Door:

Lucas Doornhein

They Ask, You Answer Coach

Leestijd: +/- 6 min

16 januari 2025

Deel dit item:

Wat kan ik verwachten van een HubSpot-training?

Persoon werkt op laptop met dashboard vol datavisualisaties, grafieken en KPI-meters op het scherm.

Je bent met je organisatie in ons Mastery-traject gestapt en gaat vanuit jouw functie deelnemen aan onze HubSpot-training.

Grote kans dat je benieuwd bent wat je hiervan kunt verwachten. Want of je nu helemaal nieuw bent met HubSpot of het systeem al langer gebruikt, het leren van nieuwe functionaliteiten kost tijd en energie. En die tijd moet je wel kunnen vrijmaken naast je andere werkzaamheden. Daarnaast wil je natuurlijk weten of de training aansluit bij jouw specifieke rol en niveau, en of je na afloop voldoende ondersteuning krijgt bij het implementeren.

Als headcoach bij Buzzlytics begeleid ik dagelijks nieuwe en meer gevorderde HubSpot-gebruikers. In de afgelopen jaren heb ik het platform in verschillende contexten geïmplementeerd en vele marketing- en salesmedewerkers opgeleid. Ik weet dus precies waar je tegenaan kunt lopen en hoe je HubSpot het beste onder de knie krijgt.

In dit artikel neem ik je stap voor stap mee in wat je kunt verwachten van onze HubSpot-training. Je leert hoe de training is opgezet, welke onderwerpen aan bod komen en hoeveel tijd je moet vrijmaken voor een succesvolle implementatie. Ook leg ik je uit hoe we de training afstemmen op jouw specifieke rol en ervaring, en welke ondersteuning je krijgt tijdens en na de training.

In de HubSpot-trainingen ligt de focus op het daadwerkelijk uitvoeren van taken in HubSpot, met veel ruimte voor vragen.

Online trainingen met focus op praktijk

De HubSpot-trainingen bij Buzzlytics zijn altijd online en worden in groepsverband gegeven. Je neemt dus aan de training deel met anderen die binnen hun bedrijf werken met HubSpot. Een belangrijk kenmerk van deze trainingen is dat we sterk de focus leggen op het praktisch toepassen van de kennis die je opdoet. Het grootste deel van de training gaat over het daadwerkelijk uitvoeren van taken in HubSpot, met veel ruimte voor vragen.

Voor wie is de training?

We zien vaak dat de persoon die verantwoordelijk wordt voor HubSpot een van deze achtergronden heeft:

  • Marketing: voor het opzetten en beheren van marketingcampagnes
  • Sales: voor het stroomlijnen van het salesproces
  • Operations: vanwege hun gestructureerde, IT-gerichte achtergrond

Er is geen voorkeur voor een specifieke rol. Wel is het belangrijk dat je voldoende tijd en aandacht aan HubSpot kunt besteden, omdat het een significante verantwoordelijkheid is.

Tijdsinvestering en voorbereiding

De training bestaat uit online sessies van ongeveer een uur, eens per twee weken. De voorbereiding bestaat uit twee belangrijke onderdelen.

Ten eerste het bestuderen van cursusmateriaal. We kijken goed naar jouw specifieke niveau en selecteren de juiste cursussen daarvoor. Hoe meer ervaring je hebt met HubSpot, hoe minder tijd dit onderdeel kost.

Het tweede onderdeel is de praktische implementatie in HubSpot zelf. Dit blijft, ongeacht je niveau, een substantieel deel van je tijdsinvestering. Na elke sessie krijg je concrete opdrachten om uit te voeren voor de volgende training. Dit kunnen bijvoorbeeld workflows zijn om op te zetten of rapporten om te maken. Deze praktijkopdrachten zijn essentieel voor het leerproces.

Je leert hoe je de juiste workflows opzet, hoe je deze effectief inricht en hoe je automatisering inzet.

Welke onderwerpen komen aan bod?

Portal setup, cleanup en optimization

We beginnen met het controleren en optimaliseren van je HubSpot-portaal. Soms zijn er onderdelen in de setup die nog niet volledig zijn afgerond of die verbetering nodig hebben. Ook kijken we naar de data-hygiëne, bijvoorbeeld het opschonen van dubbele contacten.

Marketing automation strategy

Een kernonderdeel van de training is het ontwikkelen van een effectieve marketing automation-strategie. Je leert hoe je de juiste workflows opzet, hoe je deze effectief inricht en hoe je automatisering inzet voor betere leadopvolging.

Lead scoring en lead qualification

Lead scoring kan een krachtig instrument zijn, maar wordt vaak te vroeg ingezet. We helpen je bepalen of lead scoring op dit moment zinvol is voor jouw organisatie. Als dat zo is, leren we je hoe je dit effectief aanpakt. Is het nog te vroeg? Dan adviseren we je wanneer je hier beter mee kunt beginnen.

Database management

Goed database management is cruciaal voor een effectief gebruik van HubSpot. Hierbij kijken we naar integraties met andere systemen, controleren we of synchronisaties nog correct verlopen en zorgen we ervoor dat de kwaliteit van je data op peil blijft.

Reporting strategy

HubSpot biedt talloze mogelijkheden voor rapportages. We helpen je om precies die metrics te selecteren die relevant zijn voor jouw doelen. Vervolgens leren we je hoe je effectieve dashboards inricht en rapportages maakt die daadwerkelijk gebruikt worden in je organisatie.

Buzzlytics is geen HubSpot-partner, maar wij kunnen jouw organisatie wel in contact brengen met geaccrediteerde partners.

Wat je moet weten over onze HubSpot-aanpak

Bij Buzzlytics zijn we geen HubSpot-partner, en dat is een bewuste keuze. We raden aan om samen te werken met zowel Buzzlytics als een geaccrediteerd HubSpot-bureau.

HubSpot-bureaus beschikken over de technische expertise voor complexe implementaties, zijn geaccrediteerd en hebben specifieke programma’s doorlopen. Zij leggen de technische basis waarop wij verder bouwen. En dat gaat een stuk sneller met een goede HubSpot-partner.

Werkt jouw organisatie nog niet samen met een HubSpot-bureau? We brengen jullie graag in contact met partners waar wij goede ervaringen mee hebben.

Lees ook: Buzzlytics vs. HubSpot agency: wat heb jij nodig voor HubSpot?

Praktische informatie

Benodigde voorkennis

Je kunt op elk niveau instappen in de training. Wel verwachten we dat je de HubSpot Marketing Software Certification en HubSpot Sales Software Certification volgt als basiscursussen. Deze vind je in de gratis toegankelijke HubSpot Academy.

Voorbereiding en huiswerk

Tussen de trainingen door werk je aan praktijkopdrachten in je eigen HubSpot-omgeving. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het opzetten van een nieuwe workflow, het maken van een dashboard of het implementeren van een lead scoring model.

Ondersteuning tijdens en na de training

Ook na de training blijven we betrokken. We kunnen met je meekijken als je ergens vastloopt, je adviseren over specifieke uitdagingen en je helpen bij het maken van strategische keuzes.

In onze HubSpot-training leer je alleen wat voor jouw rol relevant is.

Persoonlijke begeleiding maakt het verschil

Bij Buzzlytics begrijpen we dat het onder de knie krijgen van (onbekende functionaliteiten van) een nieuw systeem best spannend kan zijn. Daarom zorgen we voor uitgebreide ondersteuning, zowel tijdens als na de training. We kijken met je mee als je ergens vastloopt en helpen je bij het maken van strategische keuzes in HubSpot.

Onze HubSpot-training is volledig afgestemd op jouw specifieke behoeften en tempo. Door de combinatie van theorie en praktijkopdrachten, kun je de geleerde kennis direct toepassen in je eigen HubSpot-omgeving. De online trainingen zijn flexibel in te plannen en we zorgen ervoor dat je precies die functionaliteiten leert die voor jouw rol relevant zijn.

Als headcoach heb ik al vele marketing- en salesmedewerkers geholpen om HubSpot succesvol te implementeren binnen hun TAYA Mastery-traject. De praktijkgerichte aanpak en persoonlijke begeleiding zorgen ervoor dat je snel zelfstandig aan de slag kunt met het platform.

Wil je meer lezen over de verschillen tussen Buzzlytics en een HubSpot-bureau? Lees dan ook mijn artikel: Buzzlytics. vs HubSpot agency: Wat heb jij nodig voor HubSpot?