Door:

Renske Holwerda

Contentmanager

Leestijd: +/- 12 min

25 juni 2024

Deel dit item:

Contentmarketing uitbesteden of in huis halen: wat is de beste keuze voor jouw bedrijf?

Een lachende man die aan een tafel werkt met een laptop. Hij draagt een lichtbruine coltrui en een bril. Op de tafel liggen een notitieboekje, een pen, een smartphone en een kop koffie. In de achtergrond is een grote groene plant zichtbaar. De omgeving is licht en ruimtelijk.

Als bedrijfseigenaar die met They Ask, You Answer start, sta je voor een lastige keuze: moet je investeren in een eigen contentmanager of is het beter om je content uit te besteden?

Aan de ene kant voel je er wel voor om snel en flexibel op te starten met een freelancer. Aan de andere kant vraag je je af of dit op de lange termijn ook de beste keuze is.

Bij Buzzlytics voeren we regelmatig gesprekken met bedrijfseigenaren die op hetzelfde punt staan als jij. Ook zij moeten de keuze maken tussen iemand aannemen voor wat vaak een gloednieuwe rol is binnen het bedrijf, of een contentbureau of een freelancer inschakelen.

In dit artikel gaan we uitgebreid in op de voor- en nadelen van het uitbesteden versus in huis halen van contentmarketing. Aan het einde heb je een duidelijk beeld van wat beide opties inhouden en kun je een weloverwogen beslissing nemen.

Voor- en nadelen van het uitbesteden van content

Voordelen

Je hebt verschillende keuzemogelijkheden

Als je je content wilt uitbesteden, heb je verschillende opties.

Eén mogelijke optie is een freelancer. Deze kun je vinden via LinkedIn of Google, maar er zijn ook websites die freelancers die klussen zoeken koppelen aan opdrachtgevers die freelancers zoeken. Er is zelfs een speciaal platform voor tekstschrijvers en opdrachtgevers die een tekstschrijver zoeken: Woordkunstenaars.

Werk je liever met een bureau dan met een freelancer? Ook dan heb je genoeg keuze. Google op ‘beste contentbureau’ en je komt vanzelf lijstjes tegen met verschillende bureaus waar je uit kunt kiezen.

“En AI dan?”, hoor ik je vragen. “Kan ik ChatGPT mijn content ook laten schrijven?” Hoewel tools als ChatGPT in rap tempo beter worden, hebben ze serieuze beperkingen waardoor er altijd nog een menselijke editor nodig is om de output van ChatGPT te controleren. Een combinatie van een goede schrijver en AI is de beste optie.

Je kunt snel van start

Als je met een freelancer of een bureau gaat samenwerken, hoef je niet eerst een heel wervingsproces te doorlopen. Je kunt meestal relatief snel starten. En dat is fijn, want hoe eerder je begint, hoe eerder je resultaten gaat zien.

De beste freelance schrijvers hebben vaak wel een wachtlijst die kan oplopen tot een paar maanden, maar als je niet kunt wachten, kun je altijd nog op zoek naar een ander.

Als je met een freelancer of een bureau gaat samenwerken kun je meestal relatief snel starten.

Je kunt gemakkelijk opschalen

Heb je veel content nodig en wil je die content ook nog eens zo snel mogelijk publiceren? Schrijvers bij een bureau of enkele freelancers kunnen aan meerdere stukken content tegelijk werken, waardoor je gemakkelijk kunt opschalen.

Hoewel ook een contentmanager in loondienst altijd aan meerdere stukken content tegelijk werkt, heeft hij maximaal 40 uur per week beschikbaar. Met een eigen contentmanager loop je dus sneller tegen beperkingen aan als je wilt opschalen.

Bovendien ben je met freelancers of met een bureau niet afhankelijk van één persoon en dat maakt je minder kwetsbaar.

Je loopt weinig risico met een externe schrijver

Ben je niet helemaal tevreden over de kwaliteiten van een externe schrijver? Dan kun je relatief eenvoudig weer van hem af komen. Bovendien heb je er weinig in geïnvesteerd (zowel qua tijd als qua financiële middelen).

Het beëindigen van een werkrelatie met een eigen contentmanager heeft zelfs in de proeftijd wel wat meer voeten in de aarde en consequenties.

Nadelen

Je bent een stuk duurder uit

Je bent waarschijnlijk een stuk duurder uit als je je content uitbesteedt.

Hieronder leg ik dit uit.

Een tijdje geleden vroeg ik op LinkedIn wat de freelancer schrijvers in mijn netwerk zouden vragen voor twaalf blogs van 1.000 tot 2.500 woorden per maand.

De uitkomst was dat de meesten hier tussen de 4.200 en 9.000 euro per maand voor zouden rekenen – meer dan het salaris van een fulltime contentmanager.

Bovendien gaan we er in het voorbeeld van de freelancer van uit dat hij drie artikelen per week schrijft.

Maar een eigen contentmanager doet veel meer dan dat. Hij schrijft ook allerlei andere content (webteksten, e-mails, social media posts, buyer guides, etc.) en houdt zich naast het schrijven bezig met onder andere brainstormsessies leiden, de contentplanning bijhouden, interviews met inhoudsdeskundigen afnemen, en oudere blogposts updaten.

Als je de kosten van een eigen contentmanager eerlijk wilt vergelijken met de kosten van een bureau of een freelancer, moet je ál deze taken meenemen in je vergelijking. En dan zul je al snel veel duurder uit zijn dan met een eigen contentmanager.

In ons artikel over de kosten van een contentmanager gaan we uitgebreid in op de kosten van uitbesteden vs. de kosten van een eigen contentmanager.

Als je de kosten van een eigen contentmanager eerlijk wilt vergelijken met de kosten van een bureau of een freelancer, moet je alle taken van een contentmanager meenemen in je vergelijking.

Je hebt te maken met contractuele beperkingen

Als je een contract met een bureau afsluit, worden daar een aantal zaken in vastgelegd, waaronder:

  • wat voor soort content je wilt laten schrijven
  • hoeveel stukken content per maand worden opgeleverd
  • hoeveel revisierondes je krijgt
  • enzovoort

Als je dan iets wilt wat niet in het contract staat, moet je vaak veel geduld hebben en extra betalen. Bureaus hebben meer klanten naast jou en kunnen dus niet zo gemakkelijk schakelen als een eigen contentmanager.

Externe schrijvers schrijven niet op de manier die nodig is voor succes met TAYA

They Ask, You Answer vraagt van je dat je minimaal drie artikelen per week publiceert en dat die artikelen voldoen aan een bepaalde kwaliteitsstandaard.

Dit betekent onder andere dat de content:

  • gebaseerd moet zijn op interviews met inhoudsdeskundigen
  • meer diepgang moet hebben dan schrijvers bij een bureau gewend zijn
  • op een specifieke manier gestructureerd en geschreven moet worden

Zelfs ervaren contentschrijvers moeten een knop omzetten als ze TAYA-content gaan schrijven. Zelf had ik al meer dan tien jaar ervaring voordat ik bij Buzzlytics aan de slag ging, maar ook ik moest – en moet nog steeds – veel leren over hoe je effectieve TAYA-content schrijft.

Schrijvers bij bureaus zullen zich vooral beperken tot deskresearch, en hergebruiken wat ze al eerder voor andere klanten hebben geschreven.

Je kunt ze natuurlijk leren zo te schrijven zoals jij wilt dat ze schrijven, maar de reden dat je externe schrijvers inhuurt is juist dat ze snel van start kunnen gaan. Als ze een inwerkperiode nodig hebben, kun je wat dit punt betreft net zo goed een contentmanager aannemen.

Externe schrijvers kennen jouw bedrijf niet door en door

Voor externe schrijvers is jouw bedrijf een van de vele bedrijven waar ze voor schrijven.

Ze schuiven niet aan bij interne meetings, werken niet bij jou op kantoor en zitten niet in jullie WhatsApp-groep. Ze kennen jouw bedrijf, producten en diensten dus niet door en door. Daardoor kunnen ze moeite hebben met het creëren van content die écht resoneert met je ideale klant.

Een eigen contentmanager zit dichter bij het vuur en weet dus precies wat er speelt binnen je bedrijf.

Om een voorbeeld te geven: bij Buzzlytics hebben we elke maandag een meeting met het revenue team (marketing en sales) en elke dag een Daily Huddle van 15 minuten. Ik weet dus precies waar mijn collega’s mee bezig zijn en wat hun worstelingen zijn met specifieke klanten.

Dit helpt mij te bepalen welke content ik moet schrijven om het werk van mijn collega’s gemakkelijker te maken. Sterker nog: het idee voor het artikel dat je nu leest, komt rechtstreeks uit zo’n wekelijks overleg.

Een bijkomend voordeel is dat een interne contentmanager veel meer oppikt over de bedrijfscultuur en de woordkeuze van verschillende inhoudsdeskundigen namens wie hij schrijft. Hij kan dus gemakkelijker namens een ander schrijven (ghostwriten).

Een eigen contentmanager zit dicht bij het vuur en weet precies wat er speelt binnen jouw bedrijf.

Externe schrijvers kunnen minder snel kennis van jouw bedrijf opbouwen

Tot slot doet een externe schrijver nooit zo veel kennis op van jouw branche en producten of diensten als iemand die er dagelijks mee bezig is. Voor een contentmanager die alleen maar voor jouw bedrijf schrijft, is het gemakkelijker om snel diepgaande kennis op te bouwen van je producten en diensten.

Dit betekent niet dat je contentmanager ook alles moet weten van jouw aanbod; daar heeft hij zijn inhoudsdeskundige collega’s binnen je bedrijf voor. Maar de kennis die hij heeft opgebouwd helpt hem wel enorm bij het schrijven van nieuwe artikelen.

Daarnaast wordt een eigen contentmanager veel sneller beter in het schrijven volgens de TAYA-kwaliteitseisen dan iemand die continu moet switchen.

Lees ook: Moet een contentmanager kennis hebben van mijn branche?

Voor- en nadelen van het in huis halen van content

Voordelen

Een eigen contentmanager doet meer dan content schrijven

We noemen degene die de verantwoordelijkheid voor jouw contentmarketing neemt niet voor niks contentmanager en niet contentschrijver. Een contentmanager doet namelijk veel meer dan alleen schrijven.

Zo werkt hij samen met je sales- en klantenserviceteams om te achterhalen welke content zij nodig hebben en om een contentstrategie te ontwikkelen.

Hij zorgt er ook voor dat elk contentidee daadwerkelijk het levenslicht ziet – oftewel door je inhoudsdeskundigen (SME’s) te interviewen of door de SME’s in jouw team te coachen bij het schrijven van content.

Verder helpt hij sales om sneller deals te sluiten door je salesteam te leren hoe ze de gepubliceerde content kunnen inzetten voor assignment selling.

Lees ook: De 9 taken van een succesvolle contentmanager

Een eigen contentmanager kan sneller schakelen

Heeft sales met spoed een stuk content over een bepaald onderwerp nodig? Daar hoef je bij een extern bureau niet mee aan te komen. Maar met een eigen contentmanager is dit geen probleem. Hij zal zonder morren zijn planning omgooien om aan de noden van sales te kunnen voldoen.

Jouw contentmanager schrijft alleen voor jouw bedrijf. Daardoor kan hij de drie artikelen per week schrijven die je nodig hebt om tractie te krijgen in de zoekresultaten én snel beschikbaar zijn voor een opdracht die tussendoor komt.

Je houdt de kennis in huis

Stel dat je TAYA Mastery met externe contentschrijvers gaat doen. Deze personen worden op jouw kosten gecoacht en getraind in het schrijven van TAYA-content, maar je weet niet hoelang ze voor jouw bedrijf zullen blijven schrijven. Als ze weggaan, nemen ze de kennis en vaardigheden die ze op jouw kosten hebben opgedaan mee en profiteert een ander bedrijf ervan.

En als je later alsnog een eigen contentmanager wilt aannemen, moet die ook weer getraind worden, met alle kosten die daarbij horen.

Natuurlijk: een eigen contentmanager kan ook vertrekken, maar onze ervaring is dat een contentmanager in wiens kennis en vaardigheden geïnvesteerd wordt (zoals in het TAYA Mastery-traject) loyaler is en langer blijft.

Je weet precies waar je kostentechnisch aan toe bent

Of ze nu een prijs per woord rekenen of een prijs per artikel: bij contentbureaus en freelancers betaal je voor de hoeveelheid werk die in een artikel zit. Dit maakt dat de kosten sterk kunnen fluctueren.

Met een eigen contentmanager weet je elke maand precies waar je kostentechnisch aan toe bent. Of je nu een blog van 1.000 woorden laat schrijven of eentje van 3.000, het salaris blijft hetzelfde.

Met een eigen contentmanager weet je elke maand precies waar je kostentechnisch aan toe bent.

Nadelen

Een eigen contentmanager vraagt om een grotere initiële investering

Hoewel een eigen contentmanager op de lange termijn een betere investering is dan een freelance schrijver of een bureau, ben je op de korte termijn wel meer tijd en geld kwijt aan een eigen contentmanager. De belangrijkste kostenpost is het aannemen en inwerken van de contentmanager.

Een eigen contentmanager is niet schaalbaar

We noemden hierboven als een van de voordelen van werken met een bureau of freelancers dat je vrijwel onbeperkt kunt opschalen. Met een eigen contentmanager kan dit natuurlijk niet. Die heeft maximaal 40 uur per week beschikbaar waarin hij zijn werk moet doen. Er is dus een duidelijke limiet aan het aantal artikelen dat hij kan schrijven.

Je loopt meer risico met een eigen contentmanager

Er is altijd een risico dat je de verkeerde persoon aanneemt voor deze rol.

Dit komt vooral voor wanneer bedrijven een contentmanager aannemen voordat ze starten met TAYA. Deze contentmanager heeft vaak eigen ideeën over hoe hij de contentmarketing wil aanpakken en het is lastig om dit bij te sturen.

Daarom adviseren wij altijd om pas een contentmanager aan te nemen als je hebt besloten dat je TAYA gaat implementeren. Je kunt dan in je vacaturetekst benoemen dat de contentmanager geacht wordt met TAYA te werken.

Een ander risico is natuurlijk dat een contentmanager ziek wordt. Als er dan nog geen voorraad artikelen is opgebouwd, ligt jullie contentmarketing stil. Als je met externe schrijvers werkt, is er altijd wel iemand die de boel snel kan overnemen.

Lees ook: Wat is het juiste moment om aan de slag te gaan met They Ask, You Answer?

Als je een contentmanager aanneemt voordat je start met TAYA, loop je het risico dat je de verkeerde persoon aanneemt.

Een eigen contentmanager kan last krijgen van bedrijfsblindheid

Net als iedere medewerker kan ook een contentmanager op den duur last krijgen van bedrijfsblindheid.

Dit kan gaan om de bekende vormen van bedrijfsblindheid zoals vastgeroeste patronen, werkwijzen en denkbeelden, maar een contentmanager in loondienst kan op een gegeven moment ook last krijgen van de zogeheten ‘vloek van kennis’.

Naarmate hij een tijd bij jouw bedrijf werkt en vele inhoudsdeskundigen heeft geïnterviewd, kan bepaalde materie namelijk zo vanzelfsprekend voor hem zijn geworden dat het moeilijk voor hem is om zich nog te verplaatsen in iemand die die kennis nog niet heeft.

Goede externe schrijvers voor wie de materie nieuw is zullen eerder ‘domme’ vragen stellen die de consument ook zal stellen.

Lees ook: Moet een contentmanager kennis hebben van mijn branche?

Wat is de beste keuze voor jou?

Uiteindelijk draait de keuze tussen een eigen contentmanager en je content uitbesteden om één vraag: wat past het beste bij de situatie van jouw bedrijf en je langetermijndoelen?

Wil je snel kunnen opschalen, heb je behoefte aan flexibiliteit en zijn de kosten minder belangrijk voor je? Dan kan uitbesteden aantrekkelijk zijn.

Wil je maximale controle over de kwaliteit van je content, snel kunnen schakelen en geen financiële verrassingen? Dan is een eigen contentmanager de beste keuze.

Heb jij na dit artikel besloten dat je een contentmanager wilt aannemen? De They Ask, You Answer-coaches bij Buzzlytics hebben de afgelopen jaren tientallen contentmanagers ‘aangenomen’ bij onze klanten en kunnen ook jou hierbij helpen. Met hun kennis en ervaring voorkom je dat je de verkeerde persoon aanneemt.

Maar ook als je tot de conclusie bent gekomen dat je je content wilt uitbesteden, denken we graag met je mee over hoe je ondanks de beperkingen van uitbesteden tot een zo goed mogelijk resultaat kunt komen.

Plan vandaag nog een adviesgesprek in met een van onze gecertificeerde They Ask, You Answer-adviseurs om de verschillende mogelijkheden te bespreken.