Door:

Renske Holwerda

Leestijd: +/- 8 min

25 maart 2024

Deel dit item:

Wat is een kennisbank en waarom heeft mijn website er een nodig?

man zit achter bureau met laptop en vertelt iets voor de camera

Veel bedrijven slaan de plank volledig mis in hun benadering van bloggen. Ze zien hun blog vaak als een plek waar ze af en toe een aankondiging kunnen plaatsen en andere luchtige content als:

  • Maak kennis met onze nieuwste medewerker
  • Een terugblik op onze deelname aan NLdoet

Als dit je bekend voorkomt, is het tijd voor een andere aanpak.

Dat wil niet zeggen dat je nooit meer over bovenstaande onderwerpen mag bloggen. Maar als je wilt dat je bedrijfsblog omzet oplevert, moet je je klanten op je blog informeren over wat je verkoopt en hoe jouw aanbod hun probleem oplost.

Niet door je blogs vol te proppen met advertenties voor je eigen producten (een andere fout die we bedrijven vaak zien maken), maar door je klanten te helpen de aankoopbeslissing te nemen die de juiste is voor hen.

Daarnaast is het belangrijk om dit soort content op een intuïtieve manier aan te bieden, zodat je websitebezoekers er gemakkelijk doorheen kunnen navigeren.

Bij Buzzlytics helpen we onze klanten hierbij door een kennisbank op te zetten.

1. Waarom behulpzame content de beste manier is om in contact te komen met klanten

Bij Buzzlytics werken we met allerlei soorten bedrijven die naar ons toekomen omdat ze meer leads willen.

We vertellen onze klanten dat hun website hun beste verkoper moet zijn – een verkoper die nooit slaapt en die altijd de antwoorden heeft waar je klanten naar op zoek zijn.

Je beste verkoper weet waarom kopers het ene materiaal boven het andere moeten kiezen, of wat het verschil is tussen jouw product of dienst en die van de concurrentie. De content op je website moet hetzelfde doen.

Daarvoor moet er educatieve content op je website staan die gemakkelijk te doorzoeken is, of het nu gaat om blogposts, video’s, podcasts, kopershandleidingen, e-books of iets anders.

Deze content zorgt ervoor dat je bezoekers goed geïnformeerd het verkoopgesprek ingaan, of juist afhaken omdat ze zelf al tot de conclusie zijn gekomen dat jouw aanbod niet bij hen past. Dit scheelt je salesteam veel tijd.

Educatieve content verandert je website van slechts een marketingtool in een tool die sales mogelijk maakt.

Maar hoe ziet dit er in de praktijk uit?

Content in actie: een voorbeeld uit de praktijk

Laten we eens kijken naar een voorbeeld.

Stel, je bent een funderingsherstelbedrijf met een uitgebreide verzameling behulpzame, objectieve content op je website.

Een bezoeker komt op je site terecht nadat hij heeft gezocht op “Waarom zitten er scheuren in mijn fundering?”.

Hij komt terecht op je artikel met de titel “Hoe raakt een fundering beschadigd? 3 veelvoorkomende oorzaken”.

Gefeliciteerd, je hebt zojuist een cruciale bron van informatie aangeboden aan iemand in nood! Maar waar gaat hij nu naartoe?

Deze bezoeker kan een geweldige lead worden om door te geven aan je salesteam, maar alleen als hij blijft vinden wat hij zoekt.

Zijn gerelateerde artikelen gemakkelijk te vinden en wordt er op een intuïtieve manier gelinkt? Stel dat bezoekers een term tegenkomen die ze niet kennen, kunnen ze dan doorklikken voor meer informatie?

Je moet het ze makkelijk maken om die informatie te vinden, zodat ze de content in hun eigen tempo kunnen consumeren. Dit betekent dat ze content moeten kunnen doorzoeken, rangschikken en filteren.

Stel je eens voor dat ze vervolgens “De kosten van funderingsherstel bepalen: top 5 factoren die de prijs beïnvloeden” lezen, of “15 vragen die je moet stellen voordat je een funderingshersteller inhuurt”.

Gaandeweg beginnen ze jouw bedrijf te zien als een expert die hen kan helpen met hun probleem.

Laten we eens goed kijken wat hier is gebeurd.

Drie belangrijke dingen vallen op:

  • De bezoeker kon vinden wat hij zocht – zelf en op afroep.
  • De content hielp de bezoeker het bedrijf te vertrouwen.
  • Elk stuk content bood verschillende mogelijkheden om verder te lezen, inclusief een call to action zodat ze contact konden opnemen zodra ze er klaar voor waren.

Dit is inbound marketing op z’n best: educatief materiaal aanbieden dat een bezoeker helpt een klant te worden.

Het gaat erom dat je de vragen van bezoekers beantwoordt in behulpzame content (wat wij They Ask, You Answer noemen) én dat je die content ordent op een manier die natuurlijk en intuïtief aanvoelt.

Als je deze dingen doet, pak je inbound marketing goed aan.

2. Een kennisbank helpt om van bezoekers klanten te maken

Simpel gezegd is een kennisbank een verzamelplaats voor je belangrijkste educatieve content. Het is de plek waar je bezoekers of klanten naartoe gaan om antwoorden te vinden op hun specifieke vragen, of om informatie te vinden over iets waar ze meer over willen leren.

Je kennisbank moet je belangrijkste blogartikelen, educatieve video’s en downloadbare content bevatten, en doorzoekbaar zijn op onderwerp, doelgroep, contenttype en andere onderdelen.

De content in het kennisbank moet draaien om het informeren van je klant tijdens het aankooptraject en bevat alleen content die bezoekers kan helpen hun problemen op te lossen.

Klanten kopen van bedrijven die ze vertrouwen.

Marcus Sheridan, auteur van They Ask, You Answer, verwoordt het kernachtig:

“Vertrouwen is de ware valuta in het bedrijfsleven.”

Vele jaren geleden, toen Marcus verantwoordelijk was voor de sales van zijn bedrijf in glasvezelzwembaden, begon hij content te schrijven die inging op de belangrijkste vragen die zijn klanten stelden.

In plaats van te gaan voor de ‘hard sell’, gaf hij de voorkeur aan eerlijkheid en openhartigheid.

Marcus geloofde in de zwembaden die hij verkocht, maar hij wist dat dit materiaal niet voor elke klant geschikt was. Er waren nadelen, zoals beperkte afmetingen, en maatwerkopties die zijn zwembaden het meest geschikt maakten voor een specifiek type klant.

In plaats van iedereen te vertellen waarom glasvezelzwembaden het beste waren, schreef hij eerlijke vergelijkingen met andere materialen en methoden. Hij somde de voor- en nadelen van alle materialen en methoden op, zodat klanten zélf konden beslissen wat voor zwembad het beste bij hen zou passen.

Als Marcus alleen maar was ingegaan op de voordelen van glasvezelzwembaden – zoals veel andere bedrijven gedaan zouden hebben – zou hij ontevreden klanten krijgen en daar zou zijn bedrijf op de lange termijn onder lijden.

In plaats daarvan focuste hij zich op het opbouwen van vertrouwen – en hij zag dat onbevooroordeelde content de meest effectieve manier was om dat te doen.

Zoals Marcus zegt:

“Als mensen je niet vertrouwen, zullen ze niet het gevoel hebben dat je het beste met ze voor hebt of dat je je beloften ook echt nakomt. Ze zullen er niet op vertrouwen dat je hun problemen oplost. Simpel gezegd, als mensen je niet vertrouwen, zullen ze niet van je willen kopen.”

Vertrouwenwekkende content is eerlijk, transparant en onbevooroordeeld.

3. Een kennisbank toevoegen aan je website

Een kennisbank voor je website inrichten is onderdeel van het TAYA Mastery-programma van Buzzlytics.

Zo pakken we het aan:

  • Allereerst bepalen we samen de juiste filters. Te weinig filters is niet goed, maar te veel filters ook niet. Je wilt er ook zeker van zijn dat je de taal van je klanten spreekt.
  • Daarna werken we samen aan het opbouwen van je kennisbank, en het labelen en ordenen van je content.

  • Tot slot zorgen we ervoor dat je team weet hoe de kennisbank moet worden bijgewerkt. Je kennisbank is immers geen museum voor alle content die je al hebt geproduceerd. Je wilt dat bezoekers de voor hen relevante content gemakkelijk kunnen vinden. Daarvoor moet je weten hoe je nieuwe content die wordt gepubliceerd moet labelen en rangschikken. We willen dat je de kennisbank kunt gebruiken zonder dat je ons om hulp moet vragen.

Hoe weet je of je kennisbank werkt?

Een goed werkende kennisbank  zou alle inbound marketingcijfers moeten verbeteren die jij belangrijk vindt. Behulpzame content kan bouncepercentages verlagen en de tijd die gebruikers op je site doorbrengen verhogen. Dit zijn twee zaken die samenhangen met meer organisch zoekverkeer. Een doordachte sitestructuur verhoogt de conversieratio en verlaagt de bouncepercentages.

Kortom, een met educatieve content gevulde kennisbank zou meer leads moeten opleveren en meer kopers in het salesproces moeten krijgen.

Tegelijkertijd krijg je meer inzicht in elke stap van de klantreis.

Gebruikersdata helpen je de effectiviteit van je content en je kennisbank te volgen, te testen en te evalueren.

Met behulp van tracking data van Google Analytics of HubSpot kun je precies zien hoe bezoekers je site bereiken en doorlopen.

Met heat mapping tools zoals Hotjar kun je zien hoe content wordt gelezen en welke CTA’s de meeste aandacht krijgen.

Als je bepaalde cijfers wilt verbeteren, heb je de data om dat te doen, of het nu gaat om het wijzigen van conversieteksten, de plaatsing van CTA’s of de contentstrategie.

Onthoud: een geïnformeerde klant is een goede klant

Hoe meer een klant kan leren over jouw producten, bedrijf en koopproces, hoe beter.

Als hij een geschikte prospect is, zal hij je salesproces ingaan met minder vragen en een duidelijker idee van wat hij precies zoekt.

Als hij geen geschikte prospect is, is de kans groter dat hij je salesproces helemaal niet ingaat. Je verspilt dan dus ook geen tijd aan gesprekken die nergens toe leiden.

Met een kennisbank kun je websitebezoekers voorzien van alle informatie die ze nodig hebben om klant te worden en zo help je sales aan gekwalificeerde leads.

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Renske, contentmanager bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets is voor jouw bedrijf? Plan dan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

Wat is een kennisbank en waarom heeft mijn website er een nodig?

man zit achter bureau met laptop en vertelt iets voor de camera

Veel bedrijven slaan de plank volledig mis in hun benadering van bloggen. Ze zien hun blog vaak als een plek waar ze af en toe een aankondiging kunnen plaatsen en andere luchtige content als:

  • Maak kennis met onze nieuwste medewerker
  • Een terugblik op onze deelname aan NLdoet

Als dit je bekend voorkomt, is het tijd voor een andere aanpak.

Dat wil niet zeggen dat je nooit meer over bovenstaande onderwerpen mag bloggen. Maar als je wilt dat je bedrijfsblog omzet oplevert, moet je je klanten op je blog informeren over wat je verkoopt en hoe jouw aanbod hun probleem oplost.

Niet door je blogs vol te proppen met advertenties voor je eigen producten (een andere fout die we bedrijven vaak zien maken), maar door je klanten te helpen de aankoopbeslissing te nemen die de juiste is voor hen.

Daarnaast is het belangrijk om dit soort content op een intuïtieve manier aan te bieden, zodat je websitebezoekers er gemakkelijk doorheen kunnen navigeren.

Bij Buzzlytics helpen we onze klanten hierbij door een kennisbank op te zetten.

1. Waarom behulpzame content de beste manier is om in contact te komen met klanten

Bij Buzzlytics werken we met allerlei soorten bedrijven die naar ons toekomen omdat ze meer leads willen.

We vertellen onze klanten dat hun website hun beste verkoper moet zijn – een verkoper die nooit slaapt en die altijd de antwoorden heeft waar je klanten naar op zoek zijn.

Je beste verkoper weet waarom kopers het ene materiaal boven het andere moeten kiezen, of wat het verschil is tussen jouw product of dienst en die van de concurrentie. De content op je website moet hetzelfde doen.

Daarvoor moet er educatieve content op je website staan die gemakkelijk te doorzoeken is, of het nu gaat om blogposts, video’s, podcasts, kopershandleidingen, e-books of iets anders.

Deze content zorgt ervoor dat je bezoekers goed geïnformeerd het verkoopgesprek ingaan, of juist afhaken omdat ze zelf al tot de conclusie zijn gekomen dat jouw aanbod niet bij hen past. Dit scheelt je salesteam veel tijd.

Educatieve content verandert je website van slechts een marketingtool in een tool die sales mogelijk maakt.

Maar hoe ziet dit er in de praktijk uit?

Content in actie: een voorbeeld uit de praktijk

Laten we eens kijken naar een voorbeeld.

Stel, je bent een funderingsherstelbedrijf met een uitgebreide verzameling behulpzame, objectieve content op je website.

Een bezoeker komt op je site terecht nadat hij heeft gezocht op “Waarom zitten er scheuren in mijn fundering?”.

Hij komt terecht op je artikel met de titel “Hoe raakt een fundering beschadigd? 3 veelvoorkomende oorzaken”.

Gefeliciteerd, je hebt zojuist een cruciale bron van informatie aangeboden aan iemand in nood! Maar waar gaat hij nu naartoe?

Deze bezoeker kan een geweldige lead worden om door te geven aan je salesteam, maar alleen als hij blijft vinden wat hij zoekt.

Zijn gerelateerde artikelen gemakkelijk te vinden en wordt er op een intuïtieve manier gelinkt? Stel dat bezoekers een term tegenkomen die ze niet kennen, kunnen ze dan doorklikken voor meer informatie?

Je moet het ze makkelijk maken om die informatie te vinden, zodat ze de content in hun eigen tempo kunnen consumeren. Dit betekent dat ze content moeten kunnen doorzoeken, rangschikken en filteren.

Stel je eens voor dat ze vervolgens “De kosten van funderingsherstel bepalen: top 5 factoren die de prijs beïnvloeden” lezen, of “15 vragen die je moet stellen voordat je een funderingshersteller inhuurt”.

Gaandeweg beginnen ze jouw bedrijf te zien als een expert die hen kan helpen met hun probleem.

Laten we eens goed kijken wat hier is gebeurd.

Drie belangrijke dingen vallen op:

  • De bezoeker kon vinden wat hij zocht – zelf en op afroep.
  • De content hielp de bezoeker het bedrijf te vertrouwen.
  • Elk stuk content bood verschillende mogelijkheden om verder te lezen, inclusief een call to action zodat ze contact konden opnemen zodra ze er klaar voor waren.

Dit is inbound marketing op z’n best: educatief materiaal aanbieden dat een bezoeker helpt een klant te worden.

Het gaat erom dat je de vragen van bezoekers beantwoordt in behulpzame content (wat wij They Ask, You Answer noemen) én dat je die content ordent op een manier die natuurlijk en intuïtief aanvoelt.

Als je deze dingen doet, pak je inbound marketing goed aan.

2. Een kennisbank helpt om van bezoekers klanten te maken

Simpel gezegd is een kennisbank een verzamelplaats voor je belangrijkste educatieve content. Het is de plek waar je bezoekers of klanten naartoe gaan om antwoorden te vinden op hun specifieke vragen, of om informatie te vinden over iets waar ze meer over willen leren.

Je kennisbank moet je belangrijkste blogartikelen, educatieve video’s en downloadbare content bevatten, en doorzoekbaar zijn op onderwerp, doelgroep, contenttype en andere onderdelen.

De content in het kennisbank moet draaien om het informeren van je klant tijdens het aankooptraject en bevat alleen content die bezoekers kan helpen hun problemen op te lossen.

Klanten kopen van bedrijven die ze vertrouwen.

Marcus Sheridan, auteur van They Ask, You Answer, verwoordt het kernachtig:

“Vertrouwen is de ware valuta in het bedrijfsleven.”

Vele jaren geleden, toen Marcus verantwoordelijk was voor de sales van zijn bedrijf in glasvezelzwembaden, begon hij content te schrijven die inging op de belangrijkste vragen die zijn klanten stelden.

In plaats van te gaan voor de ‘hard sell’, gaf hij de voorkeur aan eerlijkheid en openhartigheid.

Marcus geloofde in de zwembaden die hij verkocht, maar hij wist dat dit materiaal niet voor elke klant geschikt was. Er waren nadelen, zoals beperkte afmetingen, en maatwerkopties die zijn zwembaden het meest geschikt maakten voor een specifiek type klant.

In plaats van iedereen te vertellen waarom glasvezelzwembaden het beste waren, schreef hij eerlijke vergelijkingen met andere materialen en methoden. Hij somde de voor- en nadelen van alle materialen en methoden op, zodat klanten zélf konden beslissen wat voor zwembad het beste bij hen zou passen.

Als Marcus alleen maar was ingegaan op de voordelen van glasvezelzwembaden – zoals veel andere bedrijven gedaan zouden hebben – zou hij ontevreden klanten krijgen en daar zou zijn bedrijf op de lange termijn onder lijden.

In plaats daarvan focuste hij zich op het opbouwen van vertrouwen – en hij zag dat onbevooroordeelde content de meest effectieve manier was om dat te doen.

Zoals Marcus zegt:

“Als mensen je niet vertrouwen, zullen ze niet het gevoel hebben dat je het beste met ze voor hebt of dat je je beloften ook echt nakomt. Ze zullen er niet op vertrouwen dat je hun problemen oplost. Simpel gezegd, als mensen je niet vertrouwen, zullen ze niet van je willen kopen.”

Vertrouwenwekkende content is eerlijk, transparant en onbevooroordeeld.

3. Een kennisbank toevoegen aan je website

Een kennisbank voor je website inrichten is onderdeel van het TAYA Mastery-programma van Buzzlytics.

Zo pakken we het aan:

  • Allereerst bepalen we samen de juiste filters. Te weinig filters is niet goed, maar te veel filters ook niet. Je wilt er ook zeker van zijn dat je de taal van je klanten spreekt.
  • Daarna werken we samen aan het opbouwen van je kennisbank, en het labelen en ordenen van je content.

  • Tot slot zorgen we ervoor dat je team weet hoe de kennisbank moet worden bijgewerkt. Je kennisbank is immers geen museum voor alle content die je al hebt geproduceerd. Je wilt dat bezoekers de voor hen relevante content gemakkelijk kunnen vinden. Daarvoor moet je weten hoe je nieuwe content die wordt gepubliceerd moet labelen en rangschikken. We willen dat je de kennisbank kunt gebruiken zonder dat je ons om hulp moet vragen.

Hoe weet je of je kennisbank werkt?

Een goed werkende kennisbank  zou alle inbound marketingcijfers moeten verbeteren die jij belangrijk vindt. Behulpzame content kan bouncepercentages verlagen en de tijd die gebruikers op je site doorbrengen verhogen. Dit zijn twee zaken die samenhangen met meer organisch zoekverkeer. Een doordachte sitestructuur verhoogt de conversieratio en verlaagt de bouncepercentages.

Kortom, een met educatieve content gevulde kennisbank zou meer leads moeten opleveren en meer kopers in het salesproces moeten krijgen.

Tegelijkertijd krijg je meer inzicht in elke stap van de klantreis.

Gebruikersdata helpen je de effectiviteit van je content en je kennisbank te volgen, te testen en te evalueren.

Met behulp van tracking data van Google Analytics of HubSpot kun je precies zien hoe bezoekers je site bereiken en doorlopen.

Met heat mapping tools zoals Hotjar kun je zien hoe content wordt gelezen en welke CTA’s de meeste aandacht krijgen.

Als je bepaalde cijfers wilt verbeteren, heb je de data om dat te doen, of het nu gaat om het wijzigen van conversieteksten, de plaatsing van CTA’s of de contentstrategie.

Onthoud: een geïnformeerde klant is een goede klant

Hoe meer een klant kan leren over jouw producten, bedrijf en koopproces, hoe beter.

Als hij een geschikte prospect is, zal hij je salesproces ingaan met minder vragen en een duidelijker idee van wat hij precies zoekt.

Als hij geen geschikte prospect is, is de kans groter dat hij je salesproces helemaal niet ingaat. Je verspilt dan dus ook geen tijd aan gesprekken die nergens toe leiden.

Met een kennisbank kun je websitebezoekers voorzien van alle informatie die ze nodig hebben om klant te worden en zo help je sales aan gekwalificeerde leads.

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Renske, contentmanager bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets is voor jouw bedrijf? Plan dan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

Door:

Renske Holwerda

Leestijd: +/- 8 min

25 maart 2024

Views: 147

Deel dit item: