnen ‘crawlen’ en bezoekers sneller kunnen zien waar het over gaat
  • Het verkleinen van afbeeldingen zodat ze sneller laden
  • Schema toevoegen

Het creëren van premium content

Naast het schrijven van blogartikelen die nieuwe bezoekers naar je website trekken, zal je contentmanager ‘premium content’ moeten creëren om die bezoekers te helpen converteren in leads.

Premium content gaat verder gaat verder dan de basis, vereist vaak wat meer gevorderde kennis en het consumeren ervan vraagt vaak meer tijd en toewijding van je bezoekers.

Dit soort content biedt ook meer waarde dan blogartikelen en je kunt er meer je autoriteit mee laten zien.

Enkele voorbeelden van premium content: checklists, e-books en whitepapers, maar denk ook aan multimediale content zoals cursussen.

Nieuwe bezoekers naar je website krijgen is super, maar als je ze vervolgens ook zover krijgt dat ze hun e-mailadres willen achterlaten in ruil voor jouw premium content, krijg je meer leads in je funnel en krijg je de kans om ze te begeleiden richting een aankoop.

Het promoten van content

Wanneer je nieuwe content publiceert op je website, kan het soms veel tijd kosten voordat deze organisch verkeer begint op te leveren. Het kan soms zelfs enkele maanden tot een jaar duren voordat je op de eerste pagina in Google staat voor de zoektermen waar je je op richt.

Daarom is het belangrijk dat je contentmanager de gemaakte content promoot via onder andere social media, LinkedIn-groepen en e-mail.

Ze kan bijvoorbeeld de nieuwste blogpost delen zodra die gepubliceerd is, maar ook een wekelijkse, maandelijkse of driemaandelijkse mail versturen met de belangrijkste blogartikelen sinds de laatste update.

Het hergebruiken van content

Heb je een blogartikel dat het erg goed doet in de zoekresultaten en op social media? Waarom tover je dit dan niet om in een stuk content dat je kunt gebruiken op andere platforms?

Een blogartikel kan bijvoorbeeld een geweldig onderwerp zijn voor een video, podcast of infographic. Een reeks blogartikelen kan worden omgezet in een e-book of omgekeerd. Zelfs van een enkele zin of alinea in een blogpost kan een tweet of meme gemaakt worden.

Je contentmanager moet altijd haar ogen openhouden voor manieren om een nieuw publiek te bereiken door in te spelen op hun verschillende leervoorkeuren.

Sommige mensen lezen liever lange content, andere korte.

Sommigen kijken graag video’s op YouTube, anderen luisteren liever naar een podcast terwijl ze aan het autorijden of aan het klussen zijn.

Als je de voorkeuren van je doelgroep kent, kun je meer mensen bereiken op de manier die zij prettig vinden. Het hergebruiken van content is een snelle manier om dat te doen.

Het up-to-date houden van bestaande content

Een fout die bedrijven vaak maken met hun contentmarketing is dat ze zich volledig focussen op het maken van nieuwe content.

Maar als je goed naar je statistieken kijkt, zijn er waarschijnlijk artikelen van een jaar of ouder die verouderde informatie bevatten, maar wel veel webverkeer en mogelijk zelfs leads generen. Met name artikelen over kosten kunnen snel verouderen.

In plaats van een gloednieuw artikel over dat onderwerp te schrijven, zou je contentmanager regelmatig (één keer per jaar) bestaande content moeten herzien en updaten met de nieuwste inzichten.

Obsessief bezig zijn met statistieken

Als je content creëert, wil je ook weten hoe die presteert, toch? Je contentmanager zou hier helemaal geobsedeerd door moeten zijn.

Waarschijnlijk denk je nu meteen aan het meten van het verkeer naar je website. Hoewel dit zeker belangrijk is, is dit niet het enige om op te letten. Andere metrics die je contentmanager in de gaten moet houden zijn onder andere posities in Google, page views, time on page, bounce rates en het aantal keer dat formulieren worden ingevuld op de website.

Je contentmanager moet regelmatig de prestaties van alle content die je hebt gemaakt bijhouden en meten, van een overzicht op hoog niveau tot aan de kleinste details. Dit helpt je om je contentcreatie te verfijnen en te begrijpen waar je het meer of juist minder over moet hebben om je doelen te bereiken.

Tools zoals Google Analytics, HubSpot, Google Search Console, Google My Business, Hotjar en Semrush zijn onmisbaar hierbij.

With great power comes great responsibility

Het belang van de contentmanager in een succesvol They Ask, You Answer-bedrijf kan niet onderschat worden.

Ze zorgt voor de creatie en het beheer van content die verkeer, leads en sales genereert, benut elk stuk content optimaal en zorgt ervoor dat het in lijn is met je bedrijfsdoelen en de behoeften van je doelgroep.

Mocht je nog geen contentmanager hebben aangenomen – stel dan vandaag nog een vacature op. Je kunt de 9 taken uit dit artikel in de functiebeschrijving opnemen.

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Renske, contentmanager bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets voor jouw bedrijf is? Plan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

De 9 taken van een succesvolle contentmanager

vrouw op een laptop met daarop de agendaweergave

Een van de eerste dingen die we je vragen te doen als je met ons TAYA Mastery-programma start, is dat je een contentmanager aanneemt die verantwoordelijk wordt voor de contentmarketinginspanningen binnen jouw bedrijf.

En dat is niet voor niks: een goede contentmanager is van essentieel belang voor succes met They Ask, You Answer. Het is dan ook de enige absolute must-have in je They Ask, You Answer-team.

De contentmanager moet iemand zijn die zich fulltime met contentmarketing gaat bezighouden. Het kan dus niet iemand anders binnen je marketingteam zijn die dit er even bij gaat doen. Dan zit deze marketeer binnen de kortste keren met een burn-out thuis, of komt je contentmarketing helemaal niet van de grond. En waarschijnlijk gebeurt het allebei.

Misschien heb je al iemand in dienst die verantwoordelijk is voor de content maar noem je haar contentmarketeer, tekstschrijver, contentspecialist of copywriter. De exacte functienaam doet er niet zo veel toe. Belangrijker is dat de contentmanager een specifiek aantal taken in haar takenpakket krijgt.

In dit artikel bespreken we welke taken dit zijn:

Nauw samenwerken met sales, het managementteam en inhoudsdeskundigen

Een van de belangrijkste aspecten van de functie van contentmanager is dat ze relaties kunnen ontwikkelen en onderhouden met sales, het managementteam en eventuele inhoudsdeskundigen.

Het is de taak van de contentmanager om zoveel mogelijk te weten te komen over de problemen, worstelingen en meest voorkomende vragen van klanten, zodat het bedrijf op zijn beurt waardevolle content kan produceren om deze zorgen weg te nemen, marketing effectiever te maken en het salesproces te versnellen.

De contentmanager heeft hier alleen succes mee als hij een brug kan slaan tussen de marketingafdeling en medewerkers met klantcontact op andere afdelingen in het bedrijf. Hij moet met name nauw samenwerken met het salesteam. Niemand kent de klanten immers beter dan sales.

Het plannen van je contentkalender

Wat voor soort content ga je produceren? Welke blogonderwerpen ga je behandelen? Volgens welk schema kun je conceptversies en aangepaste versies verwachten? Op welke dagen ben je van plan blogposts te publiceren, op social media te posten of emails te versturen?

Dit soort zaken kun je vastleggen in een contentkalender.

Zonder iemand – de contentmanager dus – die je contentkalender beheert en ervoor zorgt dat de content op tijd wordt gemaakt en gepubliceerd, zul je niet de consistentie bereiken die nodig is voor succes met They Ask, You Answer.

Het schrijven en redigeren van blogs

Je contentmanager is ook verantwoordelijk voor het schrijven en redigeren van blogposts van hoge kwaliteit, die ingaan op de belangrijkste vragen die je klanten stellen. Deze onderwerpen – die wij de Big 5 noemen – moeten de basis vormen van je contentstrategie.

De belangrijkste vaardigheden waarover je contentmanager moet beschikken zijn:

  • Onderzoeken
  • Schrijven
  • Redigeren
  • Proeflezen

Daarnaast moet ze in de tone of voice van je bedrijf kunnen schrijven en weten en hoe je op een effectieve manier contact maakt met je doelgroep.

Dit is de manier om een consistente uitstraling van je merk, creatief schrijven en de kwaliteit van de content te waarborgen.

Het optimaliseren van de content voor zoekmachines

Je contentmanager moet niet alleen je content kunnen schrijven of reviewen, maar moet de content ook kunnen optimaliseren, zodat deze gemakkelijk gevonden kan worden in zoekmachines. Dat is belangrijk omdat organisch verkeer het verkeer is waar je niet voor betaalt. Dat is dus het meest waardevolle verkeer.

Het optimaliseren van content omvat onder andere:

  • Optimaliseren voor zoektermen
  • Alt text voor afbeeldingen toevoegen om ze toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking
  • De tekst voorzien van tussenkoppen, zodat zoekmachines het artikel beter kunnen ‘crawlen’ en bezoekers sneller kunnen zien waar het over gaat
  • Het verkleinen van afbeeldingen zodat ze sneller laden
  • Schema toevoegen

Het creëren van premium content

Naast het schrijven van blogartikelen die nieuwe bezoekers naar je website trekken, zal je contentmanager ‘premium content’ moeten creëren om die bezoekers te helpen converteren in leads.

Premium content gaat verder gaat verder dan de basis, vereist vaak wat meer gevorderde kennis en het consumeren ervan vraagt vaak meer tijd en toewijding van je bezoekers.

Dit soort content biedt ook meer waarde dan blogartikelen en je kunt er meer je autoriteit mee laten zien.

Enkele voorbeelden van premium content: checklists, e-books en whitepapers, maar denk ook aan multimediale content zoals cursussen.

Nieuwe bezoekers naar je website krijgen is super, maar als je ze vervolgens ook zover krijgt dat ze hun e-mailadres willen achterlaten in ruil voor jouw premium content, krijg je meer leads in je funnel en krijg je de kans om ze te begeleiden richting een aankoop.

Het promoten van content

Wanneer je nieuwe content publiceert op je website, kan het soms veel tijd kosten voordat deze organisch verkeer begint op te leveren. Het kan soms zelfs enkele maanden tot een jaar duren voordat je op de eerste pagina in Google staat voor de zoektermen waar je je op richt.

Daarom is het belangrijk dat je contentmanager de gemaakte content promoot via onder andere social media, LinkedIn-groepen en e-mail.

Ze kan bijvoorbeeld de nieuwste blogpost delen zodra die gepubliceerd is, maar ook een wekelijkse, maandelijkse of driemaandelijkse mail versturen met de belangrijkste blogartikelen sinds de laatste update.

Het hergebruiken van content

Heb je een blogartikel dat het erg goed doet in de zoekresultaten en op social media? Waarom tover je dit dan niet om in een stuk content dat je kunt gebruiken op andere platforms?

Een blogartikel kan bijvoorbeeld een geweldig onderwerp zijn voor een video, podcast of infographic. Een reeks blogartikelen kan worden omgezet in een e-book of omgekeerd. Zelfs van een enkele zin of alinea in een blogpost kan een tweet of meme gemaakt worden.

Je contentmanager moet altijd haar ogen openhouden voor manieren om een nieuw publiek te bereiken door in te spelen op hun verschillende leervoorkeuren.

Sommige mensen lezen liever lange content, andere korte.

Sommigen kijken graag video’s op YouTube, anderen luisteren liever naar een podcast terwijl ze aan het autorijden of aan het klussen zijn.

Als je de voorkeuren van je doelgroep kent, kun je meer mensen bereiken op de manier die zij prettig vinden. Het hergebruiken van content is een snelle manier om dat te doen.

Het up-to-date houden van bestaande content

Een fout die bedrijven vaak maken met hun contentmarketing is dat ze zich volledig focussen op het maken van nieuwe content.

Maar als je goed naar je statistieken kijkt, zijn er waarschijnlijk artikelen van een jaar of ouder die verouderde informatie bevatten, maar wel veel webverkeer en mogelijk zelfs leads generen. Met name artikelen over kosten kunnen snel verouderen.

In plaats van een gloednieuw artikel over dat onderwerp te schrijven, zou je contentmanager regelmatig (één keer per jaar) bestaande content moeten herzien en updaten met de nieuwste inzichten.

Obsessief bezig zijn met statistieken

Als je content creëert, wil je ook weten hoe die presteert, toch? Je contentmanager zou hier helemaal geobsedeerd door moeten zijn.

Waarschijnlijk denk je nu meteen aan het meten van het verkeer naar je website. Hoewel dit zeker belangrijk is, is dit niet het enige om op te letten. Andere metrics die je contentmanager in de gaten moet houden zijn onder andere posities in Google, page views, time on page, bounce rates en het aantal keer dat formulieren worden ingevuld op de website.

Je contentmanager moet regelmatig de prestaties van alle content die je hebt gemaakt bijhouden en meten, van een overzicht op hoog niveau tot aan de kleinste details. Dit helpt je om je contentcreatie te verfijnen en te begrijpen waar je het meer of juist minder over moet hebben om je doelen te bereiken.

Tools zoals Google Analytics, HubSpot, Google Search Console, Google My Business, Hotjar en Semrush zijn onmisbaar hierbij.

With great power comes great responsibility

Het belang van de contentmanager in een succesvol They Ask, You Answer-bedrijf kan niet onderschat worden.

Ze zorgt voor de creatie en het beheer van content die verkeer, leads en sales genereert, benut elk stuk content optimaal en zorgt ervoor dat het in lijn is met je bedrijfsdoelen en de behoeften van je doelgroep.

Mocht je nog geen contentmanager hebben aangenomen – stel dan vandaag nog een vacature op. Je kunt de 9 taken uit dit artikel in de functiebeschrijving opnemen.

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Renske, contentmanager bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets voor jouw bedrijf is? Plan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

Gerelateerde artikelen