Door:

Renske Holwerda

Contentmanager

Leestijd: +/- 8 min

8 augustus 2024

Deel dit item:

Content repurposing: haal het maximale uit elk stuk content

Een foto van een hand die een stempel op papier drukt. De stempel bevat een groen recycling symbool en het woord “RECYCLING” eronder.

Voel jij je soms ook overweldigd door de grote hoeveelheid content die je als TAYA-contentmanager moet produceren? Drie blogs per week, social media posts, nieuwsbrieven, nieuwe webpagina’s, premium content… het voelt soms echt als een race tegen de klok.

Hoe krijg je dit allemaal voor elkaar in de 32 tot 40 uur per week die je beschikbaar hebt? Zonder dat de kwaliteit eronder lijdt?

Het antwoord is simpel: door niet voor elk kanaal nieuwe content te maken, maar je bestaande content slim te hergebruiken (content repurposing).

Zelf ben ik al jaren fan van content repurposing en ik heb hier dan ook veel ervaring mee. Bij elk stuk content, of het nu een blogpost is, een video of een podcast, vraag ik me af: hoe kan ik deze content maximaal benutten op andere platformen?

In dit artikel leg ik uit wat content repurposing precies is, wat de voordelen ervan zijn en hoe je bepaalt welke content je het beste kunt repurposen. Daarnaast deel ik concrete ideeën voor hoe jij je eigen blogposts, video’s en podcasts kunt promoten. Aan het einde van dit artikel heb je dus voldoende inspiratie om aan de slag te kunnen.

Wat is content repurposing?

Content repurposing (ook wel content reycling genoemd) houdt in dat je je content hergebruikt op een ander platform.

Enkele voorbeelden zijn:

  • een blogpost schrijven op basis van een podcast
  • een YouTube-video maken op basis van een populaire blogpost
  • een blogpost opknippen in losse posts voor je social-mediakanalen

Content repurposing houdt in dat je je content hergebruikt op een ander platform.

Bij content repurposing investeer je in heel goede content en vervolgens haal je hier het maximale uit.

Content repurposing is de laatste jaren een beetje een buzzword geworden en soms lijken content creators meer gefocust te zijn op tijdsbesparing voor henzelf dan op de waarde voor de lezer, kijker of luisteraar.

Maar dat je een artikel op tien verschillende manieren kúnt repurposen, wil nog niet zeggen dat je dat ook moet doen.

Bedenk bij elk artikel dat je schrijft dus op welke manieren het het beste tot z’n recht komt op andere platformen. De ene keer kun je er misschien een paar losse social media posts met een visual van maken, en de andere keer is een carrousel een beter format.

Wat zijn de voordelen van content repurposing?

Het vergroot het bereik van je content

Allereerst zorgt content repurposing voor een groter bereik.

Niet alleen omdat niet iedereen jouw content de eerste keer ziet, maar ook omdat sommige mensen het liefst een artikel lezen, waar anderen liever een video bekijken of liever naar een podcast luisteren.

Bovendien hebben mensen op verschillende momenten van de dag verschillende voorkeuren, al dan niet gedwongen door de situatie waar ze zich op dat moment in bevinden. In de trein kun je bijvoorbeeld prima een artikel lezen of een video bekijken, maar in de auto is een podcast een beter idee.

Het verlengt de levensduur van je content

Een ander groot voordeel is dat content repurposing de levensduur van je content verlengt.

De meeste bedrijven delen een nieuwe blogpost één keer op social media en doen dit ook nog allemaal op precies dezelfde manier: teaser schrijven, linkje erbij en posten maar.

Maar zeker als je je content niet (alleen) voor SEO-doeleinden schrijft, kan het effect ervan snel uitdoven. Dit is zonde van alle tijd en energie die jij en de inhoudsdeskundigen binnen je bedrijf in de content gestopt hebben.

Ik zou zelfs bijna willen zeggen dat je het aan de inhoudsdeskundige verplicht bent om het maximale uit zijn input te halen.

Door je content te repurposen kun je het bereik en de levensduur ervan vergroten.

Het bespaart je veel tijd

Een laatste voordeel dat ik wil benoemen is dat content repurposing minder tijd kost dan content from scratch maken.

Maar dat wil niet zeggen dat je er niks meer aan hoeft te doen.

Ja, in theorie kun je een blogpost voorlezen voor de camera en de opname op YouTube zetten, maar ik betwijfel of dat je veel likes en comments gaat opleveren.

Bij mijn vorige werkgever hoomie hebben we YouTube-video’s gemaakt op basis van een aantal blogposts.

Dit is hoe we dat hebben aangepakt:

  1. Eerst hebben we gekeken welke blogposts het meeste zoekverkeer genereerden.
  2. Vervolgens hebben we deze blogposts omgezet naar een videoscript en een video opgenomen.
  3. En tot slot hebben we de video’s in de blogs gezet en andersom een link naar de blogs onder de video’s geplaatst.

Deze aanpak heeft hoomie geen windeieren gelegd. Een van de video’s is al 76.000 keer bekeken.

Hoe bepaal je welke content je gaat repurposen?

Nu vraag je je misschien af: leuk dat repurposen, maar moet ik dat voor élk stuk content doen? Goeie vraag.

Mijn advies is: nee, doe dat niet voor alle content die je maakt. Zeker niet als het repurposen ook best tijdsintensief is (bijvoorbeeld in het geval dat je video’s wilt maken op basis van blogposts).

In het voorbeeld van hoomie hebben we ervoor gekozen om alleen een aantal van de best presterende blogs te repurposen. Van deze content wisten we al dat die zou aanslaan bij onze doelgroep.

Duik dus eens in Google Analytics, HubSpot of je social-media- of podcaststatistieken en kijk welke content het goed doet.

  • Welke content trekt de meeste bezoekers?
  • Bij welke blogposts blijven mensen het langst hangen?
  • Waar heb je op social media de meeste reacties op gehad?

Verder adviseer ik je om alleen evergreen content te repurposen. Dit is content die niet snel veroudert.

Check je statistieken om te bepalen welke content de moeite waard is om te repurposen.

5 effectieve repurposing-ideeën om vandaag nog mee aan de slag te gaan

1. Van blogpost naar social media posts

Allereerst is het slim om er een gewoonte van te maken om bij elke blogpost drie social media posts te maken, die je op verschillende momenten deelt. Bijvoorbeeld eentje voor volgende week, eentje voor over twee weken en eentje voor over een maand.

Voor elke post kies je een andere invalshoek, waardoor je met een tweede post misschien iemand triggert die zich bij de eerste post niet getriggerd voelde.

Wees niet bang dat je je volgers gaat vervelen als je meerdere keren hetzelfde artikel promoot. Jij ziet al jouw posts voorbijkomen, maar dat geldt niet voor je volgers.

Experimenteer ook gerust met verschillende formats. Op LinkedIn kun je bijvoorbeeld gaan voor text only, een post met een afbeelding, een poll of een carrousel.

2. Van podcast naar audio snippets

Veel podcasters promoten hun podcast op dezelfde manier als een blogpost: ze schrijven een teaser en zetten een link naar een podcast erbij.

Maar het is veel slimmer om een of meerdere audio snippets te maken. Dit zijn korte, aantrekkelijk vormgegeven teasers waarmee je mensen die door hun tijdlijn scrollen kunt prikkelen om op de link naar je podcast te klikken.

Je kunt deze audio snippets heel eenvoudig maken met tools als Headliner of Wavve.

Gebruik audio snippets op social media om mensen naar je podcast te trekken.

3. Van podcast of video naar blogpost

Eerder in dit artikel schreef ik al hoe je een succesvolle blogpost kunt gebruiken als basis voor een videoscript. Heb je bijvoorbeeld een how-to artikel gemaakt? Dan kun je dit ook heel goed gebruiken om een stap-voor-stap instructievideo te maken.

Maar andersom kan natuurlijk ook: als jullie al video’s of podcasts maken, kun je deze laten transcriberen door een tool als TurboScribe en ChatGPT met de juiste instructies een goedlopend verhaal laten maken van het transcript.

Lees ook: 7 manieren waarop ChatGPT jou kan helpen bij het schrijven van content

4. Van serie blogposts naar e-book

Heb je een reeks blogposts geschreven over een bepaald onderwerp? Bijvoorbeeld een aantal Big 5-blogs rondom jullie belangrijkste product of dienst? Dan heb je het grootste deel van de inhoud voor een e-book al klaarliggen. Je hoeft alleen nog maar een inleiding en een conclusie toe te voegen.

Je kunt het e-book gebruiken als een lead magnet om e-mailadressen te verzamelen, of zelfs verkopen als een op zichzelf staand product.

Onderschat niet hoe fijn het is voor je lezers om niet zelf op zoek te hoeven gaan naar informatie, maar alles wat relevant is overzichtelijk bij elkaar te hebben.

Met een e-book met blogposts over de Big 5 bied je je lezers gemak.

5. Van lange video naar korte video’s

Als je een langere video hebt gemaakt, kun je deze eenvoudig opsplitsen in meerdere korte video’s die perfect zijn voor social media.

Kies de meest interessante, grappige of leerzame fragmenten uit je lange video en maak daar korte clips van, idealiter niet meer dan 60 seconden. Deze clips zijn perfect voor YouTube Shorts, TikTok of Instagram Reels.

Voeg ondertiteling toe en zorg voor een pakkende titel die nieuwsgierig maakt. Je kunt ook een call-to-action toevoegen aan het einde van elke korte video, waarin je verwijst naar de volledige video of naar je website voor meer informatie.

Meer content met minder moeite

Content repurposing is een krachtige strategie om het maximale uit je content te halen. Door slim hergebruik vergroot je het bereik van je content, verleng je de levensduur en bespaar je kostbare tijd.

Maar onthoud wel dat het niet gaat om kwantiteit, maar om kwaliteit. Kies voor het beste resultaat dus altijd zorgvuldig welke content je repurposet en hoe je dat doet.

Bij Buzzlytics leren we contentmanagers in ons TAYA Mastery-traject hoe ze content creëren die sales genereert. Wil je hier meer over weten? Lees dan ook ons artikel Zakelijk bloggen: 5 blogonderwerpen die verkeer en sales opleveren (+ voorbeelden).