Door:

Renske Holwerda

Leestijd: +/- 7 min

14 mei 2024

Deel dit item:

Kan ik mijn content laten schrijven door een bureau?

man van een jaar of 30 met een bril en een wit t-shirt zit achter een laptop

Je hebt They Ask, You Answer van Marcus Sheridan gelezen, een van onze lunch & learns bijgewoond of een aantal artikelen op onze website gelezen. En nu ben je enthousiast om zelf aan de slag te gaan met They Ask, You Answer.

Maar je hebt ook gelezen of gehoord dat wij adviseren om een contentmanager aan te nemen en dat vind je best een grote stap. Je vraagt je af of je niet gewoon een bureau met contentschrijvers in de arm kunt nemen om je content te schrijven.

Het korte antwoord op die vraag is: nee, dat raden we sterk af.

Bij Buzzlytics werken wij regelmatig samen met klanten die eerder met een bureau hebben samengewerkt en ze waren vaak tot op het bot gefrustreerd toen ze bij ons terechtkwamen. Dat ze hun contentmarketing in eigen hand konden nemen was voor hen een van de aantrekkelijkste selling points van They Ask, You Answer.

In dit artikel leggen we uit wat de nadelen zijn van het uitbesteden van je content aan een bureau en welke voordelen van een eigen contentmanager daartegenover staan. Aan het eind kun je dus een weloverwogen beslissing nemen: ga je voor een eigen contentmanager of wegen de voordelen van een bureau zwaarder voor jou?

Nadelen van het uitbesteden van je content aan een bureau

Je hebt te maken met contractuele beperkingen

Als je een contract met een bureau afsluit, worden daar een aantal zaken in vastgelegd, waaronder:

  • wat voor soort content je wilt laten schrijven
  • hoeveel stukken content per maand worden opgeleverd
  • hoeveel revisierondes je krijgt
  • enzovoort

Als je dan iets wilt wat niet in het contract staat, moet je vaak veel geduld hebben en extra betalen. Bureaus hebben meer klanten naast jou en kunnen dus niet zo gemakkelijk schakelen als een interne contentmanager.

Externe schrijvers schrijven niet op de manier die nodig is voor succes met TAYA

They Ask, You Answer vraagt van je dat je minimaal 3 artikelen per week publiceert en dat die artikelen voldoen aan een bepaalde kwaliteitsstandaard.

Dit betekent onder andere dat de content:

  • gebaseerd moet zijn op interviews met inhoudsdeskundigen
  • meer diepgang moet hebben dan schrijvers bij een bureau gewend zijn
  • op een specifieke manier gestructureerd en geschreven moet worden

Zelfs ervaren contentschrijvers moeten een knop omzetten als ze TAYA-content gaan schrijven. Zelf had ik al meer dan tien jaar schrijfervaring voordat ik bij Buzzlytics aan de slag ging, maar ook ik moest – en moet nog steeds – veel leren over hoe je effectieve TAYA-content schrijft.

Schrijvers bij bureaus zullen zich vooral beperken tot deskresearch, en recyclen wat ze al eerder voor andere klanten hebben geschreven. Dit is weinig onderscheidende content die niet klinkt als jouw bedrijf en die niet zal bijdragen aan meer sales.

Externe schrijvers kennen jouw bedrijf niet door en door

Voor externe schrijvers is jouw bedrijf een van de vele bedrijven waar ze voor schrijven. Ze schuiven niet aan bij interne meetings, werken niet bij jou op kantoor en zitten niet in jullie WhatsApp-groep. Ze kennen jouw bedrijf, producten en diensten dus niet door en door. Daardoor kunnen ze moeite hebben met het creëren van content die écht resoneert met je ideale klant.

Een TAYA-contentmanager zit dichter bij het vuur en weet dus precies wat er speelt binnen je bedrijf.

Om een voorbeeld te geven: bij Buzzlytics hebben we elke maandag een team meeting en elke dag een Daily Huddle van 15 minuten. Ik weet dus precies waar mijn collega’s mee bezig zijn en wat hun worstelingen zijn met specifieke klanten. Dit helpt mij te bepalen welke content ik moet schrijven om het werk van mijn collega’s gemakkelijker te maken. Sterker nog: het idee voor het artikel dat je nu leest, komt rechtstreeks uit een team meeting.

Externe schrijvers kunnen minder snel kennis van jouw bedrijf opbouwen

Tot slot doet een externe schrijver nooit zo veel kennis op van jouw branche en producten of diensten als iemand die er dagelijks mee bezig is. Voor een contentmanager die alleen maar voor jouw bedrijf schrijft, is het gemakkelijker om snel diepgaande kennis op te bouwen van je producten en diensten.

Dit betekent niet dat je contentmanager ook alles moet weten van jouw aanbod; daar heeft ze haar inhoudsdeskundige collega’s binnen je bedrijf voor. Maar de kennis die ze heeft opgebouwd helpt haar wel enorm bij het schrijven van nieuwe artikelen.

Daarnaast wordt een eigen contentmanager veel sneller beter in het schrijven volgens de TAYA-kwaliteitseisen dan iemand die continu moet switchen.

Lees ook: Moet een contentmanager kennis hebben van mijn branche?

Voordelen van het in huis halen van je contentproductie

Een contentmanager doet meer dan content schrijven

We noemen degene die de verantwoordelijkheid voor jouw contentmarketing neemt niet voor niks contentmanager en niet contentschrijver. Een contentmanager doet namelijk veel meer dan alleen schrijven.

Zo werkt ze samen met je sales- en klantenserviceteams om te achterhalen welke content zij nodig hebben en om een contentstrategie te ontwikkelen.

Ze zorgt er ook voor dat elk contentidee daadwerkelijk het levenslicht ziet – oftewel door je inhoudsdeskundigen (SME’s) te interviewen of door de SME’s in jouw team te coachen bij het schrijven van content.

Verder helpt ze sales om sneller deals te sluiten door je salesteam te leren hoe ze de gepubliceerde content kunnen inzetten voor assignment selling.

Lees ook: De 9 taken van een succesvolle contentmanager

Een contentmanager kan sneller schakelen

Heeft sales met spoed een stuk content over een bepaald onderwerp nodig? Daar hoef je bij een extern bureau niet mee aan te komen. Maar met een eigen contentmanager is dit geen probleem. Ze zal zonder morren haar planning omgooien om aan de noden van sales te kunnen voldoen.

Je contentmanager schrijft alleen voor jouw bedrijf. Daardoor kan ze de drie artikelen per week schrijven die je nodig hebt om tractie te krijgen in de zoekresultaten én snel beschikbaar zijn voor een opdracht die tussendoor komt.

Je houdt de kennis in huis

Stel dat je TAYA Mastery met externe contentschrijvers gaat doen. Deze personen worden op jouw kosten gecoacht en getraind in het schrijven van TAYA-content, maar je weet niet hoelang ze voor jouw bedrijf zullen blijven schrijven. Als ze weggaan, nemen ze de kennis en vaardigheden die ze op jouw kosten hebben opgedaan mee en profiteert een ander bedrijf ervan.

En als je later alsnog een eigen contentmanager wilt aannemen, moet die ook weer getraind worden, met alle kosten die daarbij horen.

Je bespaart op de lange termijn geld en zult meer omzet genereren

Het is waar: er hangt een stevig prijskaartje aan het aannemen van een contentmanager. Maar op de lange termijn zul je meer besparen en meer omzet genereren, omdat de output van een eigen contentmanager die getraind is om TAYA-content te schrijven beter is.

Zoals ik hierboven al aangaf, moet je minstens drie artikelen per week produceren om veel verkeer naar je website te trekken met je content.

De meeste bureaus komen niet eens in de buurt van deze output.

En als dat ze wel lukt, is het bij drie artikelen per week bijna altijd goedkoper om iemand aan te nemen dan om een freelancer of een bureau in te huren. Natuurlijk kost het inwerken van een contentmanager ook tijd, maar binnen TAYA Mastery helpen wij haar om zo snel mogelijk (binnen vier weken) up and running te zijn.

Lees ook: Wat kost een contentmanager?

Voor de beste resultaten heb je een eigen contentmanager nodig

Mocht je de indruk hebben gekregen dat we bij Buzzlytics anti-marketingbureau zijn: wees gerust, dat zijn we niet. We snappen heus dat er situaties zijn waarin flexibiliteit belangrijker is dan de kosten en we werken zelf ook samen met bureaus die voor ons doen waar wij minder goed in zijn of geen tijd voor hebben.

Maar wat content betreft, hebben we als They Ask, You Answer-gecertificeerde agency een hoge kwaliteitsstandaard: minimaal drie artikelen per week publiceren die qua inhoud en opbouw aan de TAYA-eisen voldoen. We zien in de praktijk keer op keer dat externe bureaus hier moeite mee hebben.

Wil je dus de beste resultaten behalen met They Ask, You Answer? Dan zit er niks anders op dan een eigen contentmanager aan te nemen.

Geen idee waar je die vindt en waar je op moet letten in het sollicitatieproces? Geen zorgen, daar kunnen wij jou bij helpen in ons TAYA Mastery-traject. Plan een gratis adviesgesprek in met een They Ask, You Answer-adviseur om te onderzoeken of dit traject iets is voor jouw bedrijf.

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Renske, contentmanager bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets voor jouw bedrijf is? Plan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

Kan ik mijn content laten schrijven door een bureau?

man van een jaar of 30 met een bril en een wit t-shirt zit achter een laptop

Je hebt They Ask, You Answer van Marcus Sheridan gelezen, een van onze lunch & learns bijgewoond of een aantal artikelen op onze website gelezen. En nu ben je enthousiast om zelf aan de slag te gaan met They Ask, You Answer.

Maar je hebt ook gelezen of gehoord dat wij adviseren om een contentmanager aan te nemen en dat vind je best een grote stap. Je vraagt je af of je niet gewoon een bureau met contentschrijvers in de arm kunt nemen om je content te schrijven.

Het korte antwoord op die vraag is: nee, dat raden we sterk af.

Bij Buzzlytics werken wij regelmatig samen met klanten die eerder met een bureau hebben samengewerkt en ze waren vaak tot op het bot gefrustreerd toen ze bij ons terechtkwamen. Dat ze hun contentmarketing in eigen hand konden nemen was voor hen een van de aantrekkelijkste selling points van They Ask, You Answer.

In dit artikel leggen we uit wat de nadelen zijn van het uitbesteden van je content aan een bureau en welke voordelen van een eigen contentmanager daartegenover staan. Aan het eind kun je dus een weloverwogen beslissing nemen: ga je voor een eigen contentmanager of wegen de voordelen van een bureau zwaarder voor jou?

Nadelen van het uitbesteden van je content aan een bureau

Je hebt te maken met contractuele beperkingen

Als je een contract met een bureau afsluit, worden daar een aantal zaken in vastgelegd, waaronder:

  • wat voor soort content je wilt laten schrijven
  • hoeveel stukken content per maand worden opgeleverd
  • hoeveel revisierondes je krijgt
  • enzovoort

Als je dan iets wilt wat niet in het contract staat, moet je vaak veel geduld hebben en extra betalen. Bureaus hebben meer klanten naast jou en kunnen dus niet zo gemakkelijk schakelen als een interne contentmanager.

Externe schrijvers schrijven niet op de manier die nodig is voor succes met TAYA

They Ask, You Answer vraagt van je dat je minimaal 3 artikelen per week publiceert en dat die artikelen voldoen aan een bepaalde kwaliteitsstandaard.

Dit betekent onder andere dat de content:

  • gebaseerd moet zijn op interviews met inhoudsdeskundigen
  • meer diepgang moet hebben dan schrijvers bij een bureau gewend zijn
  • op een specifieke manier gestructureerd en geschreven moet worden

Zelfs ervaren contentschrijvers moeten een knop omzetten als ze TAYA-content gaan schrijven. Zelf had ik al meer dan tien jaar schrijfervaring voordat ik bij Buzzlytics aan de slag ging, maar ook ik moest – en moet nog steeds – veel leren over hoe je effectieve TAYA-content schrijft.

Schrijvers bij bureaus zullen zich vooral beperken tot deskresearch, en recyclen wat ze al eerder voor andere klanten hebben geschreven. Dit is weinig onderscheidende content die niet klinkt als jouw bedrijf en die niet zal bijdragen aan meer sales.

Externe schrijvers kennen jouw bedrijf niet door en door

Voor externe schrijvers is jouw bedrijf een van de vele bedrijven waar ze voor schrijven. Ze schuiven niet aan bij interne meetings, werken niet bij jou op kantoor en zitten niet in jullie WhatsApp-groep. Ze kennen jouw bedrijf, producten en diensten dus niet door en door. Daardoor kunnen ze moeite hebben met het creëren van content die écht resoneert met je ideale klant.

Een TAYA-contentmanager zit dichter bij het vuur en weet dus precies wat er speelt binnen je bedrijf.

Om een voorbeeld te geven: bij Buzzlytics hebben we elke maandag een team meeting en elke dag een Daily Huddle van 15 minuten. Ik weet dus precies waar mijn collega’s mee bezig zijn en wat hun worstelingen zijn met specifieke klanten. Dit helpt mij te bepalen welke content ik moet schrijven om het werk van mijn collega’s gemakkelijker te maken. Sterker nog: het idee voor het artikel dat je nu leest, komt rechtstreeks uit een team meeting.

Externe schrijvers kunnen minder snel kennis van jouw bedrijf opbouwen

Tot slot doet een externe schrijver nooit zo veel kennis op van jouw branche en producten of diensten als iemand die er dagelijks mee bezig is. Voor een contentmanager die alleen maar voor jouw bedrijf schrijft, is het gemakkelijker om snel diepgaande kennis op te bouwen van je producten en diensten.

Dit betekent niet dat je contentmanager ook alles moet weten van jouw aanbod; daar heeft ze haar inhoudsdeskundige collega’s binnen je bedrijf voor. Maar de kennis die ze heeft opgebouwd helpt haar wel enorm bij het schrijven van nieuwe artikelen.

Daarnaast wordt een eigen contentmanager veel sneller beter in het schrijven volgens de TAYA-kwaliteitseisen dan iemand die continu moet switchen.

Lees ook: Moet een contentmanager kennis hebben van mijn branche?

Voordelen van het in huis halen van je contentproductie

Een contentmanager doet meer dan content schrijven

We noemen degene die de verantwoordelijkheid voor jouw contentmarketing neemt niet voor niks contentmanager en niet contentschrijver. Een contentmanager doet namelijk veel meer dan alleen schrijven.

Zo werkt ze samen met je sales- en klantenserviceteams om te achterhalen welke content zij nodig hebben en om een contentstrategie te ontwikkelen.

Ze zorgt er ook voor dat elk contentidee daadwerkelijk het levenslicht ziet – oftewel door je inhoudsdeskundigen (SME’s) te interviewen of door de SME’s in jouw team te coachen bij het schrijven van content.

Verder helpt ze sales om sneller deals te sluiten door je salesteam te leren hoe ze de gepubliceerde content kunnen inzetten voor assignment selling.

Lees ook: De 9 taken van een succesvolle contentmanager

Een contentmanager kan sneller schakelen

Heeft sales met spoed een stuk content over een bepaald onderwerp nodig? Daar hoef je bij een extern bureau niet mee aan te komen. Maar met een eigen contentmanager is dit geen probleem. Ze zal zonder morren haar planning omgooien om aan de noden van sales te kunnen voldoen.

Je contentmanager schrijft alleen voor jouw bedrijf. Daardoor kan ze de drie artikelen per week schrijven die je nodig hebt om tractie te krijgen in de zoekresultaten én snel beschikbaar zijn voor een opdracht die tussendoor komt.

Je houdt de kennis in huis

Stel dat je TAYA Mastery met externe contentschrijvers gaat doen. Deze personen worden op jouw kosten gecoacht en getraind in het schrijven van TAYA-content, maar je weet niet hoelang ze voor jouw bedrijf zullen blijven schrijven. Als ze weggaan, nemen ze de kennis en vaardigheden die ze op jouw kosten hebben opgedaan mee en profiteert een ander bedrijf ervan.

En als je later alsnog een eigen contentmanager wilt aannemen, moet die ook weer getraind worden, met alle kosten die daarbij horen.

Je bespaart op de lange termijn geld en zult meer omzet genereren

Het is waar: er hangt een stevig prijskaartje aan het aannemen van een contentmanager. Maar op de lange termijn zul je meer besparen en meer omzet genereren, omdat de output van een eigen contentmanager die getraind is om TAYA-content te schrijven beter is.

Zoals ik hierboven al aangaf, moet je minstens drie artikelen per week produceren om veel verkeer naar je website te trekken met je content.

De meeste bureaus komen niet eens in de buurt van deze output.

En als dat ze wel lukt, is het bij drie artikelen per week bijna altijd goedkoper om iemand aan te nemen dan om een freelancer of een bureau in te huren. Natuurlijk kost het inwerken van een contentmanager ook tijd, maar binnen TAYA Mastery helpen wij haar om zo snel mogelijk (binnen vier weken) up and running te zijn.

Lees ook: Wat kost een contentmanager?

Voor de beste resultaten heb je een eigen contentmanager nodig

Mocht je de indruk hebben gekregen dat we bij Buzzlytics anti-marketingbureau zijn: wees gerust, dat zijn we niet. We snappen heus dat er situaties zijn waarin flexibiliteit belangrijker is dan de kosten en we werken zelf ook samen met bureaus die voor ons doen waar wij minder goed in zijn of geen tijd voor hebben.

Maar wat content betreft, hebben we als They Ask, You Answer-gecertificeerde agency een hoge kwaliteitsstandaard: minimaal drie artikelen per week publiceren die qua inhoud en opbouw aan de TAYA-eisen voldoen. We zien in de praktijk keer op keer dat externe bureaus hier moeite mee hebben.

Wil je dus de beste resultaten behalen met They Ask, You Answer? Dan zit er niks anders op dan een eigen contentmanager aan te nemen.

Geen idee waar je die vindt en waar je op moet letten in het sollicitatieproces? Geen zorgen, daar kunnen wij jou bij helpen in ons TAYA Mastery-traject. Plan een gratis adviesgesprek in met een They Ask, You Answer-adviseur om te onderzoeken of dit traject iets is voor jouw bedrijf.

Ook aan de slag met They Ask, You Answer?

Dit artikel is geschreven door Renske, contentmanager bij Buzzlytics.

Bij Buzzlytics helpen we bedrijven in ons TAYA Mastery-programma met het implementeren van They Ask, You Answer. Benieuwd of dit programma iets voor jouw bedrijf is? Plan een afspraak in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs.

Door:

Renske Holwerda

Leestijd: +/- 7 min

14 mei 2024

Views: 35

Deel dit item: