5 eigenschappen van succesvolle They Ask, You Answer-bedrijven
They Ask, You Answer is een breed toepasbare bedrijfsfilosofie die door honderden bedrijven in tientallen sectoren over de hele wereld wordt gebruikt. Dit is het geval omdat de principes achter de filosofie als leidraad kunnen dienen voor alle soorten bedrijven.
Toch zijn er bedrijven die moeite hebben met het implementeren van They Ask, You Answer, terwijl andere bedrijven er juist veel succes mee hebben. Door goed te kijken naar de factoren die deze resultaten bepalen, kun je je eigen bedrijf beter positioneren voor je eigen They Ask, You Answer-reis.
Want hoewel het concept van They Ask, You Answer eenvoudig is, vereist een succesvolle implementatie een groot aantal kleine taken, vaardigheden, afstemmingen, denkgewoonten en culturele conventies.
Zoals het gezegde luidt: ‘the devil’s in the details’.
Wat maakt dat sommige bedrijven slagen en andere worstelen? We hebben ontdekt dat het een combinatie van factoren is, die we hieronder beschrijven.
Dit is wat succesvolle ‘They Ask, You Answer’-bedrijven met elkaar gemeen hebben.
1. Een contentmanager aannemen die in staat is het werk te doen
De meest cruciale factor voor een succesvolle implementatie van They Ask, You Answer is het aannemen van een contentmanager om toezicht te houden op je contentmarketinginspanningen. Het invullen van deze rol gaat echter veel verder dan het aanvinken van een hokje.
De juiste persoon aannemen is natuurlijk cruciaal, maar het gaat niet alleen om mensen. Ze moeten ook in staat worden gesteld om het werk te doen waarvoor ze zijn aangenomen.
Daarvoor maakt het niet uit hoe getalenteerd een contentmanager is. Als ze niet de ondersteuning krijgt die ze nodig heeft om te slagen, zal ze waarschijnlijk niet slagen. Als het haar wel lukt, doet ze twee keer zoveel werk als ze zou moeten doen en zal ze uiteindelijk een burn-out krijgen.
Hoe ziet die ondersteuning er dan uit?
Om te beginnen moet je investeren in tools die je contentmanager helpen haar werk effectief te doen. HubSpot zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn, maar aanvullende tools zoals Ahrefs of Hotjar zijn mogelijk ook noodzakelijk.
Maar de belangrijkste investering zit in mensen. De contentmanager moet natuurlijk ingewerkt worden in het bedrijf, maar misschien is het nog wel belangrijker om het bedrijf in te werken in de contentmanager. Je contentmanager moet de bevoegdheid krijgen om het schip te besturen en echt eigenaar zijn van de contentstrategie.
Dit betekent dat er ‘buy-in’ moet zijn en dat inhoudelijke experts (SME’s, subject matter experts) gemakkelijk beschikbaar moeten zijn voor interviews, zodat de contentmanager snel content kan produceren. Als de rest van het bedrijf hier niet klaar voor is, kan een nieuw aangenomen medewerker dat ook niet echt voor elkaar krijgen.
Het aannemen van een contentmanager betekent voor de meeste bedrijven een cultuuromslag. Het is een duidelijke indicatie dat je klaar bent om contentproductie centraal te stellen in je marketingstrategie. Het hele bedrijf moet echter klaargestoomd worden voor zo’n verandering. Als iedereen moet helpen bij de productie van content, zorg er dan voor dat dat duidelijk is (en dat mensen er de tijd voor krijgen in hun agenda).
Anders zal de beste contentmanager ter wereld moeite hebben om in haar eentje They Ask, You Answer te implementeren in jouw bedrijf.
2. Een constante feedback loop voor sales
Eerst en vooral moet het bij They Ask, You Answer gaan om het produceren van content die salesteams helpt deals te sluiten. Om ervoor te zorgen dat je contentmanager in verbinding staat met je salesteams, raden we regelmatige brainstormsessies over content aan die ervoor zorgen dat vragen van klanten worden beantwoord in content.
Maar dit is nog maar de helft van de feedback loop. Als de contentmanager niet opnieuw contact opneemt met het salesteam nadat de content is geproduceerd, wordt die loop nooit gesloten.
Dat zit zo: verkopers en inhoudsdeskundigen spreken niet altijd dezelfde taal. Je contentmanager krijgt misschien wel het antwoord van de inhoudsdeskundige, maar dat is misschien niet geformuleerd zoals sales het zou willen.
Als sales de content niet nuttig vindt, zullen ze deze ook niet gebruiken. Al snel zou je kunnen zien dat de hele buy-in van het team voor de implementatie van They Ask, You Answer begint af te brokkelen.
Daarom adviseren wij om een korte check-in te doen met sales voordat een stuk content live gaat. Dit hoeft niet langer te duren dan 15 minuten. De contentmanager hoeft alleen maar contact op te nemen met de verkoper die het stuk heeft aangevraagd en te zeggen ‘Hé, dit is wat ik heb geproduceerd. Is dit in lijn met wat je had verwacht?’”
Vergeet niet dat de afstemming tussen sales en marketing die essentieel is voor They Ask, You Answer tijdens het hele contentcreatieproces moet worden geoefend. Anders is de kans groot dat er wrijving ontstaat of dat de samenwerking wordt verbroken.
3. De juiste tools hebben en gebruiken voor ROI-rapportage
De juiste tools hebben en gebruiken voor ROI-rapportage Bij They Ask, You Answer is buy-in essentieel. Als je sales, management en marketing aan boord hebt, kun je bergen verzetten. Maar als die afstemming en betrokkenheid beginnen te wankelen, verlies je momentum en gaat het moeizaam.
They Ask, You Answer is gebaseerd op de overtuiging dat de content die je bedrijf produceert geld oplevert. Om je team betrokken te houden, moet je laten zien dat het werkt.
Als je niet in staat bent om zaken te koppelen aan gesloten deals, verbeterde verkoopcijfers en meer, dan zul je waarschijnlijk niet doorgaan met They Ask, You Answer omdat je niet kunt laten zien dat het werkt.
Dit betekent dat je HubSpot (of andere tools) moet gebruiken om te bewijzen dat wat je doet werkt.
Bij Buzzlytics adviseren we om je sales- en marketingteams samen te voegen tot één omzetteam. Maar al te vaak wordt sales gezien als het team dat geld verdient, terwijl marketing wordt gezien als een team dat geld kost.
Als je niet in staat bent om de ROI aan te tonen van het produceren van They Ask, You Answer-content, dan is het gemakkelijker dan ooit om de inspanning af te doen als het zoveelste marketinginitiatief dat geld kost en geen omzet oplevert.
4. Gedenkwaardige content creëren
Het is een situatie die menig contentmarketeer angst inboezemt. Iemand vindt je content, wordt erdoor geholpen, maar hij legt geen sterke link tussen je content en je merk en doet uiteindelijk geen aankoop bij je.
Het lijkt alsof je alles goed hebt gedaan. Je hebt nuttige content geproduceerd die werd gevonden door iemand die op zoek was naar een antwoord met betrekking tot je product of dienst. Maar dan, poef. The magic didn’t happen
Waarom? Wat maakte je content nuttig maar niet gedenkwaardig?
Het is niet genoeg dat een artikel informatief en grondig is. Het moet ook persoonlijkheid hebben.
Persoonlijkheid betekent niet noodzakelijk humor (dat zou in sommige branches ongepast zijn). Persoonlijkheid is de lezer duidelijk maken dat er een mens aan de andere kant van de content staat.
Humor is in veel gevallen een geweldige manier om dit te doen, maar we weten allemaal hoe vervelend het is als een grap niet overkomt. De focus moet eerder liggen op herkenbaarheid. Kunnen je lezers zich in jou herkennen? Is het duidelijk dat je hun problemen op een persoonlijk niveau begrijpt?
Om meer persoonlijkheid in je content te brengen, kun je beginnen met een huisstijlhandboek. Dit kan meerdere teamleden helpen ervoor te zorgen dat ze dezelfde toon aanslaan, zelfs als ze zich als individu uitdrukken.
Een bijkomend voordeel van persoonlijkheid toevoegen aan de teksten van je bedrijf? Mensen zullen minder weerstand hebben tegen contentproductie.
5. Regelmatig publiceren
Dit lijkt eenvoudig, maar het verdient herhaling. Wij adviseren je om drie artikelen per week te publiceren. Om dit aantal te halen, moet je contentmanager een uitstekende planner zijn met uitstekende vaardigheden op het gebied van timemanagement. Bedrijven die succesvol zijn met They Ask, You Answer committeren zich aan regelmatige contentproductie voor de lange termijn.
Omdat de productie van elk afzonderlijk stuk content meer dan een week in beslag neemt, moeten ze altijd jongleren met meerdere stukken in verschillende stadia van het proces.
We raden aan om een flinke voorraad contentideeën op te bouwen waaruit schrijvers kunnen putten als hun tijd het toelaat. Anders kan de productie gaan haperen. Als dat eenmaal gebeurt, bevind je je op een hellend vlak. Drie per week wordt twee per week, en dan wordt het één per week.
Zoekmachines belonen regelmatige publicatie van content en hoe meer content je produceert, hoe groter de kans dat je traffic genereert en leads binnenhaalt.
Weet wat ervoor nodig is om vragen van je klanten te beantwoorden
They Ask, You Answer wordt toegepast door grote en kleine bedrijven, over de hele wereld, B2B en B2C, en in verschillende bedrijfstakken. Tegelijkertijd zijn er bedrijven die hebben geprobeerd het in de praktijk te brengen en moeite hebben gehad om hun doelen te bereiken.
They Ask, You Answer is een op principes gebaseerde aanpak en om die principes echt te kunnen toepassen, moet je de juiste structuren opzetten.
Dit betekent dat je een cultuur moet creëren die de visie omarmt en dat je de logistieke steigers moet bouwen om deze visie te realiseren. Je salesteam en marketingteam kunnen niet op één lijn zitten zonder regelmatige meetings. Het creëren van content zal niet soepel verlopen als je medewerkers niet worden aangemoedigd om er tijd voor vrij te maken. Als je overwinningen op het gebied van content niet viert, zul je moeite hebben om een momentum te creëren.
Maar als je het proces ingaat en je bewust bent van de fundamentele elementen die nodig zijn voor echt succes met They Ask, You Answer, zul je klaar zijn om je doelen te behalen.
Gerelateerde artikelen
8 oktober 2024
-
Leestijd: +/- 6 min
4 juni 2024
-
Leestijd: +/- 8 min
23 april 2024
-
Leestijd: +/- 10 min