Door:

Daan Schmidt

Eigenaar Buzzlytics

Leestijd: +/- 7 min

9 januari 2025

Deel dit item:

Kan ik StoryBrand zelf implementeren op basis van de boeken?

Jonge man en vrouw van kleur zetten samen een meubelstuk in elkaar, omringd door verhuisdozen.

Je hebt StoryBrand (en wellicht ook de opvolger Marketing Made Simple gelezen. De methode spreekt je aan en je wilt er graag mee aan de slag in je bedrijf. Maar je twijfelt over de manier waarop. Want waarom zou je betalen voor professionele begeleiding als je het ook zelf kunt doen met behulp van de boeken?

Toch knaagt er iets. Wat als je belangrijke dingen over het hoofd ziet? Of als je het niet helemaal goed implementeert? En is die professionele begeleiding echt zo veel beter dat het de investering waard is?

Als StoryBrand-gecertificeerd gids sinds 2019 en mede-eigenaar van StoryBrand Nederland en Buzzlytics heb ik al veel workshops gegeven en implementatietrajecten begeleid. Regelmatig help ik bedrijven die eerst zelf aan de slag zijn gegaan en later toch hulp nodig hadden. Ik ken zowel de succesverhalen als de valkuilen van zelfstandige implementatie en kan je precies vertellen wanneer professionele begeleiding wel of niet nodig is.

In dit artikel vertel ik je eerlijk of je StoryBrand zelf kunt implementeren en wat daar dan voor nodig is. Ook laat ik je zien in welke situaties professionele begeleiding echt toegevoegde waarde heeft en waarom. Na het lezen van dit artikel weet je precies welke implementatieroute het beste bij jouw situatie past en kun je een weloverwogen beslissing nemen.

Een BrandScript dat onder begeleiding van een gids gemaakt is, is van een hogere kwaliteit dan een BrandScript van iemand die dit nog nooit eerder heeft gedaan.

Met zelf doen kom je een heel eind

Om maar meteen antwoord te geven op de vraag boven dit artikel: ja, je kunt StoryBrand zelf implementeren. Hier heb je niet veel voor nodig. De basis bestaat uit de boeken StoryBrand en Marketing Made Simple.

Deze twee boeken vullen elkaar perfect aan: in het eerste boek wordt het StoryBrand-framework uitgelegd en het tweede boek gaat dieper in op de praktische implementatie.

Als je dit combineert met de gratis tools op onze website (zie kopje Gratis resources) en tijd, toewijding en een enthousiast team, kom je een heel eind.

Wanneer professionele begeleiding waardevol kan zijn

Hoewel je StoryBrand dus zeker zelfstandig kunt implementeren, zijn er drie specifieke situaties waarin professionele begeleiding wel echt het verschil kan maken.

Bij het ontwikkelen van je BrandScript

De eerste is bij het ontwikkelen van je BrandScript. Het StoryBrand-framework lijkt misschien eenvoudig als je mij of Donald Miller het ziet uitleggen, maar tennis en golf lijken ook eenvoudig als je Rafael Nadal en Tiger Woods bezig ziet. Maar de realiteit is een stuk complexer, anders waren we wel allemaal professioneel tennisser of golfer geworden.

Net zo heeft een StoryBrand-gecertificeerde gids soms al honderden BrandScripts gemaakt, waardoor een BrandScript dat onder begeleiding van een gids gemaakt is van hogere kwaliteit is dan een BrandScript van iemand die dit nog nooit eerder heeft gedaan. En de kwaliteit van je BrandScript bepaalt de kwaliteit van je implementatie.

Wil je wel hulp bij het BrandScript, maar de implementatie zelf doen? Dan kun je ook een live workshop of private workshop volgen bij ons zusterbedrijf StoryBrand Nederland.

Lees ook: De 9 meestvoorkomende BrandScript-fouten (en hoe je ze oplost)

Bij de praktische implementatie in je marketing en sales

De tweede situatie waarin begeleiding waardevol is, betreft de praktische implementatie in je marketing en sales. Waar de boeken de basis behandelen, kom je in de praktijk vaak specifieke vraagstukken tegen over bijvoorbeeld hoe je StoryBrand toepast in offertes, hoe je omgaat met verschillende doelgroepen, of hoe je zorgt voor consistentie in je sales funnel. Een gids die dagelijks met deze vraagstukken werkt, kan je veel tijd besparen.

Bij grotere organisaties

De derde situatie betreft een bedrijfsbrede implementatie bij grotere organisaties. Hier zie je vaak dat verschillende specialisten eigen ideeën hebben over de implementatie van StoryBrand. Een externe gids kan dan als neutrale partij boven de specialisten staan, beslissingen nemen, keuzes toelichten en het grotere plaatje bewaken.

Lees ook: Deze 7 factoren bepalen of jouw StoryBrand-implementatie een succes wordt

De boeken behandelen de basis van een StoryBrand-implementatie, maar bedrijven hebben vaak specifieke vraagstukken die niet in de boeken staan.

Overwegingen bij zelfstandig implementeren

Overweging 1: Je haalt niet alles eruit

Bij het zelf implementeren van StoryBrand bestaat het risico dat je bepaalde onderdelen overslaat omdat je denkt dat ze voor jouw situatie niet relevant zijn. Misschien implementeer je alleen de basis terwijl er zoveel meer mogelijk is. Het gevolg is dat je niet het maximale rendement uit je inspanningen haalt en kansen laat liggen om je marketing echt effectief te maken.

Overweging 2: Je hebt te maken met verborgen kosten

Hoewel het op het eerste gezicht goedkoper lijkt om StoryBrand zelf te implementeren, zijn er verschillende verborgen kosten waar je rekening mee moet houden.

Doordat je het wiel zelf moet uitvinden, doe je er vaak langer over dan nodig. Ook moet je meer mensen bij het proces betrekken om alle aspecten goed af te dekken. En als je fouten maakt tijdens de implementatie, moet je deze later weer herstellen.

Maar het belangrijkste is misschien wel dat je omzet misloopt, omdat je website niet optimaal converteert tijdens het experimenteren.

Overweging 3: Je weet nooit zeker of je het goed doet

Als je StoryBrand zelf implementeert, weet je nooit helemaal zeker of je het goed doet. Daardoor blijf je dingen aanpassen die eigenlijk al goed waren, ben je niet consequent in je implementatie omdat je steeds nieuwe inzichten krijgt die je wilt doorvoeren, en verlies je uiteindelijk het momentum dat zo belangrijk is bij het doorvoeren van aanpassingen in je marketing.

Als je StoryBrand zelf implementeert, loop je mogelijk omzet mis omdat je website niet optimaal converteert tijdens het experimenteren.

Overweging 4: Je hebt geen toegang tot de nieuwste inzichten

StoryBrand is geen statisch framework maar blijft zich ontwikkelen. Een goed voorbeeld hiervan is het gebruik van AI. Dit wordt niet in de boeken behandeld, omdat deze ontwikkeling destijds nog niet speelde. Bij Buzzlytics weten inmiddels hoe we AI kunnen inzetten om StoryBrand-implementaties te versnellen. Door StoryBrand zelf te implementeren, mis je deze innovaties en verbeteringen die het framework nog effectiever maken.

Zelf doen vs. professionele begeleiding bij je StoryBrand-implementatie

Hieronder vat ik nog eens samen in welke situaties je StoryBrand zelf kunt implementeren en wanneer ik je toch zou aanraden voor professionele begeleiding te kiezen.

Zelf implementeren kan een goede keuze zijn als:

  • je een beperkt budget hebt
  • je alle tijd hebt om je in het framework te verdiepen
  • je alleen de basis wilt implementeren
  • je ervaring hebt met soortgelijke implementaties

Professionele begeleiding is vooral waardevol als:

  • je snel resultaat wilt zien
  • je het framework bedrijfsbreed wilt implementeren
  • je specifieke uitdagingen hebt die niet in de boeken behandeld worden
  • je wilt profiteren van de nieuwste ontwikkelingen en best practices
  • je accountability nodig hebt

Kies de route die bij jouw situatie past

Je staat voor een belangrijke keuze die bepalend kan zijn voor het succes van je StoryBrand-implementatie. Ga je voor de doe-het-zelfaanpak en neem je de tijd om alles zelf uit te zoeken? Of kies je voor professionele begeleiding waarmee je sneller resultaat behaalt en zeker weet dat je niets over het hoofd ziet?

Zoals gezegd, kun je StoryBrand zelf implementeren met behulp van de boeken en online tools. Maar of dit de beste keuze is, hangt af van jouw situatie. Met de juiste kennis, tijd en toewijding kun je zeker resultaat behalen, maar professionele begeleiding kan je helpen sneller en beter resultaat te boeken.

Zelf doen is de beste oplossing voor bedrijven met een beperkt budget die tijd hebben om zich in het framework te verdiepen.

Bij Buzzlytics hebben we al veel bedrijven geholpen bij hun implementatie van StoryBrand. We zien keer op keer dat bedrijven die kiezen voor professionele begeleiding sneller en betere resultaten behalen dan bedrijven die het zelf doen. Niet omdat ze het niet zelf kunnen, maar omdat onze expertise en ervaring hen helpt valkuilen te vermijden en het maximale uit het framework te halen.

Wil je sparren over de beste aanpak voor jouw situatie? Plan dan een vrijblijvend gesprek in met een van onze StoryBrand-gidsen. We denken graag met je mee over de route die het beste bij jou past.