Wat kost een contentmanager?
Als je al wat artikelen op onze website hebt gelezen of bij een van onze lunch and learns bent geweest, weet je vast al dat wij je aanraden om een fulltime contentmanager in dienst te nemen voor het beste resultaat met They Ask, You Answer.
Misschien ben je wel enthousiast over They Ask, You Answer, maar zie je op tegen het aannemen van een nieuwe medewerker en alle rompslomp die dit met zich meebrengt: een vacaturetekst opstellen, sollicitatiegesprekken, inwerken…
Kun je niet gewoon een freelancer of een marketingbureau inschakelen? Of je content door AI laten schrijven?
Bij Buzzlytics helpen we bedrijven met de implementatie van They Ask, You Answer en we hebben gezien waar bedrijven tegenaan lopen als ze geen fulltime contentmanager in dienst nemen.
Ben je benieuwd wat een eigen contentmanager nu precies kost? Welke alternatieven er zijn? En waarom het in onze ervaring de investering waard is om iemand voor deze rol aan te nemen? Dan ben je op de juiste plek beland.
Concreet beantwoorden we de volgende vragen in dit artikel:
Wat is een contentmanager?
Een contentmanager is de persoon binnen jouw bedrijf die verantwoordelijk is voor je contentmarketinginspanningen.
Hieronder een greep uit het takenpakket van een contentmanager:
Als je dit takenpakket bekijkt, kun je je vast voorstellen dat dit een fulltime baan is. Dat klopt. Om deze reden adviseren wij dan ook om een nieuwe contentmanager in dienst te nemen of om deze rol toe te wijzen aan iemand die al in je bedrijf werkt.
Daarbij is het belangrijk om je te realiseren dat de rol van contentmanager niet gecombineerd kan worden met andere rollen. Je contentmanager moet zich alleen met je contentmarketing bezig hoeven te houden.
In onderstaande video demonstreert They Ask, You Answer-grondlegger Marcus Sheridan waarom:
Waarom heb je een contentmanager nodig voor They Ask, You Answer?
80% van de klantreis (of het nu om b2c of b2b) gaat, vindt tegenwoordig online plaats, nog voordat een potentiële klant contact opneemt met jouw bedrijf. Je kopers verwachten de antwoorden op hun vragen dan ook op jouw website te vinden en als ze die niet kunnen vinden, gaan ze naar de website van de concurrent. Het is dus belangrijk dat je élke vraag die een klant stelt, beantwoordt op je website.
Deze content wordt vervolgens niet alleen op de website gezet, maar ook ingezet in het salesproces.
Het gevolg is dat:
Daarvoor is het essentieel dat je iemand in dienst hebt die je contentmarketinginspanningen ‘ownt’ en ervoor zorgt dat er wekelijks meerdere nieuwe artikelen worden gepubliceerd. Die persoon is de contentmanager.
Wat kost een contentmanager?
Volgens Werkzoeken.nl, dat zijn data baseert op ruim 10.000 vacatures, begint het salaris voor een contentmanager bij 2.920 euro tot maximaal 3.955 euro. Het gemiddelde salaris is 3.435 euro. Bij Buzzlytics hanteren we op basis van advies van detacheringsbureaus een salaris van 3.000 tot 4.500 euro.
Op welk salaris je precies uitkomt, hangt van verschillende factoren af.
Ervaring speelt natuurlijk een belangrijke rol. Voor een pas afgestudeerde journalist, die perfect is voor de rol van contentmanager, betaal je uiteraard minder dan voor een senior contentmanager die al vele jaren schrijfervaring heeft.
Ook de locatie speelt mee. In de Randstad liggen de salarissen van een contentmanager doorgaans hoger dan in de provincie. Getalenteerde contentmanagers die in de Randstad wonen, hebben meer werkgevers om uit te kiezen en dus moet je een concurrerend salaris bieden.
Tot slot kan kennis van de branche een salarisopdrijvende factor zijn, afhankelijk van de branche waar je in zit. Iemand met kennis van je branche hoeft minder vragen te stellen in interviews, weet de juiste bronnen te vinden voor deskresearch en is sneller ‘up and running’.
Een nadeel van een contentmanager met kennis van de branche is dat zijn kennis hem in de weg kan zitten om ‘domme’ vragen te stellen die je klanten ook stellen.
Daarom is het belangrijker dat hij over de juiste skills beschikt, zoals interviewen, relaties opbouwen en informerende content schrijven, dan dat hij kennis heeft van de branche. Je hebt dus een contentmanager nodig met de mindset van een journalist. Die kennis komt vanzelf.
Zelf heb ik als absolute leek over warmtepompen en thuisbatterijen geschreven en ik herinner me nog goed hoeveel tijd de eerste artikelen me kostten en hoeveel vragen ik had aan de inhoudsdeskundigen binnen het bedrijf. Maar al na een paar artikelen ging het veel gemakkelijker en al snel kon ik een groot deel van de content zelfstandig schrijven.
Welke alternatieven zijn er voor het aannemen van een fulltime contentmanager?
Parttimer
Het beste alternatief voor een fulltime contentmanager is een parttimer. De grens ligt daarbij op 24 uur. De contentmanager moet namelijk in ieder geval 3 blogposts per week publiceren en daar heeft hij zeker 3 dagen voor nodig.
Een parttimer is uiteraard goedkoper dan een fulltimer, maar er zijn ook een paar nadelen:
Een parttime contentmanager kan een (tijdelijke) optie zijn voor kleine bedrijven met maximaal 10 FTE.
Freelancer
Ook een freelancer kan een goed alternatief zijn voor een fulltime contentmanager. Zeker als de freelancer bereid is enkele dagen op locatie te komen werken, zodat hij feeling krijgt met je bedrijf en je medewerkers.
Met een freelancer kun je een langetermijnsamenwerking aangaan en het kan dan ook voelen alsof de freelancer onderdeel is van je bedrijf. Ik heb zelf een paar jaar als freelance contentmarketeer gewerkt voor een bedrijf en werd gezien als een volwaardige collega.
Het grootste nadeel van een freelance schrijver inschakelen is dat een freelancer die 3 blogposts per week schrijft al snel duurder is dan een fulltime contentmanager in dienst nemen.
We laten het zien aan de hand van een rekenvoorbeeld.
Rekenvoorbeeld: contentmanager in dienst nemen vs. freelancer inhuren
Kosten contentmanager
Allereerst moet je een contentmanager natuurlijk elke maand een salaris uitbetalen. Daarvoor gaan we in dit voorbeeld uit van een salaris van 3.500 op basis van 40 uur.
Maar daarmee ben je er nog niet; je hebt ook te maken met allerlei verplichte premies en bijdragen. Voor de daadwerkelijke kosten van een contentmanager gaan we dan ook uit van 130 tot 160% van het salaris van de werknemer.
Onze contentmanager met een brutosalaris van 3.500 euro zou in de praktijk dus tot 5.600 euro kunnen kosten (maar waarschijnlijk minder).
Kosten freelancer
De kosten voor een contentmanager zijn dus geen kattenpis. Is het dan goedkoper om een freelancer in te schakelen?
Dat is nog maar de vraag. Ik heb op LinkedIn gevraagd wat de freelance schrijvers in mijn netwerk zouden vragen voor 3 blogs van 1.000 tot 2.500 woorden per stuk per week.
Er werd meer dan 200 keer gestemd en de reacties laten 3 dingen zien:
Je hebt dus al snel de kosten die je ook met een eigen contentmanager zou hebben.
En als je een schrijver inhuurt op basis van uurtarief dan, ben je dan goedkoper uit? Laten we het onderzoeken.
Volgens onderzoek van Tekstnet was het gemiddelde uurtarief van zelfstandige tekstschrijvers in 2023 85 euro, exclusief btw.
Om te weten hoeveel we dan kwijt zijn per blogpost, moeten we weten hoe lang een tekstschrijver gemiddeld bezig is met een blogpost.
Volgens de Annual Blogger Survey van Orbit Media waren bloggers in 2023 gemiddeld iets minder dan 4 uur bezig met een blogpost van gemiddeld 1.427 woorden. Maar Orbit Media meldt ook dat bloggers die meer tijd (6+ uur) investeren in hun blogs, langere blogs schrijven en vaker bloggen naar eigen zeggen betere resultaten zien:
Wij gaan voor niets minder dan het beste resultaat en gaan er dus van uit dat een freelance tekstschrijver gemiddeld minimaal 6 uur kwijt is per blogpost. Als we het uurtarief van Tekstnet erbij pakken, kom je dan uit op 510 euro per artikel. Bij 12 artikelen per maand is dat 6.120 euro en als je 10% korting zou krijgen vanwege de langetermijnsamenwerking, zou je op 5.508 euro per maand uitkomen.
Maar dan mag het schrijven van een blogpost nooit meer dan 6 uur kosten. Of dat lukt, hangt sterk af van de mate van research die nodig is en hoe bekend de schrijver is met het onderwerp.
Schrijvers met jarenlange ervaring en specifieke kennis van jouw branche werken sneller, maar kunnen ook weer een hoger uurtarief vragen. Uurtarieven van 100 euro of meer zijn bijvoorbeeld geen uitzondering voor ervaren freelance schrijvers in de IT-wereld.
Puur kostentechnisch gezien ben je met een eigen contentmanager dus beter af dan met een freelance tekstschrijver. Zeker omdat een fulltime contentmanager in loondienst veel meer doet dan 3 blogposts per week schrijven.
Om succesvol te kunnen zijn met They Ask, You Answer, zou een freelancer dezelfde taken op zich moeten nemen als een contentmanager in loondienst, en minimaal 24 uur per week voor jouw bedrijf beschikbaar moeten zijn.
Marketingbureau
Dan een marketingbureau, een andere optie waar veel bedrijven voor kiezen.
Het voordeel van een marketingbureau is natuurlijk dat je voor een vast bedrag per maand een vast aantal artikelen kunt afnemen. Je hoeft niet te onderhandelen met freelancers, maar weet van tevoren waar je aan toe bent. Het bureau zorgt ervoor dat je artikelen geschreven worden en je hebt verder nergens omkijken naar.
Maar daarin zit ook het grootste nadeel: bij een bureau heb je met verschillende schrijvers te maken die niet alleen voor jou schrijven maar continu moeten schakelen tussen verschillende klanten. Ze bouwen dus maar weinig kennis op van jouw producten en diensten. Bovendien is het verloop bij bureaus hoog en nemen vertrekkende schrijvers de kennis die ze van jouw bedrijf hebben opgebouwd mee.
Daar komt nog bij dat They Ask, You Answer om een heel andere manier van werken vraagt dan schrijvers bij marketingbureaus (en schrijvers in het algemeen) gewend zijn.
Onze They Ask, You Answer-coach Lucas zegt hier het volgende over:
“Binnen They Ask, You Answer is content de vervanger van een inhoudelijk gesprek. Iemand moet na het lezen van een artikel niet meer zeggen: “Goed artikel, maar ik heb toch nog wat vragen.” Nee, het artikel moet een compleet antwoord zijn op de vraag. Om dat niveau te bereiken, heb je qua content bepaalde skills nodig.”
Het is de ervaring van Lucas dat externe schrijvers het veel lastiger vinden om zich de kwaliteitsnormen die bij They Ask, You Answer horen eigen te maken. Zelfs senior contentmanagers in loondienst hebben vaak moeite om de knop om te zetten in hun hoofd.
Veel van onze klanten hebben eerder met een marketingbureau samengewerkt en zijn gefrustreerd geraakt over het gebrek aan controle over de uitvoering en de resultaten. Dit is vaak een belangrijke motivatie om hun marketing in huis te willen halen met de They Ask, You Answer-methode.
AI
Tot slot AI. Waarom zou je een contentmanager in dienst nemen als je ook voor 20 USD per maand een abonnement op ChatGPT Plus kunt nemen?
Vooropgesteld: bij Buzzlytics zijn we niet anti-AI. Sterker nog: we maken in onze coaching volop gebruik van AI en leren onze klanten hoe ze hier optimaal gebruik van kunnen maken.
Wij zien dat AI een contentmanager kan helpen haar werk sneller en beter te doen, maar dat AI haar niet kan vervangen.
Ook dat heeft weer te maken met het kwaliteitsniveau dat They Ask, You Answer vereist. Voor diepgaande artikelen die écht antwoord geven op vragen van je klanten en waarmee je vertrouwen opbouwt bij je klanten, heb je de expertise van inhoudsdeskundigen nodig.
AI baseert zich op content die al bestaat en kan dus nooit met nieuwe inzichten komen. Je kunt nooit de trusted advisor, autoriteit en thought leader in je branche worden als je simpelweg herkauwt wat anderen al geschreven hebben. Bovendien schrijven ook AI-artikelen zich niet zelf. En AI kan geen contentbrainstorms leiden, contentplanningen bijhouden, content updaten en alle andere taken die een contentmanager ook op haar bordje heeft.
Welke redenen zijn er om te investeren in een eigen contentmanager?
Als het om wat voor reden dan ook écht geen optie is om een fulltime contentmanager aan te nemen, zijn er eigenlijk maar twee alternatieven die het overwegen waard zijn maar ook allebei hun beperkingen hebben: een parttime contentmanager en een freelancer.
Volgens Lucas zijn er, los van de kosten, drie redenen waarom je zou moeten willen investeren in een eigen contentmanager.
Allereerst heb je iemand nodig die de taal van jouw bedrijf gaat spreken. De content die je gaat publiceren heeft veel impact op het vertrouwen dat je potentiële klanten opbouwen in jouw bedrijf en dat wil je dus goed doen. Je wilt immers ook niet dat een buitenstaander zomaar jouw verkoopgesprekken gaat doen.
Verder is het volgens Lucas belangrijk dat de contentmanager alleen maar voor jouw bedrijf schrijft:
“Een contentmanager die alleen voor jou schrijft, komt steeds dieper in het onderwerp en leert je producten en diensten snel goed kennen, waardoor hij steeds onafhankelijker kan werken. Bij een freelancer die ook voor andere klanten schrijft, gaat dat minder snel.”
Het derde punt dat Lucas noemt, gaat over de eerder genoemde kwaliteitsnorm die bij They Ask, You Answer hoort: een artikel moet een gesprek met een salesmedewerker vervangen en dus álle vragen beantwoorden die iemand over een specifiek onderwerp heeft. Dit vraagt om een bepaalde diepgang die veel schrijvers niet gewend zijn en waar vooral externen moeite mee hebben. Continu moeten switchen tussen ‘TAYA content’ en ‘gewone’ SEO proof blogposts helpt dan niet.
Onze ervaring is dus dat bedrijven die een fulltime contentmanager in dienst nemen de beste resultaten behalen met They Ask, You Answer. Het is even een investering, maar wel een van de beste die je kunt doen in je bedrijf.
Jouw contentmanager
Ben jij na het lezen van dit artikel serieus geïnteresseerd om een contentmanager aan te nemen? Plan dan een gratis adviesgesprek in met een van onze They Ask, You Answer-adviseur. Wij helpen bedrijven met het aannemen en onboarden van goede contentmanagers – en we kunnen ook jou helpen.
Gerelateerde artikelen
11 juli 2024
-
Leestijd: +/- 7 min
23 april 2024
-
Leestijd: +/- 10 min
20 augustus 2024
-
Leestijd: +/- 7 min