Door:

Renske Holwerda

Contentmanager

Leestijd: +/- 8 min

4 juni 2024

Deel dit item:

7 manieren waarop ChatGPT jou kan helpen bij het schrijven van content

Een witte humanoïde robot met grote, ronde, blauwe ogen en een vriendelijk gezicht staat binnen in een gebouw. De robot lijkt interactief te zijn, met een display op de borst en een camera op het voorhoofd. De omgeving heeft houten en bakstenen muren.

Als They Ask, You Answer-contentmanager heb je een pittige baan.

Je bent vaak de enige in het bedrijf die zich met content bezighoudt en het is jouw taak om ervoor te zorgen dat alle vragen die jullie klanten stellen beantwoord worden in artikelen die traffic, leads en sales opleveren.

  • Je moet een contentplanning opstellen en bijhouden.
  • Je moet contentbrainstorms met het revenue team leiden.
  • Je moet input ophalen bij inhoudsdeskundigen.
  • Je moet de content schrijven
  • Je moet de prestaties van de content monitoren.

En meestal doe je al deze dingen tegelijk.

Ik weet hoe je je voelt. Als contentmanager bij Buzzlytics loop ik tegen dezelfde uitdagingen aan. Daarom heb ik de afgelopen tijd flink geëxperimenteerd met ChatGPT om te kijken hoe deze tool me kan helpen mijn werk sneller en beter te doen.

In dit artikel deel ik 7 manieren waarop ChatGPT jou kan helpen bij het schrijven van je content. Of je nu inspiratie zoekt voor blogonderwerpen, snel van een transcript naar een eerste versie wilt komen, of het maximale uit elk stuk content wilt halen.

Na het lezen heb je concrete ideeën voor hoe ChatGPT je kan ondersteunen bij het efficiënter en effectiever creëren van content. Zo bespaar je tijd en behaal je betere resultaten.

Daar gaan we.

1. Big 5 blogonderwerpen bedenken

Je beste bron voor onderwerpen om over te schrijven, zijn natuurlijk je collega’s van sales. Zij horen dagelijks waar prospects en klanten (echte mensen van vlees en bloed) tegenaan lopen en zijn dus een perfecte inspiratiebron voor je content.

Daarnaast kun je de Blog Title Generator van IMPACT gebruiken om Big 5 blogonderwerpen te bedenken. Je geeft aan wat het keyword is, of het een product/dienst, merknaam/bedrijfsnaam, branche, of iets anders is, en vervolgens zet je hem voor je aan het werk.

Maar je kunt natuurlijk ook ChatGPT hiervoor inzetten. Die werkt als een soort Blog Title Generator on steroids. Het enige wat je moet doen, is hem vertellen wat de Big 5 zijn en over welk product of welke dienst de gegenereerde onderwerpen moeten gaan, en dan krijg je een lijstje met blogtopics die je zo kunt gebruiken.

ChatGPT is een Big 5 Blog Title Generator on steroids.

2. Brainstormen over de inhoud van je artikel

Goed, je hebt een onderwerp bepaald, maar wat moet je nu wel of niet in je artikel opnemen?

Een handig hulpmiddel hierbij is het contentkompas. Bij Buzzlytics vullen we dit in voor elk artikel dat we schrijven. Het helpt ons om ons mentaal in de juiste richting te oriënteren.

Maar zelfs met een contentkompas kan het soms nog best lastig zijn de exacte inhoud van je artikel te bepalen. Wat moet je doen als je vastloopt?

Geen paniek, ChatGPT kan je hierbij helpen. Je kunt bijvoorbeeld met hem sparren over de uitdagingen van je ideale klant, je kunt hem vragen een outline te maken, of je kunt hem interviewvragen laten opstellen.

3. Deskresearch doen

Dit artikel gaat over hoe ChatGPT je kan helpen bij het schrijven van content, maar ik ga hier stiekem even een uitstapje maken naar een andere AI tool die ik veel gebruik: Perplexity. Deze tool gebruik ik specifiek voor het doen van deskresearch.

Vind je het belangrijk om de meest recente en accurate informatie te hebben? En wil je deze informatie gemakkelijk kunnen controleren? Dan kun je beter Perplexity gebruiken, en dan bij voorkeur de betaalde versie.

Wat Perplexity extra handig maakt voor deskresearch, is dat je je research kunt verzamelen in collecties. Zo heb je alle informatie over een onderwerp op één plek. In ChatGPT kan dit niet.

Tip: de Chrome-extensie Perplexity AI Companion. Hiermee kun je de pagina of website bevragen die je op dat moment aan het bekijken bent. Dit doe ik bijvoorbeeld als ik alleen geïnteresseerd ben in de content van een specifieke website.

Met Perplexity kun je je research verzamelen in collecties. Zo heb je alle informatie over een onderwerp op één plek.

4. Een transcript van een interview omzetten naar een conceptversie

Heb je een interview afgenomen met een inhoudsdeskundige? Laat het dan transcriberen en vraag ChatGPT om er een artikel van te maken.

Mijn ervaring is dat ChatGPT daar bizar goed in is. Zelfs als je transcript vol staat met ‘filler words’ als ‘ehm’ en ‘eigenlijk’ en als er allemaal onafgemaakte zinnen in staan. Het is dus niet nodig dat je inhoudsdeskundige in perfecte volzinnen spreekt (who does, anyway?).

Natuurlijk is het wél belangrijk om van tevoren te bedenken in welke vorm je het artikel wilt hebben en dat je ChatGPT de juiste instructies geeft om te krijgen wat je hebben wilt.

ChatGPT is bizar goed in het omzetten van een transcript naar een eerste versie van een blogpost.

Zo kun je ervoor kiezen om:

  • het artikel onder je eigen naam te schrijven en quotes van de inhoudsdeskundige erin te verwerken.
  • het artikel namens de inhoudsdeskundige te schrijven (ghostwriting) op basis van zijn antwoorden.

Welke vorm je ook kiest, met ChatGPT kun je heel snel een eerste versie van een artikel hebben. Daarna moet je hem natuurlijk nog wel bijschaven.

5. In de tone-of-voice van je bedrijf schrijven

Out-of-the-box klinken alle teksten die ChatGPT genereert hetzelfde. Maar gelukkig kun je ChatGPT leren zo te schrijven dat je teksten écht klinken als jouw bedrijf.

Daarvoor moet je wel eerst scherp hebben wat precies de tone-of-voice en stijl is van het bedrijf waarvoor je werkt.

Vervolgens kun je ChatGPT in elke prompt deze instructies meegeven. Bijschaven zal altijd nodig zijn, maar bijschaven is vaak minder werk dan from scratch schrijven.

Als je een betaald abonnement hebt, kun je ook een custom GPT maken met instructies voor de tone-of-voice en stijl van je bedrijf. Elke keer als je deze custom GPT een taak geeft, past hij deze instructies toe op de tekst die hij genereert.

Met een betaald abonnement van ChatGPT kun je custom GPT’s maken die je voor elke schrijftaak kunt gebruiken.

6. Meta descriptions, SEO-titels en alt text schrijven

Misschien herken je dit wel: na uren zwoegen heb je eindelijk je monsterartikel af. Je slaakt een diepe zucht van verlichting en voelt je 5 hele minuten lang intens tevreden over je werk. Maar dan ineens: oh ja, die meta descriptions moeten ook nog…

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar voor mij zijn meta descriptions een noodzakelijk kwaad: het zijn niet de meest inspirerende tekstjes om te schrijven, ze dragen niet direct bij aan de posities van Buzzlytics in Google, en vaak neemt Google mijn zorgvuldig geschreven meta descriptions niet eens over.

Aan de andere kant zorgt een goede meta description er wel voor dat mensen doorklikken naar je website.

Je wilt ze dus wel invullen, maar je wilt er niet te veel tijd aan besteden.

Gelukkig blijkt ChatGPT ook hier heel goed bij te kunnen helpen. Net als bij SEO-titels en alt text voor mensen met een visuele beperking.

Een jonge vrouw met blond haar en een bril zit aan een bureau terwijl ze op een laptop werkt en notities maakt in een notitieboekje. Ze draagt een lichtroze trui en kijkt geconcentreerd. De omgeving is binnen met zacht licht en wat groene planten op de achtergrond, wat een rustige en productieve sfeer creëert.

7. Content repurposen

Zet jij je bestaande content al regelmatig om naar een ander format of een ander kanaal? Slim bezig. Op die manier bespaar je niet alleen tijd en moeite, maar zorg je er ook voor dat je harde werk nog meer mensen bereikt. Win-win dus.

Ook dit is iets waar ChatGPT je bij kan helpen.

Zo kun je een uitgebreide blogpost bijvoorbeeld laten omzetten in een videoscript voor een video die je op YouTube plaatst. Zo bereik je een heel nieuw publiek dat liever kijkt dan leest.

ChatGPT kan je blogpost omzetten naar een ander format of opknippen in social media posts.

Maar je kunt je blogpost ook in stukjes laten knippen en gebruiken als social media posts voor verschillende kanalen. Elke alinea kan een aparte post worden. Perfect voor platforms zoals LinkedIn, Twitter of Instagram.

Ik heb ChatGPT gevraagd om op basis van mijn blog Hoe schrijf je een blog die traffic, leads en sales oplevert? met 3 voorstellen voor een LinkedIn carrousel te komen. Hieronder zie je er eentje van. Zoals je ziet, kan ik de tekst met wat kleine aanpassingen zo overnemen in Canva.

En vergeet ook zeker je nieuwsbrief niet. ChatGPT kan voor je nieuwsbrief teasers maken van je artikelen, die je lezers nieuwsgierig maken en ze naar je website trekken.

En nu: aan de slag met ChatGPT

ChatGPT is de ideale tool om bepaalde onderdelen van het schrijfproces te versnellen of om je uit het slop te trekken als je vastloopt. In dit artikel hebben we een aantal voorbeelden gegeven van hoe je dit kunt doen.

Om ChatGPT (of andere tools) als schrijfassistent te kunnen inzetten, is het belangrijk dat je ermee oefent.

Ik hoor vaak van andere schrijvers dat het finetunen van hun prompt zo veel tijd kost dat ze denken: laat maar, het gaat sneller als ik het artikel zelf schrijf.

Zo dacht ik ook lange tijd, maar op die manier word je natuurlijk nooit beter in het samenwerken met ChatGPT. Pas toen ik ermee ging experimenteren en met andere mensen tips en tricks ging uitwisselen, werd ik er snel beter in.

Jouw opdracht voor nu is dus: neem een artikel dat je wilt schrijven of dat je al hebt geschreven en kies een van de 7 manieren uit dit artikel om mee te experimenteren in ChatGPT.

Veel plezier!