Van Schmidt communicatie naar Buzzlytics: het verhaal achter onze nieuwe naam
Als je op deze pagina bent beland, heb je waarschijnlijk ‘Schmidt communicatie’ ingetikt in Google.
Of je hebt in een mail of op social media gezien dat wij onze naam veranderd hebben en bent benieuwd naar het verhaal daarachter.
In deze blog vertel ik:
- waarom wij onze bedrijfsnaam hebben gewijzigd in Buzzlytics
- wat er de afgelopen tijd nog meer is veranderd in ons bedrijf
- wat de voordelen zijn van onze nieuwe dienstverlening voor onze klanten
Kennismaking met een nieuwe filosofie
In 2022 werd ik benaderd door Danielle Navas-Brandt. Ze was het boek They Ask, You Answer van Marcus Sheridan aan het vertalen naar het Nederlands en vroeg mij of ik hier vanuit StoryBrand Nederland een stukje over wilde schrijven voor haar boek.
Ja hoor, dat wilde ik wel.
Ik kocht het boek en begon op een zondagmiddag met lezen. Het greep me direct.
Binnen drie dagen had ik het uitgelezen en schreef ik mijn aanbeveling. Ik realiseerde me op dat moment ook: dit is iets wat wij ook moeten gaan doen om StoryBrand Nederland groot te maken.
Wij moeten TAYA niet alleen gaan implementeren bij StoryBrand, we moeten onze klanten hier ook mee gaan helpen.
Ik besloot me aan te melden bij IMPACT om mijn certificering als They Ask, You Answer-coach te behalen, al was het helemaal niet mijn bedoeling om coach te worden. Ik wilde They Ask, You Answer (TAYA) implementeren bij StoryBrand Nederland en daarvoor leek het me handig om dicht bij het vuur te zitten.
Maar al in een van de eerste meetings met mijn coach van IMPACT gebeurde er iets wat ik niet had zien aankomen.
De coach liet twee bedrijfsmodellen zien: eentje van een traditioneel marketingbureau waar bedrijven hun marketing aan kunnen uitbesteden. En eentje van een bureau dat bedrijven leert hun marketing en sales zelf te doen volgens de They Ask, You Answer-filosofie.
Dat tweede model resoneerde zo met mij dat ik vanaf dat moment dacht: wij moeten TAYA niet alleen gaan implementeren bij StoryBrand, we moeten onze klanten hier ook mee gaan helpen.
Een jaar van experimenteren
Ik was dus enthousiast over TAYA, maar ik vond het belangrijk om ook ons team erbij te betrekken. We hebben alle medewerkers dus gevraagd om het boek te lezen en hun mening te geven.
Gelukkig waren zij net zo enthousiast als ik, en we besloten dat 2023 een testjaar voor ons zou worden: we zouden, naast onze bestaande werkzaamheden, een jaar lang klanten gaan helpen met de implementatie van TAYA. Aan het einde van dat jaar een beslissing zouden we een beslissing nemen of we hiermee door zouden gaan.
Dat je dit leest op de website van Buzzlytics en niet op die van Schmidt communicatie verklapt al hoe het is afgelopen.
Hier is de samenvatting: dat eerste jaar is zo goed bevallen dat we onze dienstverlening hebben omgegooid. Niet alleen wijzelf vinden het veel leuker om onze klanten te leren hoe ze hun marketing en sales in eigen hand nemen, onze klanten vinden het ook veel leuker om het zelf te kunnen en om de resultaten te zien van het werk dat ze hebben gedaan.
They Ask, You Answer past helemaal bij waar ik diep vanbinnen in geloof: je kunt een man een vis geven, dan heeft-ie eten voor een dag. Maar je kunt hem ook leren vissen, dan heeft-ie eten voor z’n leven.
Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven.
Nieuwe bedrijfsnaam
Bij een nieuw aanbod hoort natuurlijk ook een nieuwe bedrijfsnaam. Schmidt communicatie paste al een hele tijd niet meer bij onze diensten en omdat de handelsnaam Schmidt communicatie al bestond bij de oprichting van ons bedrijf, stonden we al onder de naam Buzzlytics ingeschreven.
De overstap naar onze nieuwe dienstverlening was het ideale moment om onze naam ook richting de buitenwereld te veranderen in Buzzlytics: Buzz voor het creëren van een buzz en lytics voor het meetbaar maken van marketing. Deze naam sloot perfect aan bij onze nieuwe visie en aanpak.
Uitbreiding van het team
Ook ons team is uitgebreid en veranderd, want we hebben nu natuurlijk They Ask, You Answer-coaches en -trainers nodig. Inmiddels bestaat ons team uit negen personen, waaronder een aantal mensen met veel ervaring met TAYA. Dat heeft ons bedrijf een enorme boost gegeven.
Ook hebben we een contentmanager aangenomen die verantwoordelijk is voor alle geschreven content op onze kanalen.
Voordelen van They Ask, You Answer voor onze klanten
Sinds wij met They Ask, You Answer zijn gestart, heb ik gemerkt dat deze nieuwe aanpak niet alleen voor ons veel voordelen heeft, maar ook voor onze klanten.
Hieronder noem ik er een aantal.
Kortere salescyclus
Bij de projecten die we nu draaien, zien we dat de tijd die nodig is om een verkoop af te ronden significant verkort is. Waar een tijdspad van een jaar of langer normaal was, zien we nu dat dit proces kan worden teruggebracht naar slechts een paar maanden. Dit heeft uiteraard een positieve invloed op de cashflow van onze klanten.
De salescycli van onze klanten zijn van een jaar of langer teruggebracht naar slechts een paar maanden.
Hogere kwaliteit van organische leads
Daarnaast merk ik dat de kwaliteit van de leads die bij onze klanten binnenkomen veel hoger is dan wat een belbureau kan opleveren. Via de organische route krijg je een ander type klanten waar je blijer van wordt. Je koopt geen klanten, maar je verdient ze.
Betrokkenheid van het team
Een ander groot voordeel is de toegenomen betrokkenheid binnen het team. Vaak hoor ik van ondernemers dat het hele team enthousiast is en betrokken raakt bij het proces. Experts binnen het bedrijf die eerst misschien een beetje terughoudend waren om geïnterviewd te worden, zien al snel de waarde in van hun bijdrage. Ze merken dat ze direct kunnen bijdragen aan de groei van het bedrijf en dit leidt tot een groter gevoel van voldoening en eigenaarschap.
Betere samenwerking tussen marketing en sales
Ook de verbeterde samenwerking tussen marketing en sales is een groot voordeel. Traditioneel werken deze afdelingen vaak met verschillende doelstellingen en dit kan leiden tot wrijving. Met They Ask, You Answer zie ik dat deze afdelingen echt gaan samenwerken.
Veelgehoorde klachten van marketing over sales en andersom verdwijnen, omdat beide afdelingen zich meer focussen op de behoeften van de klant. Dit leidt tot relevantere content en een effectievere aanpak van sales.
Mensen vinden het vaak ook fijner om in een organisatie te werken waar deze samenwerking goed verloopt.
They Ask, You Answer leidt tot een verbeterde samenwerking tussen marketing en sales.
Sterkere marktpositie
Tot slot hoor ik van klanten dat hun positie in de markt ten opzichte van concurrenten volledig verandert. Zelfs kleinere partijen kunnen nu concurreren met grotere bedrijven die wellicht grotere budgetten hebben, doordat zij zich profileren als een trusted advisor. Dit gebeurt niet alleen door dit te roepen, door zich ook zo te gedragen. Vertrouwen is immers de basis van zakendoen.
Buzzlytics over 5 jaar
We hebben ambitieuze plannen voor de toekomst. We willen een portfolio opbouwen met klanten waar we trots op zijn en die echt impact maken. Over vijf jaar zie ik ons met een team van dertig mensen werken, allemaal gericht op het trainen, coachen en helpen van klanten. We willen echt een verschil maken en hopen dat we met onze aanpak bedrijven kunnen helpen groeien en bloeien.
Benieuwd geworden naar They Ask, You Answer? In mijn blog Wat is They Ask, You Answer? leg ik uit wat het inhoudt.
Of lees mijn blog over waarom StoryBrand en They Ask, You Answer zo goed bij elkaar passen en waarom They Ask, You Answer een interessante vervolgstap kan zijn als je al een StoryBrand-traject bij ons hebt gedaan.
Gerelateerde artikelen
10 september 2024
-
Leestijd: +/- 8 min